• abba
    Äldre 14 Mar 09:08
    9607 visningar
    9 svar
    9
    9607

    bröllop i Polen

    Hej igen..
    Vi ska gifta oss i augusti, men innan vi åker ska vi gifta oss borgerligt här i Sverige. Det blir lättast så.
    Det är inga problem att gifta sig i en katolsk kyrka om man är protestant (jag vet inte hur det är i andra katolska länder)med det innebär många papper och minst ett par besök hos prästen innan bröllopet. Vi ska gå äktenskapskursen i en svenska katolsk kyrka men resten sker "på plats". Det innebär att vi måste träffa prästen en gång till, tre månader innan bröllopet och då ska jag ha med papper på att jag är döpt och konfirmerad (det får man från landsarkivet för 90 kr.)Själva cermonin går inte att ha på engelska och juridiskt sätt gäller den inte.
    För övrigt är det jättekul att planera, speciellt kläder och festen. Jag rekomenderar verkligen de polska brudklädesaffärerna. De har helt underbara klänningar (samma märke som finns att köpa i sverige fast billigare)och så kan man får den uppsydd efter sina egna mått.

  • Svar på tråden bröllop i Polen
  • Golden­Shiva
    Äldre 26 Apr 11:58
    #0

    Hej, roligt att ni vill gifta er i Polen trots att det är krångligt. Har ni kollat efter platser för bröllopsfesten mm.
    Vi har hittat följande platser om det kan vara till hjälp.
    www.dworpodkasztanami.pl, www.dwor-oliwski.com.pl
    En bröllopssida www.mlodejparze.pl
    Lycka till!

  • Kumiko­Bride
    Äldre 26 Apr 12:18
    #0

    Hej,
    Vi ska också gifta oss i Polen i september. Vi ansåg att ett kyrkligt bröllop blir för krångligt att anordna, därför ska vi gifta oss borgerligt. Vi valde att gifta oss i Polen då vi kan ha en riktigt fin fest till lägre kostnad. Det är dessutom betydligt billigare med fotograf, frisör, blommor, etc.
    Var nånstans i Polen ska ni gifta er?

  • abba
    Äldre 26 Apr 14:03
    #0

    Hejpå er!
    Det ligger i sydvästra delen av landet, nära Tjeckien. Var ska ni gifta er?
    Vi har fixat det mesta som lokal, musik, ringar, kyrka, inbjudningar, kamerakillemm. men det är lite problem med kommunikationen. Det är inte lätt att hålla koll på att allt blir gjort (som man vill!) pga. avståndet.
    Vi har också valt det för att det är billigare och mer festligt än i Sverige. Dessutom finns det så mycket att välja på som man inte riktigt hittar här!
    Tack för tipsen på hemsidor!

  • Ellaz
    Äldre 26 Apr 16:13
    #0

    Vad kul att fler ska gifta sig i Polen! Vi ska också gifta oss i Polen, fast först nästa år, sommaren 2006, har redan börjat planera och beställa då det tyvärr ej verkar gå så smidigt heller...

  • sylvan­a
    Äldre 3 Jun 14:24
    #0

    Hejsan. (skriver från en norskt tangentbord)
    den 18 juni ska vi gifta oss i Polen.Det blir 3-dagars brøllop med strandfest førsta kvællen.det ska bli kul.hoppas att vi får fint væder bara.Vi gifter oss i katolskt kyrka.min blivande make ær norkt och protestant.det var en del papper att fixa-men det gick ændå smydigt.hemsidan till staden vi gifter oss i....www.miedzyzdroje.pl -gå in på galeria och se bilder från staden
    Lycka till till alla som ska gifta sig i Polen.

  • Bubbla­n_73
    Äldre 3 Jun 14:27
    #0

    En nyfiken fråga: Hur kommer det sig att ni gifter er i Polen? Billigare? Släkt där? Drömsemestermål?

    Berätta gärna för en nyfiken brud

  • sylvan­a
    Äldre 3 Jun 14:33
    #0

    Varmare,billigare,semestern før alla.tid att umgås med alla.Var på 2st. brøllop i Polen-mycket bra organiserat.man får værkligen en drømbrøllop.

  • abba
    Äldre 3 Jun 15:13
    #0

    Hej!
    Jo, vi har valt Polen för att min man kommer därifrån, dessutom är det ett vackert land, trevliga människor och mycket billigare!
    Lycka till !!!

  • Äldre 18 Jul 15:12
    #9

    hej :)

    Jag funderar på att gifta mig i polen 2018 och hittade denna tråden.
    Hur gick allt för er?
    Är det okej om ni kan svara på lite frågor?

    Ha en fin dag!

Svar på tråden bröllop i Polen