• Bonnie

magsjuk...

Har varit uppe hela natten och mått illa. Har inte kvar i magen längre som kan komma upp men jag mår fortfarande lika dåligt. Har aldrig varit med om nåt sånt och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med lite tips på vad jag kan äta/dricka... Ska nog inte till jobbet, det är för långt mellan mitt kontor och toaletten...

Snälla kom med tips till en hjälplös sjukling...

• Svar på tråden magsjuk...
  • inte min tur än

Usch! Stackars dig! Hatar att var magsjuk! Prova först att dricka någon klunk vatten o se om du får behålla det. När du får behålla vattnet kan du prova med lite avslagen coca-cola och sen en halv skorpa eller något. När du får behålla skorpan skulle jag äta lite kokt ris o kokt torsk.
    Försök att dricka mkt vatten när du får behålla det. Apoteket har vätskeersättning om du har varit magsjuk länge...

• Bonnie

Tack för tipsen! jag dricker lite vatten i taget men slutar när jag m¨r illa ¨så jag ska fortsätta att göra det alltså. hade cola i kylen också så det får bli nästa steg!

tack igen!

• ia´s

Fick veta av en läkare att det är INTE bra att dricka coca-cola när man är magsjuk eller nyligen varit magsjuk!!
    Coca-colan kan "reta" din mage.
    Bättre med grönt te...allt enl en läkare.

• MullesMys

Olika läkare olika "skolor" vad det gäller coca-cola så det bästa är att pröva sig fram och se om det fungerar.

Enligt både min husläkare och vår barnläkare så är kombinationen avslagen (uppvispad) coca cola och bananer det bästa man kan äta som magsjuk.

Så Bonnie, prova dig fram och upptäck vad som passar din "mage" bäst.

• snuttepuffan

Sockerdricka tycker jag är bra, men läsk överhuvudtaget är väl bättre än vatten bara för att få i sig lite socker....

Min övertygelse är att man ska äta och dricka så mycket det bara går och sedan strunta i huruvida det kommer upp igen eller inte. Sist jag var magsjuk åt jag ingenting och kunde således inte kräkas och det resulterade i att jag fick feber istället....

• Granis

Mineralvatten är rena dunderkuren för mig när jag är magsjuk. Man mister så mycke mineraler och salt när man bara kräks och kräks.

• Texas

Viktigt att stanna hemma två symtomfria dagar så att du inte smittar andra på jobbet.

• Ananas

Jag har alltid följt rådet :Ät vad du känner för" när man är magsjuk.
    Som många sagt innan är vatten och salter viktiga när man kräks och är dålig i magen.
    Tunt skivat äpple brukar jag tycka är gott när jag är sjuk och även knaperstekt bacon! (Antar att det är saltet jag vill åt då)

TA väl hand om dig och se till att äta o dricka lite i taget så du får behålla maten.

• sara72

Mitt tips är kol! Jag har haft riktigt riktigt hemska magsjukor och det enda som hjälpt är kol.
    Men det ska vara i lös form, inte tabletter. Tror märket heter Medikol och finns att köpa på apoteket. Man blandar ett pulver med vatten, och det blir en kolsvart dryck som smakar pyton, men tvingar man i sig det brukar det stoppa kräkningarna väldigt fort!
    Krya på dig!

• Bonnie

Tack för tipsen, har sovit mest hela dagen, nu gick jag upp med lite huvudvärk, kanske för att jag inte ätit ordentligt, och jag har ätit en hel skål med yoghurt! Utan att må illa. Ska försöka jobba lite nu, viktiga grejjer på g på jobbet den här veckan...
    tack än en gång!!!
    kram

• M Magdalena

Jag kan inte dricka vatten direkt från kranen utan måste koka det först. Så jag brukar dricka kokt vatten med lite honung i.

Sen går jag över till silver thé (kokt vatten med lite mjölk i)

och sen riktig thé..

o.s.v.

Svar på tråden magsjuk...