• nejlika

5 kg snabbt!

Snalla ni kloka manniskor dar ute!! Jag undrar om ni har nagot tips pa hur jag kan ga ner 5 kg pa en manad eller max 2? For en vecka sedan slutade jag med choklad, godis, glass osv men va mer kan jag gora? Brukar jogga en gang i veckan.

Tacksam for hjalp

• Svar på tråden 5 kg snabbt!
  • Ellte

Nyfiken: När går kroppen ner då? Direkt klockan 18...eller när man går och lägger sig sex timmar senare ;)

Jag tror inte Rössner har fel såklart...men däremot är det rådet inte anpassat för alla. Själv är jag ALDRIG hemma innan 18, ska jag aldrig kunna äta middag då? Jag tror på, ät när du vill, det är viktigare att inte gå och bli för hungrig. Hoppa dock gärna över kolhydraterna till middagen eftersom du inte kommer "utnyttja" dem på natten :)

• mrs.

Billigaste är nog att köpa tidningen sund o slank och följa deras recept innehåller 3-v meny frukost,lunch, middag samt mellis. Eller en likn tidninge, plus att du får lite att läsa om annat oxå, typ tips på mat/motion...osv

om du inte vill gå med i vv el likn.
    själv går jag på vv cd:n.

• shalimar

Rössner är en mkt klok man på många sätt och vis, men att inte äta efter 18.00 är bara dumt. Jag tror att han menar att man inte ska äta en stor och mastig middag sent på kvällen! Kroppen förbränner även när du sover, minst 60 kcal/timma om du är en normalviktig kvinna. Så ifall du äter en lite lättare middag (tex en wok med mycket grönsaker och kyckling, fräst i 1/2 msk olja och utan ris = ca 350 kcal) kl. 22.00 på kvällen, så har du ju förbränt det energitillskottet efter mindre än 6 timmar, alltså runt kl. 04.00 på morgonen. Och såvida du inte går upp kl. 03.00 och äter frukost så finns det ju inga kalorier "kvar", s a s, när du äter frukost morgonen därpå!

Enkel matematik!

Men ifall du äter en ordentlig måltid med pasta och gräddsås och dricker 1/2 flaska vin samt avrundar med dessert, varje dag klockan tio på kvällen, så är det väl ingen bra vana om du vill gå ner i vikt. Såklart. (Vill tillägga att man kan äta så NÅGON GÅNG IBLAND, och vilken tid på dygnet som helst, för sådant man gör _undantagsvis_ har ingen betydelse i viktsammanhang!

• Tean

Hej!
    Jag behöver också gå ner 5 kg snabbt och på en vecka nu har jag gåt ner 1 1/2 kg. Jag har slutat med godis, kakor och desserter, dessutom promenerar jag varje dag minst 30 min.

Det var ju bara allmänt sunt förnuft, men nu till vad som funkar för mig:
    nästan inga kolhydrater.

Frulle:
    havregrynsgröt med äpple

mellanmål:
    frukt (helst inte banan)

lunch:
    ljust kött (kyckling, kalkon, skinka, kassler, fläskfilet) med rostade morötter, palsternacka och lök i ugn
    och med sallad av tomat och kokt broccoli

mellanmål:
    frukt el. råa morötter

middag:
    Nutrilett bar (low carb -skitgod! Smakar godis!)

Detta är det enda som funkar på mig. OK, lite trist kanske, men det går snabbt.
    Lågt G.I. på livsmedlet så att man är märr tängre och så att inte blodsockret löper amok och man pajar ur och kastar i sig ostmackor och choklad.

• Tean

Alltså, viktigt att avstå från potatis, ris, pasta, bröd.
    Måste du äta just dessa livsmedlel så ät fullkornris, fullkornspasta och mörkt bröd istället för de vita produkterna.

Lycka till hur du än gör!

• myrkur

ris, pasta, potatis är förträfflig mat! så även fullkornsvarianter som mättar lite bättre. men det är inte det minsta nödvändigt att skippa dom om man ska gå ner i vikt! absolut inte! vitt bröd kan man gärna dra ner på däremot. pasta och potatis och ris är jättebra mat som mättar och ger lagom energi i lagoma mängder. det är jag själv bevis på. har gått ner 11 kg och jag har minsann inte skippat varken ris eller potatis eller pasta det minsta. och är det dessutom bara fem kilo du vill gåner så snälla gör inte det stora misstaget att få för dig att det skulle vara kolhydraterna som är boven. det är det knappast. dra ner på fikabröd och godis och rör dig ordentligt! ta inte bort bra och nyttig mat för det kommer troligen sluta med att du äter mer av nåt annat (onyttigt)

• Tean

Var och en blir salig på sin tro. Det gäller bara att hitta sitt eget sätt.
    Hoppas du hittar något som passar dig, nejlika.

• K.C

när kroppen säger till om vatten är den redan lite uttorkad. de första symptomen på att man behöver dricka är trötthet och huvudvärk etc. Törst kommer först sen.

Att skippa pasta etc - det blir ju nästan flygvärdinnediet.. Bättre att äta det, men i vettiga mängder. tallriksmodellen ska ju vara bästa.

