• myrkur

tacksam för hjälp..

vad ska man göra om man under dagen ätit mindre än man gjort av med på träning så man alltså åter står på noll. kan ju inte vara så bra att äta hela sitt dagsbehov på eftermiddagen? eller man kanske inte behöver "ta igen" det man tränat bort?

• Svar på tråden tacksam för hjälp..
  • myrkur

har nu fått svar på annat håll :)

• vixen not a tramp

Vad fick du för svar? Nyfiken!

• myrkur

att man ska se till att man kommer upp i sitt dagintag i vilket fall som helst. så tränar man bort kalorier får man lägga till kalorier. så länge slutsumman blir så mycket man max bör äta.

• myrkur

vilket innebär att jag nu helt plötsligt har MINST 600 kalorier att sätta i mig ikväll.. :S
    fast jag är lite skeptisk till det..

• Ellte

Ibland är det förvånande hur mycket man "får" äta :D men testa så får du se att det funkar! ;)

• Jennie med ie

Om man äter för lite nån enstaka gång är det ingen fara, det jämnar nog desutom ut sig så småningom för nån gång äter man väl för mycket ;) jJag skulle INTE rekommendera att tokäta på eftermiddagen och kvällen bara för att tvunget komma upp i rätt kcal-antal, huvudsaken är att det blir en bra balans på längre sikt.

• Ellte

Men alltså...är 600 kcal att tokäta? *dålig koll på sånt*

• Jennie med ie

Ellte, det beror ju på vad man fyller de 600 kcal med ;) Bönsallad eller jordnötter, typ. Stor skillnad ;)
    Men jag menade generellt, att till varje pris komma upp i rätt kcal-mängd varje dag är inte viktigt.

• Ellte

Aha :) Då är jag med...nej såklart inte...bara man ligger hyfsat rätt utslaget på några dagar.

Personligen tror jag att trenden när man slarvar oftare är att man inte får i sig allt man behöver :?

• myrkur

kan ju säga att jag tog ett glas mjölk, en macka (såntdär suupernyttigt bröd), ett torkat fikon och lite sallad.
    fast nu blir jag lite osäker om jag verkligen skulle gjort det.. :/ (det blev ungefär 360 kcal)

• myrkur

kan ju tillägga att jag nu (med allt inräknat) ligger på totalt 885 kcal för idag. (1185 kcal om man bortser från motionen)

• Jennie med ie

myrkur, jag hoppas du ligger BETYDLIGT högre i vanliga fall. I synnerhet om du tränar.

• Ellte

Alltså...är du ute efter att gå ner i vikt är ju "regeln" att du ska äta mindre energi än vad du förbrukar... men inte så lite att du gör kroppen illa eller går ner i sparläge. De dagar du tränar bör du äta nåt extra men gör detta direkt efter träningen... Ta ett glas mjölk till och sov så gott ;)

• Ellte

Uj, nu värkte jag alldeles för länge på mitt inlägg... Jag håller alldeles med Jennie!!!

• Kickii

Jag måste bara fråga,,, hur orkar du lägga ner all energi på att "räkna" istället för att bara äta nyttigt å träna?

Personligen hade jag aldrig orkat lägga ner den energin på det.
    Hoppas du får i dig allt du ska de låter som att du äter i minsta laget!

KRAM

• bellis

Det man måste göra för att slippa "äta ikapp" på kvällskvisten, det är att PLANERA sitt matintag den dagen. Om jag vet att jag ska träna styrka en dag, ja då ser jag till att äta mer under HELA dagen, inte ta igen allt EFTER träningen, om jag tex tränar på kvällen. Det kan vara lite kruxigt i början! Tränar man för morgonen/förmiddagen så är det lättare att "tänka rätt" för då har man ju hela dagen efter träningen... liksom...

Lycka till! Och jag hoppas också att du äter BETYDLIGT mer än de fjuttiga kalorierna du nämnde ovan....

Svar på tråden tacksam för hjälp..