Tips mot att bli sugen på kvällen?
Hej!
Jag blir alltid sugen på något på kvällen, ofta något salt eller bara på vad som helst. Vad kan man göra åt detta "sug"? Och vad kan det bero på?
/Solskinet
Hej!
Jag blir alltid sugen på något på kvällen, ofta något salt eller bara på vad som helst. Vad kan man göra åt detta "sug"? Och vad kan det bero på?
/Solskinet
När äter du ditt sista mål på kvällen, vad äter du då och hur länge är du vaken?
Brukar äta ungefär kl. 18. Idag åt jag till exempel fullkornspasta, köttfärssås och sallad...
Dessutom äter jag fem gånger om dagen. Frukost, lunch och middag + 2 st mellanmål.
oj...hälsosamt värre :P önskar jag hade sånna vanor!
prova att dricka grönt te på kvällen...det funkar mycket bra mot sötsug =)
Jag brukar helt enkelt koka lite nudlar som kvällsmat och strö på kryddan som följer med. Den täcker mitt saltbehov. Annars kanske du kan prova att borsta tänderna eller tugga tuggummi.
Brukar äta en god o söt frukt på kvällarna, tex passionsfrukt,mango eller jordgubbar. Då får man ju i sig lite fruktsocker i alla fall. Annars brukar man ju bli sugen när man har ätit dåligt,men du verkar ju redan äta jättebra!
Ja, är konstigt. Ellte, glömde svara dig hur länge jag är vaken... ungefär till kl. 24..
Då är mitt svar...ät ett mellanmål till :) Ta lite keso och frukt vid niosnåret... (Hoppa nudlarna tror jag...att äta snabba kolhydrater innan läggdags ger bara en högre fettinlagring, ger en massa energi du inte behöver på natten och gör att du är lika hungrig igen efter nån timme ;)) Att vara helt utan mat i sex timmar..inte konstigt att du blir sugen och hungrig :D
Jag brukar ta några sockerfria Läkerol, eller någon Dietorelle eller VV-godis. Det blir inte många kalorier (hela asken Läkerol är ca 25 kcal, en Dietorelle 2,7 kcal och VV-godisar ca 7-8 kcal/st). Men sötsuget blir tillfredsställt.
Fast säkert är det väl bättre med fullkornsbröd med keso... även om det blir måååånga fler kalorier, så är det ju "nyttiga kalorier", s a s!
Låter som att keso med frukt kl. 9 låter som en bra idé!!
Ja, keso med clementin är supergott, det äter jag hela tiden. Och inte alls många kalorier om man nu ska tänka på dem.
Skulle också rekommendera ytterligare ett mellanmål. Man skall ju helst äta något var tredje timme eller hur det nu var.
Har också ett stort sötsaksbehov på kvällen o har lätt för att slarva då efter att ha ätit nyttigt hela dan. Men jag brukar ta till några russin, eller som shalimar skrev VV-godis. Krokofanter är gott o en sån innehåller 20 kcal. Ett par bitar mörkt choklad är faktiskt lite nyttigt. Om man jämför med förr när man brukade ta till en halv påse lösgodis på kvällen så kan man ju ändå känna sig duktig. Det bästa hade ju varit frukt o keso, men då skulle jag bli knäpp efter någon vecka o trilla dit o frossa i mig istället. Tugummi är kanske inte så bra för då blir man hungrig.
Vatten (gärna kolyrat med nån smak man tycker om), en frukt, en smaksatt riskaka. Eller borsta tänderna, så blir det jobbigare att äta, för då måste du ju borsta om dem sen igen
Frossa i frukt!!
Käka saltgurkor på burk!!
eller som jag gör ibland...:
*Ta ett stort glas typ ölglas
*Blanda is med valfri god frukt/frukter
*Fyll glaset med is-frukten
*Fyll på med ramlösa antingen naturell eller med nån smak.
Stoppa ner en lång sked o drick/ät!!
Jättegott!!!
Wow! Ni är ju underbara! Nu har jag fått en massa bra tips!
Hej!
Har samma problem, att hålla igen och äta rätt på dagen är inga problem... Men på kvällen framför tvn är det värre. Men jag har hittat det som passar mig! Följer viktväktarnas idé med points, men är inte aktiv medlem. Äter frukost och middag med få points så att jag till kvällen har många kvar. Då kan jag äta ett bra kvällsmål och även popcorn ( poppade i lite fett ). Då är det mycket lättare och jag har gått ner 5-6 kilo på 2 månader. Har dessutom en "syndardag" i veckan då jag unnar mig att äta vad jag vill!
Lycka till!
mmm, saltsug på kvällen har jag med. Jag brukar göra popcorn. Poppar bara jättelite korn i kastrullen (typ så att det blir max 2dl färdiga popcorn). Det går snabbt, o när man ätit lite grann så är man jättenöjd o belåten. Inte så fett har jag oxå fått för mig att det är ...nåja, bättre än chips el godis iaf!