• Bride maj 2005

Sluta med p-piller

Jag kommer, troligen, att sluta med mina p-piller på måndag. Men jag har inte helt bestämt mig. Anledningen till att jag vill sluta är att jag vill ha tillbaka min sexlust, att de tar slut nu, och vi vill snart skaffa barn.
    Nu har jag blivit nojjig om hur det kommer bli när jag slutar, om man får biverkningar, tex finnar, oregelbunden mens osv. Vi gifter oss i maj så annars skulle jag äta två månader till och sen sluta.. Jag vet inte..
    Det blev lite rörigt det här men är det någon som har erfarenheter, (äter cilest28) som vill dela med sig?

• Svar på tråden Sluta med p-piller
  • snuttepuffan

Å andra sidan, om mensen skulle fortsätta är det säkert inte någon störtflod utan en rätt liten mängd....

• Bride maj 2005

Ja, det har du nog rätt i... men ändå..

• Victory

När jag har svårt att bestämma mig (vilket jag OFTA har) brukar jag tänka mig vilket som kan gå mest snett. Alltså vilket är viktigaste för dig: att inte ha minsta mens på bröllopsdagen eller att inte få sluta med p-piller nog snabbt? Fundera kring om båda alternativen skulle "bli fel", vilket skulle då vara minst farligt?

• utomhusbröllop

angående att sluta med p-piller... har ätit det i 4 år snart, men har börjat tänka att det nog kan ha att göra med att lusten minskat o att jag har problem med vestibulit.. så nu vill jag testa att sluta. har varit hos en fantastiskt bra gynekolog som kan mycket om vestibulit, men hon tror inte att p-piller skulle orsaka smärtan. men jag vet inte, jag "känner på mig" att det skulle kunna hänga ihop.. min fråga till er som slutat med p-piller o fått biverkningar, typ finnar, har det tagit lång tid innan det slutat? flera år? vill verkligen inte ha det...:(
    tacksamför svar!

• Victory

För mig tog det ganska lång tid innan finnarna gav med sig. De kom kanske några månader efter att jag slutat med pillrena och höll i sig ett år åtminstone (minns inte riktigt då det var så många år sedan). De försvann väl gradvis. Jag tror finnarna beror på att kroppens egen hormonproduktion avstannat och när den kommer igång igen (vilket ju kan ta upp till ett år) så försvinner även finnarna. Det var väldigt jobbigt för mig ett tag och sedan dess vill jag inte börja om med p-piller (får inte heller p.g.a. att de orsakade högt blodtryck).

• Nikkis

Hejsan! Äter cilest 28 själv, o märkte INGA negativa biverkningar.. Gick ner en del i vikt o det såg jag INTE som negativt Skulle nog i vilket fall som helst vänta om jag var du, nu kan du ju "bestämma" mensen litegrann, slutar du nu rubbas ju menscykeln o risken finns att du blöder på bröllopsdagen, vilket du kan undvika om du väntar med att sluta till efter bröllopet!

• Pixie

Har slutat med p-piller nyligen. Jag har nog inte fått mer finnar än när jag åt dem. Vikten har jag inte märkt ngt på, kanske gått upp lite, men det beror nog mer på onyttigt leverne.. MEN, jag har börjat svettas jättemycket under armarna! Helt hemskt! Hoppas verkligen att det bara kommer att vara så här i en kortare period till dess att kroppen vänjer sig - vill inte svettas så här jämt! :-O Utöver det har det bara varit positivt hitills med att sluta med pillren!

• KatrinB

Jag har nyligen slutat med mina piller efter 10 år - jag tyckte att jag kände mig deppig, hade svamp jämt och tappade lusten.
    Skulle ha börjat med en ny karta i fredags, men slutade då.
    Och oh my god... Jag har varit som en kanin i helgen.
    Vet inte om det är psykosomatiskt, men i så fall får det gärna fortsätta! Vi hade s*x två gånger i lördags kväll och två igår. Hoppas det håller i sig!

• Vanilj

Jag tänker snart sluta efter över 10 års ätande med undantag för vissa perioder. Samtidigt som det ska bli underbart att sluta så är jag rädd. Läser om alla biverkningar. De gånger under dessa 10 år som jag haft uppehåll har jag alltid fått mensen tillbaka direkt och inga andra biverkningar men jag känner i kroppen att det kommer att bli annorlunda nu, vet inte varför. Läskigt är det!

• JAA

Sen jag slutade med p-piller har jag
    - fått tillbaka min sexlust. Var tidigare helt ointresserad av sex vilket fick en hel del konsekvenser på förhållandet. Min m2b började allvarligt tveka på om jag älskade honom. Han hade också svårt att min olust hade med p-piller att göra.

- mina bröst är inte längre öma. Sista veckan innan mens kunde jag knappt träna för att de var så ömma.

- mitt humör är kanske inte lika stablit men jag känner mig inte längre så avtrubbad.

- tycker att min m2b luktar supergott.

Känns som om flera år av mit liv har gått till spillo på grund av p-piller. Har provar de flesta märken men alltid med i stort sätt samma biverkningar. Det är möjligt att p-piller har lett till den kvinnliga sexuella revolutionen men för mig har det snarare satt en underbar relation på spel.

• ChristiansBrud

Nikkis
    vad glad jag blev att höra att du hade gått ner i vikt, hoppas detsamma kommer gälla mig när jag slutar i sommar. jag äter cilest 21 (fast det är ju samma, bara det att jag inte äter sockerpillerna (eller vad det nu är))

Svar på tråden Sluta med p-piller