• Mrs. Robinson

Kropps matt

Hej Svej,

Eftersom man inte ska vaga sig nar man haller pa att ga ner i vikt, utan istallet mata sig, sa undrar jag vad den dar gransen ar for kvinnor runt midjan? Sen undrar jag ocksa vad det ska vara for portportioner mellan byst-midja-hoft.

Nagra tankar?

• Svar på tråden Kropps matt
  •  Miss Cee

Midjemåttet ska vara max 80 för kvinnor, för att inte vikten ska ge ökad risk för viktrelaterade sjukdomar. Detta enligt Stefan Rössner (känd läkare som arbetar med överviktiga) på Viktväktarnas hemsida.

Något förhållande mellan bröst-midja osv vet jag inget om. Det finns ju gamla dammiga gubbideal om hur deras perfekta kvinna skulle se ut (stor byst, smal midja, breda höfter) men det har inget att göra med en sund vikt.

Alla har ju olika kroppsbyggnad, villket inte har något att göra med din vikt. Om du håller koll på midjan så räcker det.

Du kan ju roa dig med att räkna ut ditt BM;I någon gång också, men håll dig till midjemåttet. Om du ska gå ner i vikt så kan du ju också mäta andra saker som låren, knä, byst och höften och sedan kolla hur mcyket du minskar.

• Mrs. Robinson

Mitt midjematt ar 27 cm och mitt BMI ar 21. Jag har 25% kroppsfett(utraknat pa gym), vilket ar varfor jag ska ga ner i vikt.

• Mrs. Robinson

27 inch ska det naturligtvis vara. Mitt midjematt ar 68.5 cm

• gift liten sessa

Hur många % kroppsfett "ska" man ha då? 27 cm hade väl vart lite läskigt, hihi

• Mrs. Robinson

som kvinna mellan 19-24%

Jag ar 173 och vager 64men ar anda "fet"

• gift liten sessa

Är själv 170 och väger ca 60 men mage och rumpa kunde väl varit annorlunda...

• Mrs. Robinson

Jag blev riktigt skramd av min fett procent, om man googlar pa "measure bodyfat" sa far man fram en massa matinstrument. Det varsta var att de sa att jag hade liten benstomme. Vilket far mig att kanna mig annu dallrigare....

Tranar du?

• Frango

Jag tror inte att du ska googla för att få fram ditt kroppsfett, gå till ett gym och be dem mäta dig i stället, då får du fram sanningen.

• Mrs. Robinson

Men det var det jag gjorde, de matte med en manick, och fick fram 25%.

Det var nar jag gjorde lite research om det som jag fick fram samma siffror

• gift liten sessa

När pappsen nätte det på företagshälsovården så fick de fram att han vägde alldeles för lite, det sklulle fattas nåt inre organ om deras siffror stämde så det gäller väl att ta alla tester med en nypa salt...

Mrs. Robinson: Jag är alldeles för lat at träna gym om det är det du menar men rider varje dag och har fysiskt jobb. Borde träna också men...

• AnnLee

Mrs. Robinson - Kroppsfett på 25% är väl inte farligt, eller? Vet ju inte vad gränserna är om man mäter sig på gymmet men jag hittade en sida på nätet enligt vilken 25% inte är farligt...

www.markazits.com/diet/bmi.php

Svar på tråden Kropps matt