• Elfina

GRRRR

Kan inte låta bli o att bli irriterad på allt prat om vikt o olika dieter. Jag vill också känna mig vacker o vara lagom. Men det känns som om alla dieter är sånt "bull". Om man äter rätt o motionerar så kommer du gå ner i vikt. Du måste inte bara äta kött, eller bara frukt.. Jag håller stenhårt fast vid lagom av allt o motion. Jag är i o f s vegetarian men jag äter mkt linser o bönor. Så att jag mår bra o inte har brist av ngt. Ta hand omer på ett bra sätt.
    Förlåt om jag låter arg, blir bara för mkt i bland. I tidningar, på TV..

• Svar på tråden GRRRR
  • Belona

Håller med dig, ibland känns det som om man bara vill kräkas på alla dessa "dieter" , egentligen är det så enkelt se till att inte äta mer än du gör av med

• Elfina

Skönt att höra att jag inte är ensam..

• Belona

Just nu känns det som om det är inflation i dieter, det väntar en ny runt hörnet varje dag och alla är de lösningen på världsproblemet med övervikt

• Elfina

Ja, jag fattar inte. Själv försöker jag äta så rätt som möjligt o träna. JAg tror att folk är för lata. De vill gå ner i vikt men orkar inte lägga till ngn fysisk ansträngning. Som den där grejen Paolo Roberto testade, när han låg på en brits o fick elektriska vågor in i musklerna.. Höjden av lathet..

• sudali

Håller helt med! Man kan äta ALLT, men med måtta, man måste ju inte vräka i sig! Motionerar man därutöver så klarar man av att både gå ner i vikt och hålla den!

• vixen not a tramp

En stor del av sveriges befolkning är överviktig, så dieter behövs nog. Alla är olika och det som funkar för vissa funkar inte för andra. Och har man mycket övervikt kanske man inte vill/vågar gå till ett gym eller flåsa runt i spåret. Då är det väl en jättebra början att man kör en så elektron grej för att sedan fortsätta till mer "normala" träningsformer. Det är jättebra att man har sunda motions och matvanor men alla har ju inte det och behöver kanske gå ner först med något "extremt" för att sedan kunna leva ett normalt liv med sunda vanor och motion.

• Elfina

Jag vet inte om ni såg dokumentären om en man som var fruktansvärt överviktig. Nu tog han i of s ledigt från jobbet i ett år men han lyckades gå ner med hjälp av träning o rätt kost.. han lyckades.. Så om man inte stressar så gå det..

• Anna-Maja

Det är klart att man kan gå ner i vikt och träna bara man vill. Men tyvärr är inte den viljan så stark. Ofta är nog viljan att inte träna och att äta onyttigt större hos människor med övervikt. Men hur gör man för att _vilja_ vara mer nyttig?

Vill jag gå och träna?
    Eller vill jag hellre gå och köpa en semla och äta den framför tv:n?

• Ellte

SJÄLVKLART går det...och visst är det skitsynd att så många ser chansen att tjäna pengar på folks olycka... Var man än vänder sig finns det bantningspiller, tidningar om bantning, konstiga träningsställen (typ den där elektronprytteln... TROR nån verkligen att det kan göra nån nytta för musklerna på en överviktig person? :? Hur ska musklerna kunna få sig en "kick" med en hel matta fett emellan?)...

Det ÄR dock så att många "dieter" funkar och det ÄR bevisat att de som får en snabb viktminskning har lättare att nå i mål och lättare att hålla vikten. Detta gäller dock med en noggrann och bra rådgivning och övervakning samt naturligtvis inställning och motivation. Om man bara äter pulver och går ner men sen tror man kan leva "som vanligt" funkar det självklart inte :? Om man däremot äter pulver, samtidigt som man ändrar sin livsstil (vardagsmotion, träning) och sedan börjar äta så som BORDE vara normalt har ju "dieten" funkat

Ujuj vad jag babblar... Vad jag egentligen vill säga är VISST finns det för mycket knäppa dieter och VISST är det konstigt att så många människor går på det...MEN allt är inte av ondo :)

• Belona

Det som är så facinerande med alla dieter är hur "fanatiska" folk blir
    Bland det roligaste jag vet är att sitta o lysna i fikarummet när folk lovprisar den ena dieten efter den andra, man är så superentusiastisk i början och har hittat rätt bara för ett par veckor senare ivra för en ny diet osv i all oändlighet.

