• Brud -05?

Bra träning?

Hej hej!
    Jag har nu ca 4 månader kvar tills den stora dagen, men är inte nöjd med hur jag ser ut kroppsligt.
    Jag har försökt att träna ett bra tag nu (över ett år) och tycker inte att jag ser några resultat alls = ( Så nu undrar jag om nån där ute har några bra tips till mig som verkligen fungerar?
    Jag äter nästan aldrig godis, kakor, glass och dricker inte heller dricka eller juice.
    Använder lättprodukter och tänker på vad jag äter. Går promenader på morgonen och tränar ca 3 ggr i veckan.
    Men nu har jag lessnat då jag ite ser några resultat. Min vän sa att jag skulle sluta tänka på det, för dågår jag lättare ner i vikt.
    Några andra ideér?
    Tacksam för alla förslag!

• Svar på tråden Bra träning?
  • Xena

Testa exempelvis spinning i komination med styrka, pilates eller nåt liknande.

• Kesella

Vad äter du och hur många kcal ligger du på per dag? Har du räknat ut ditt dagsbehov?

• Brud -05?

Tack Xena och Kesella.
    Jag har provat det mesta i träningsform: boxning, styrka, yoga, promenader...spinning klarar tyvärr inte min svanskota av.
    Har inte räknat kalorier dock. Tycker att det verkar så himla svårt att hålla koll på alla kalorier man stoppar i sig. Måste väga maten osv.
    Jag skrev matdagbok ett tag + träning och såg att jag äter för lite och alldeles för oregelbunet. Men min vardag ser inte likadan ut varje dag, så det är jättesvårt att ändra på mattiderna. Har inga fasta sådana tyvärr.
    Det bästa för mig är fortfarande dock träning och nyttig mat. Klarar inte av bantningskurer.

• mrs.

Hej,

du behöver inte nödvändigtvis ha regelbundna tider om det inte går, men äter du 5ggr/dagen och äter du kanske rätt sorts mat?

• Brud -05?

Näe, tyvärr gör jag ju inte det. Jag har en tendens att tröttna på att komma på olika rätter som jag kan äta som tex mellanmål eller lunch, när jag ändå äter själv då.
    Bra tips på nyttiga och goda mellanmål och lätta luncher?
    Känns skönt att få prata med någon annan om detta, för som ni säkert förstår så är det många här hemma som har tröttnat för länge sedan.

• Ellte

Jag har blivit totalfrälst på PACE (alltså...cirkelträning). Du kör ett pass för hela kroppen, du hinner inte tröttna eftersom du byter maskin var 30:e sekund och du behöver inte träna en halv kväll för att känna att du gjort nåt bra! :) Nu tränar jag 3ggr/vecka, ca 30-40 min varje dag (förutom mina vanliga promenixer) och jag har ALDRIG tyckt det varit roligt att träna förut.

Ätandet är svårt... Jag har också haft svårt att plocka in mellanmålen men det som hjälpt mig är att köpa sådana "bars" som jag kan ha som mellanmål. Lätt att stoppa ner några stycken i väskan och alltid ha redo när man måste äta men inte hinner. Jag kan liksom inte ställa mig och bre en macka var tredje timme.

Nu äter jag var tredje timma (som man bör): nyttig frukost - mellanmål - nyttig lunch - mellanmål - mellanmål - middag

Just under min viktminskning byter jag ut antingen lunch eller middag mot kostersättning men framöver är ju tanken att jag ska äta tre mål + tre mellanmål varje dag.

Till skillnad från mrs. tror jag faktiskt det är viktigt att äta regelbundet... Hålla blodsockerkurvan på en jämn nivå över dagen. Äter du för sällan ökar fettinlagringen. Äter du för LITE ökar fettinlagringen. Så...gör en plan... Ät inte för lite, då pajjar du både viktminskning och muskler! Träna lagom till att börja med! Och ät oftare än vad du tror :)

Lycka till!

