• Olivianna

Linfrön enligt Viktväktarna?

Hej!
    Sitter med en något gammal viktväktarbok och försöker hitta hur många poäng linfrön räknas som.

Ni som är med i VV nu, vad har de sagt om linfrön? Jag äter det i gröten nu.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Linfrön enligt Viktväktarna?
  • melie

Jag vet bara att om det är helt linfrö du äter tar inte tarmen upp näringen utan fungerar bara som ett "bulkmedel"...

• melie

Linfrön sänker även GI... (Upp till 30%!)

• Olivianna

melie)
    Låter kanske konstigt att fråga men är det bra att sänka GI?

Vad innebär det förresten?

• melie

ett livsmedel med lågt GI håller blodsockret på en jämnare nivå en ett med ett högt GI. Vitt bröd eller andra produkter med mycket socker t.ex höjer blodsockret snabbt men det dalar lika snabbt igen och man blir hungrig. Äter man mat med lägre GI hålls blodsocker mer stabilt och man håller sig mätt längre. Hoppas du blev lite klokare.

• mrs.

VV säger att linfrön är pointsfria :)

Forts med linfrön i maten det är bra för magen.

/mrs-vv:are :)

• Tessan78

Olivianna,
    Det enda jag hittar i nya Butiksguiden är att 1 msk, 10 g = 0 points. De står inget om man vill äta mer än 1 msk

• mrs.

Jag har cd:n och kollade och där är den 1msk:0p så jag slog på ordentligt för att se men... 0p ändå.

• mrs.

Så Linfrön är gratis men tänk på att de kan bli för mycket utav det goda

tja om man vill bli lös/trög i magen...så går det nog bra.

• M.G

Ät krossade linfrön istället. Glöm inte dricka mycket vatten när du äter mycket fibrer.

• melie

Om man ska äta krossade eller hela linfrön beror på vilket syfte man äter linfrön. Som sagt ska man äta dom hela om man vill ha igång magen. Vill man därimot komma åt den nyttiga omega-3 fettsyran om man t.ex inte äter mycket fet fisk, valnötter eller rikligt med rapsolja måste man krossa fröerna för att kroppen ska kunna tillgodose näringen i dom.

• Olivianna

Tack alla för era svar.
    Nu har jag fått svar på mina funderingar och även lärt mig en del om hur blodsockret funkar också. :)

Trevlig helg!

• M.G

Det borde ju funka både för magen och vitaminupptaget med krossade!? Äter man hela så kommer dom väl ut hela och gör ingen större nytta skulle jag kunna tänka mig.

• myrkur

saken med hela lingrön är att dom bildar som en "gelé" kring sig och på så sätt rensar dom kroppen och verkar aningen laxerande. (prova att lägga några linfrön i lite vatten och låt stå ett tag så förstår du)

• Olivianna

Jag kom på en sak som jag måste kolla med er som har koll på hur GI fungerar.

Pasta sägs ju inte vara bra eftersom det har högt GI (har jag rätt?). Men skulle man inte kunna kombinera ihop en rätt med pasta och krossade linfrön i ex. pastasåsen eller ngn gryta för att på så vis sänka blodsockernivån till en mer stabil nivå?

• melie

Det är just p.g.a detta som man börjar tala om GL (glykemiskt load) istället. Där man i stället för att stirra sig blind på specifika livsmedel istället ser till hela måltiden och dess uppbtyggnad.
    Men för att svara på din fråga så funkar det att göra som du säger. Men ett smidigare och kanske godare sätt att sänka GI är att tillsätte syra exempelvis vinäger, citron- eller lime-saft. Hoppas du fick svar på din fråga.

• M.G

Ett annat tips är att köpa Fullkornspasta. Den dom har på Obs är jätte god!

• Leone

Pasta har relativt hogt GI, speciellt snabbmakaroner och annan snabb-pasta eftersom den ar tunnare (sa att den ska koka snabbare) sa du har helt ratt, har du en sas med lagt GI till sa sanker det GI-vardet pa hela maltiden.
    Men som sagt, prova fullkornspasta istallet, eller soya-pasta. Jag tyckte inte om det forsta gangen jag provade men vande mig snabbt, och nu tycker jag det ar mycket godare an vanlig vit pasta, som jag aldrig ater langre. Och da var jag spagetti-oman i manga ar... ;)

• mrs.

Jag måste säga att jag gillade fullkorns-spagetti jag åt igår (min första gång) jag hade t köttfärs. Man ska ju inte glömma att ha kryddor till :)

Svar på tråden Linfrön enligt Viktväktarna?