om man vill ha så lite hormoner som möjligt men ändå inte bli gravid-vilken metod?
jag mår inte bra av p-piller...
jag mår inte bra av p-piller...
Kondomer verkar vara det självklara svaret, men du kanske menar förutom det?
kopparspiral!
Läs min tråd "hormoner gör mitt liv till ett helvete" så förstår du att jag är i samma sits..
Kopparspiral är bra om det funkar men jag fick cervicit av det (infektion i livmoderhalsen). Besvärligt att ha och lika besvärligt att få bort.
Så nu har vi kondom. Inte så kul, men jag antar att vi vänjer oss så småningom..
Jag har funderat på pessar, men det är väl lika omständigt osm kondom och kondom känns ändå smidigare eftersom man msåte använda spermiedödande medel i kombination med pessar och att det är viktigt att pessaret sitter rätt för att det ska vara säkert..
trist är det ,men sånt är livet ibland...
Ja det finns t.ex. Lady Comp och Persona (dyra). Förstnämnda tar tempen och den andra analyserar urinen. Inga billiga saker. Persona blir ännu dyrare eftersom man måste köpa teststickor. Endast lämpligt om man verkligen har bestämt att man ej vill ta piller mera.
Jag har bytt till nueva-ring mår mycket bättre av den än p-piller.
Min kropp mår bäst om jag får en jämn dos av hormoner.
Det finns sprutor stav och hormon spiral som också ger jämn dos.
Fördelen med nueva-ring är att jag kan ta ut den när jag vill, den möjligheten har du inte mex tex stav eller spruta.
Pessar har en säkerhet av ca 97% om det används rätt (dvs att man har rätt storlek, låter det vara kvar minst 6 timmar efteråt använder med sprmiedödande kräm...) Jag fördrar pessar framför kondom, även om säkerheten är lite lägre, eftersom ingen av oss känner nån skillnad när pessaret är där och det går lika snabbt att föra in, efter lite övning, som att ta fram och trä på kondomen.
Så kanske pessar i kombination med "brandkårsutryckning" då risken känns som störst?