• Ellte

Självklart blir man inte tjock av att äta pasta, ris & potatis! Däremot äter vi i Sverige idag alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till hur mycket vi rör oss, så att dra ner på dem (eller drastiskt öka träningsmängden) ÄR inte så dumt. Vi behöver kolhydrater för att orka röra på oss så självklart ska man inte skippa dem helt,,,det kan jag aldrig tro att man ens överlever. Det finns dock massor med kolhydrater även i grönsaker (kanske inte så mycket i sallad, däremot i morötter o.dyl), gröt, grovt bröd... För att lära sig att inte överdosera så kan det väl vara bra att inse att just ris, potatis & pasta inte ÄR nödvändig "basföda" som vi så gärna tror och byta ut dem mot grönsaker ett tag. Själv har jag inte ätit vare sig ris, potatis eller pasta ALLS sedan nyår och drastiskt ökat mitt intag av "grövre" grönsaker istället. Håller mig mätt längre och har insett att jag inte behöver äta just dessa tre (och liknande) till varje mål och i den mängd jag ätit det tidigare. Så...JO kroppen behöver kolhydrater...NEJ man går inte upp i vikt av att äta "normala" mängder...MEN det ger faktiskt en viktökning på sikt att äta så mycket som många av oss gör! Å så håller man sig mätt längre på "ugnade" grönsaker än en portion pasta :D

*slutbabblat*

• Tean

Tja...vad jag beskrev var ju i stort sett Atkinsdieten...mycket protein och få kolhydrater, jag förstår inte varför allblir så upprörda över att man inte ska äta pasta och ris! (Sedan är det ju klart att det ska ingå i en välbalanserad kost, men här är det ju fråga om 5 kg snabbt!)
    Atkinsdieten är ju utprovad sedan länge.

• myrkur

jag blev hur som helst inte upprörd! jag är bara så trött på alla (spec. överviktiga) som får för sig att det skulle vara kolhydraterna som skulle vara boven när dom sitter på mcdonalds och svullar eller äter chips och godis hela kvällen. eller äter jätteportioner och dricker fet mjölk och har grädde i varenda sås. plus rör sig nada. jag vet många som tycker det är jobbigt att tänka sig att helt utesluta pasta, ris och potatis och då är det ju så onödigt att hålla på och fokusera på det som om det var det stora felet i deras kost. atkins tycker jag för övrigt är under all kritik. visst mn går säkert ner men jag tror knappast kroppen mår bra av det. måste man nu gå ner massa i vikt onödigt snabbt föreslår jag att man lever på nutrilettpulver lr nåt. då går man ner i en rasande fart. naturligtvis är det nästan oundvikligt att man går upp allt igen när man börjar äta riktig mat men har man bråttom så har man..

• Tean

myrkur, jo, visst har du rätt i det! Men chips och godis är ju kolhydrater i allra högsta grad! Och ska man gå ner några få kilon snabbt ska man helst undvika kolhydrater för att "jumpstarta" viktnedgången. Sedan är långsamma kolhydrater bättre än snabba.
    McDonalds, chips och godis är förödande, inte bara för figuren (även om någon gång ibland inte är någon fara) utan även för blodsockret och därmed i längden diabetes typ 2.
    Sedan handlar ju allt i längden om att äta rätt och röra på sig. Ganska enkel matematik: det energiintag man får i sig måste man göra av med för att inte lägga på sig.

• myrkur

förtydligande: jag syftade alltså på kolhydrater i mat.. typ ris, pasta och potatis. chips är ju typ 1% potatis och 99% olja och dyl.

• Mrs. Robinson

Bra poanger bada Tean och Myrkur.

Mattlighet ar en dygd!

• nejlika

Hej! oj vad manga svar... Tack sa mycket!! Godis, kakor och sant har jag som sagt slutat med, vatten dricker jag till varje maltid (forutom frukost), forsoker ata frukt nar jag blir hungrig och sen mindre portioner pa kvallen. Smor ater jag inte, heller inte sa myyket brod, ost. Ater mycket gronsaker sa det kanske kommer att ga vagen. Hitills har jag dock inte markt nagot resultat.... Fast en vecka ar ju inte sa mycket. Ska forsoka ta mer promenader!
    Jo, vatten ar val bra for att dampa hungern? fast sen far man ju springa pa toa hela tiden...

• white wedding

Jag har aldrig atit mycket godis/kakor osv men har anda nastan alltid haft lite problem med vikten. Nu har jag DRAGIT IN PA (alltsa inte slutat med) kolhydrater och det ar jattebra. Jag atre kolhydrater till frukost och lunch men inte till middagen. Sa myrkur, det ar sa mitt liv ar. Jag frossar inte i burgare, gradde mm men har anda det svart och har funnit att dra ner pa kolhydrater funkar for mej. Sa det ar mitt tips. Sjalvklart mycket motion och frukt och gront ocksa..

• myrkur

jag menade aldrig att det är fel att dra ner på kolhydraterna. men det är knappast någon som blir överviktig av att äta kolhydrater om man äter bra i övrigt :)

• white wedding

jag vet inte, for jag ater faktiskt bra generellt (inte bara som jag sager) men inte forrans jag har dragit ner pa kolhydrater sa har jag borjat att ga ner i vikt. Vi ar val alla olika antar jag?

Svar på tråden 5 kg snabbt!