• Kesella

Det är A & O att äta regelbundet! Var tredje timma bör du äta och måltiden bör bestå av både protein och kolhydrater. Det är dessutom väldigt viktigt att äta fett, d.v.s. rätt typ av fett, t.ex. olivolja, nötter, fet fisk...

Satsa dessutom på att äta ren mat, d.v.s. utan en massa creme fraiche, matlagningsgrädde o.s.v.

• Brud -05?

Tackar så himla mycket för alla era goda råd.
    Jag ska verkligen ta och göra en ordentlig kraftansträngning vad gäller maten. Det kanske är mitt största probelm och inte träningen. Har hört att man inte bör äta efter kl.18, men många ggr så tränar jag efter den tiden. Vad kan man då slänga i sig istället för mackor?
    Jag har även funderat på simning kanske en gång i veckan för att byta lite träning.
    Hur mycket bör jag simma i så fall för att få en bra träning?

• Ellte

Det är jätteviktigt att äta efter du tränat och inte så viktigt (ur viktminskningssynpunkt) att inte äta sent. Själv är jag SÄLLAN hemma före sju (oftare nio) och att inte äta då är ju bara dumt. Du kan försöka att hoppa kolhydraterna på kvällen...de är till för att bygga upp kroppen och det gör du inte när du nannar. Alltså...Ät ordentligt med långsamma kolhydrater INNAN du tränar och ät ordentligt med proteiner EFTER du tränat :)

• Mrs. Robinson

det spelar ingen roll nar pa dygnet man ater, det spelar roll vad man ater under en hel vecka. En kalori ar en kalori ar en kalori....

Om jag vaknar mitt i natten och ar hungrig sa ar det nog for att kroppen behover bransle, likasa om magen kurrar pa kvallen. Da ater jag soppa, ost, grillad kyckling eller nat annat med lag fetthalt som jag haller mig matt pa.

• snuttepuffan

Simma 40+ minuter kanske? Variera tempo så att det känns bra. Inte fel att bli lite anfådd...

• Sana

Core??? även jag rekommenderar PACE, en bra genomkörare för hela kroppen.

• Miracle

Kan det inte vara så att du äter för lite? Då luras kroppen till att tro att det är svält på gång och lagrar så mycket fett den bara kan. Förbränningen hamnar på noll.
    Se till att äta regelbundet och nyttigt. Ju mer du tränar desto mer behöver du också äta för att förbränningen ska ligga på topp- och äta nyttigt då förstås.

• crud

Varierad träning är bäst, dvs både kondition och styrka. Vissa är ju rädda för att bli "stora" om de styrketränar men kör man lättare vikter och många upprepningar blir det ju inte så. Snabba promenader och jogging funkar för mig men det finns ju vanlig jympa och spinning också. Miracle har en stor poäng då hon funderar om din kropp har gått på sparlåga. Hittade en jättebra artikel och en tjej som tränar men inte går ned i vikt: Kolla in www.elle.se/elle/artiklar/sept03fridatr/frida.shtml Den artikeln hjälpte mig.

• Brud -05?

TACK alla ni snälla människor!
    Nu har jag fått det mer bekräftat det som jag misstänkte:för lite mat, för mycket träning och för oregelbundna måltider.
    Puh! Det blir till att lägga om hela sitt tankesätt.
    Simningen lät kul och så ska jag fortsätta med min morgonpromenader + 2-3 andra pass i veckan. Det känns ganska lagom för mig.
    Nu ska jag köra stenhårt, så man kan känna sig extra fin i juli = )
    Kram på er!

• Stjärna

Kan vara smart att inte träna samma sak lika mycket allt för länge. Kroppen liksom vänjer sig och blir liggande på en nivå, både muskelmässigt och förbränningsmässigt, har jag hört.

Testa att ändra om lite i din träning. Stöka runt lite och ändra om. Prova något helt nytt några veckor.

Svar på tråden Bra träning?