Ser jag mig omkring i bekantskapskretsen så är dom som lyckats med sin viktminskning och lyckats med att hålla den de som helt sonika lagt om sin kost och börjar äta rätt (dvs. skippa kaffebröd, snask odyl. )och börjat motionera utan att göra någon "stor affär" av det hela ochså de som har lyckats bäst

• SYL

Jag blir axa trott pa allt dietsnack. Jag ar den enda tjejen jag kanner som inte gnaller, klagar, gar pa diet etc. Och om jag sager att jag ar nojd med hur jag ser ut sa far man oftast "sura" blickar for det ar ju ett brott mot jantelagen att trivas...

• Elfina

jag gnäller inte heller.. är väl inte helt nöjd men vem är det. jag satsar på att motionera o äta rätt...

• Ellens mamma

F Y I...
    Har gått ner 25 kg med camebridekuren (soppor) för 4 år sen och kan med glädje berätta att det fungerar aldeles utmärkt.. har inte gått upp något.. och de senaste tre åren då jag äter normalt med mat har jag inte gått upp något...
    BARA SÅ NI VET:..

• K.C

jag tror att det är att förenkla problemet när man säger att övervikt enbart beror på att folk äter för mycket godis. jag har själv haft problem med att äta för lite och för sällan. det kan bli samma effekt. det är fult att tro att alla stora är karaktärslösa monster som bara sitter och smäller i sig framför tv´n. och är det så så har man antagligen andra problem som inte ska tas så lätt. det är ju inte roligt att folk försöker sig på dieter som inte fungerar - det är ju hemskt! dels eftersom folk är så desperata och dels för att alla ska ändra på sig till en slags bestämd form som alla helst ska uppnå för att må bra.

jag tycker en diet för att få en skjuts är toppen. det ger folk en kick! allt för att må bra är ju bra. men det viktigaste är väl att verkligen se efter om det är viktminskningen i sig som kommer göra en lycklig.

• Ellens mamma

KC

Håller helt med dig. Huvudsaken man mår bra.. men sen kan man må bra psykiskt men väger man 115 kg och är 170cm lång så är det nog inte så bra fysiskt.. många sjukdomar kommer med fetma.. Tyvärr..

• Elfina

Jo, absolut.. men det får finnas gränser.. Jag tycker att ibland är det så himla tjatigt..

• Dallandra

Det som gör mig arg på alla dessa dieter och pulver är att man spelar på folks komplex och dessutom tjänar pengar på att folk mår dåligt. När man inte trivs med sin kropp blir man desperat och griper efter minsta halmstrå vilket gör att man lätt går på att dieterna uträttar underverk. Man blir lika besviken varje gång...

Jag lever efter mottat att man kan äta allt men inte alltid och det har funkat för mig :)

• Monn

Jag tror att många dieter till viss del ligger till grund för övervikten i samhället. Det är väl allmänt kännt att de flesta som går ner i vikt snabbt går upp lika mycket, och ännu mer, när de slutar med dieten just för att de inte har lyckats ändra sina matvanor och sin livsstil (bättre mat, mer motion). Jag tycker det skulle vara mycket bättre om "folket" lärde sig bättre grundläggande vanor istället för att gå på dieter.

• Elfina

Monn>> jag håller verkligen med dig...

• Ellte

Jag håller också med! Men en kombination är jättebra ;)

Svar på tråden GRRRR