• Ung drömmare

Eksem på hans...!

Till julen så gav jag honom nya kalingar som han använde. Några dagar senare fick han utslag och klagade över klåda. Jag tror att det var pga kemikalierna som de har i kalingarna som orsakade det, för detta har inte kommit tidigare.

Han har fortfarande klåda, området är torrt med självsprickor och vid samlag blir hela "familjelyckan" ilröd. Ska också säga att jag haft svårt att bli våt och det blir aldrig riktigt bra. Jag har precis slutat med minipiller, kan det vara att kroppen ställer om sig och i med det så är det "surare" därnere än vanligt?

• Svar på tråden Eksem på hans...!
  • f.d. Svart brud

Har han provat att smörja in med en bra hudsalva ett par ggr/dag? T ex en sådan man använder vid röda barnrumpor. Silon, idomin...?

Prova något sådant, finns receptfritt på apoteket. Blir det inte bättre på ett par veckor, så kanske det är dags att uppsöka läkaren. Kanske inte så kul, men det verkar som om det kan vara nödvändigt.

Inte ska han/ni behöva lida i onödan.

• Silje21

Du är inte torr pga en mildare svampinfektion? Då kan den smitta till mannens sn*pp och orsaka klåda, rodnad, torrhet och självsprickor. Pevarylkrem hjälper på bara några dagar. Annars man det ju vara att den bara är torr pga kontakteksem med några kemikalier som du sa. Och vanlig hudsalva hjälper, kanske helst oparfymerad så det inte svider så. Vaselin borde fungera bra!

• SYL

lat honom testa att smorja med antingen svampkram tex pevaryl eller en mild kortisonsalvan ni hittar bada pa apoteket. anv glid om du ar torr. fast jag skulle nog vanta med sex ett tag tills ni fatt ordning pa hans kompis

• somnia

Smörj absolut inte med Pevaryl om inte läkare konstaterat att det är svamp. Det är ytterst ovanligt att killar får svamp, och med tanke på de nya kalsongerna är det troligen inte det. Pevaryl kan göra mer skada än nytta om det inte är svamp.

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga om råd!

• Silje21

min får det varje gång jag har! Men du har rätt, få det konstaterad av en läkare första gången. Pevaryl är dock inte särskild farligt, annars skulle det inte sålts utan recept. Och det är värre att sätta det i en slemhinna utan anledning än på hud (som är på penis).

• Eminea

Jobbar inom vården och min älskade har samma problem... Testade vanlig raps olja och nu är det borta. Billigt och naturligt.

• TingelingAnna

Jag rekommenderar oxå vanlig olja. Babyolja fungerar utmärkt.

• Ung drömmare

Tack för tipsen!

Svamp är det nog inte, utan tror nog att det är kontakteksem från kemikalierna. Olja låter nog bra att använda och kanske någon mild kräm. Med tanke på att jag har upptäckt andra ställen på kroppen som är lika torra så kan man passa på smörja hela kroppen på honom. När det gäller mig själv så använder jag nu mjölksyra för att få tillbaka balansen därnere.

• SYL

jag hurrar nog for kortisonsalva igen iallafall! finns milda pa apoteket och de gar att anv overallt. da gar exemet/utslagen bort direkt. Han har ju inte utslag for att han ar torr utan for allergi..

• Filippa28

Prova Daktakord. Rek. av läkare för eksem

Svar på tråden Eksem på hans...!