• augustibrud2004

Järnrik mat?

Var på företagshälsovården idag och gjorde en hälsokontroll som min arbetsgivare betalade. Det visade sig dessvärre att jag hade dåligt blodvärde och behöver få i mig mer järn. Sköterskan rekommenderade tabletter vilket jag nog kommer att börja med, men bäst tycker jag ju det är om man kan få sig mer järn på "naturlig väg". Har ni några förslag på vad man kan äta?

• Svar på tråden Järnrik mat?
  • augustibrud2004

Melie! Tack för din omtanke och dina bra tips! Russin gillar jag jättemycket så det är ju perfekt att äta, inte minst när suget sätter in. Russin istället för choklad måste vara ett plus bara det! Aprikoser är ju också smaskigt. Solrosfrön och nötter, det hade jag ingen aning om. Men vad kan man använda solrosfrön till? Linser och bönor är ju tacksamt att koka grytor på, det värsta är att man mage brukar göra uppror då, men den kanske vänjer sig?

Imorgon måste jag åka iväg och handla mat, jag har ju fått massor med bra tips, kommer ju att variera (och förbättra) kosten en del tack vare detta.

Imorgon blir det iallfall pastagratäng med massor av broccoli till lunch och ikväll hade jag leverpastej på mackan!

• blivande fru J

jag brukar göra linsbiffar med solrosfrön i, receptet till dess finns i någon av viktnedgångstrådarna, solrosfrön är goda att ha i bröd och går utmärkt att äta i gröten eller müslin även om samtidigt intag av kalcium inte är optimalt

• f.d. Svart brud

Skonsamma järntabletter som lätt tas upp av kroppen är t ex Hemofer frpn Apoteket(tog jag när jag var gravid). Det är inte lika stor risk att man får ont i magen av dem, men de är nästan dubbelt så dyra som "vanliga" sorter.

Om man inte har något emot järnsmaken, är Blutsaft från Hälsokosten ett "naturligt" sätt att få i sig järn.

Aprikoser innehåller mycket järn... jag tror inte det nämnts tidigare i tråden (men jag kan ha missat det).

• AnnLee

Precis som Suusaan skrev tidigare så går inte kalcium och järn så bra ihop. Järnet tas alltså inte upp om du dricker mjölk i samband med måltiden. Drick alltså gärna mjölk till mellanmål exempelvis (Viktigt att dricka mjölk om man bara tål), men undvik att dricka mjölk till maten så att järnet kan tas upp av kroppen.

• melie

Haha, Vegan ska det ju stå! Jag äter solrosfrö naturella som snacks eller på fruktsallad. Tillsammans med russin blir det kanon gott! Prova även att rosta dom (finns att köpa både rostade och rosade+saltade) men går lätt att rosta själv i en kastrull. Det framhäver smakerna jättefint!

• augustibrud2004

Åh, vad man får många bra tips här på BT! Solrosfrön på fruktsallad, den tanken hade jag aldrig kommit på själv. Det måste jag testa, i filen låter ju inte heller så dumt.

Det är bara sååå dumt att järn inte ska ätas tillsammans med mjölk, eftersom jag är en storkonsument av mjölk. Kan det rent av vara så att jag egentligen får i mig tillräckligt med järn, men att effekten försvinner eftersom jag häller i mig så mycket mjölk? Vad kan man ersätta mjölk med då? Fil på morgonen blir det oftast, när det inte är gröt med mjölk (!) och till kvällsmaten dricker jag alltid mjölk. Kanske ska jag koncentera järnintaget till lunch då det oftast blir vatten till maten? Värst vad komplicerat det har blivit

• melie

Även kaffe, ägg, kakao och mycket fibrer minskar upptaget av järn...

• StinaS

Kan bara stryka under att man skall undvika kaffe på maten om man inte vill förstöra intaget av det järn man ätit under middagen.

• Johanna = en lat kock

när man har lågt järnvärde kan det bero på lite för lite folsyra eller B12

Kalcium och lösliga fibrer hämmar upptaget av järn

kött och C-vitamin främjar

så käka leverpastejmackor med frukt till
    skippa mjölkprodukter (keso, mjölk, ost etc) till de järnrika produkterna

Grönkål är det mycket mer järn i än spenat och det är supergott att göra pesto av och ha till pastan eller göra soppa av

• cricri

Nässelsoppa är KANON på järn!!!

• hjärn-ladyn (fd. augustibrud2004)

Nyfiken gul!

Tack för tipset om messmör, det var nog det gav verkligen mersmak (messmak )

Vill också uppmärksamma er alla på att jag har bytt nick! Eftersom jag aldrig har gillat mitt gamla, kan jag tycka att det är på tiden. När maken fick höra om min järn-brist, började han genast kalla mig för järn-ladyn (på skämt) Men eftersom jag inte diggar Thatcher så mycket, gjorde jag en smärre förändring, som också gör att mitt nya nick passar med mitt jobb som kräver en del tankeverksamhet. (är doktorand)

Svar på tråden Järnrik mat?