• shabbichic

Pencillin till Bihålsinflammation?

Någon som vet hur en "bihålsinflammation" yttrar sig?? Å vad får man mot det? Namn på pencillin..?

Mina symptom: Huvudvärk, lätt feber, ont runt ögonen och täppt i näsan.

Ska ringa VC imorgon bitti, men jag undrar om det är ngn som har/haft detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Pencillin till Bihålsinflammation?
  • marian

Jag får nästan alltid ganska allvarliga bihåleinflammation när jag är förkyld. Det har yttrat sig som hög feber, huvudvärk, trötthet och ont i ansiktet, speciellt mitt fram och vid tänderna.

Man kan få penicillin vid akut bihåleinflammation, men det har börjat bli allt vanligare med kortisonsprej (som jag numera tar i förebyggande syfte) och avsvällande. Jag skulle tippa att du får just avsvällande och svaret att "vänta ut" om du inte har hög feber, de brukar inte vara så glada i att skriva ut penicillin.

• shabbichic

Tack för ditt snabba svar!
    Jo, jag har feber (38,2)...
    I vanliga fall skulle jag inte vilja ha penicillin, men vi åker till Brasilien på onsdag -och då vill jag såklart vara frisk !

Vad heter det penicillin du fått mot bihåleinflammation??

• Silje21

Som regel ges inte längre panicillin mot bihåleinflammation, men vid purulent snuva och feber kan det bli aktuellt att sätta in antibiotika. Grunden till att de är så restriktiva med penicillin är att väldigt många bakterier är/håller på att bli multiresistenta. Mitt råd är att vänta ut situationen lite, ta febernedsättande och ring VC imorgon. Att ligga i högläge med huvudet och avsvällande näsdroppar kan hjälpa lite!

Krya på dig!

• Silje21

Glömde säga att det penicillin man i första hand sätter in mot bihåleinflammation är penicillin V, t.ex Calciopen och Kåvepenin.

• shabbichic

Tack Silje 21! Nu ska jag ta två Alvedon, bädda ner mig och hoppas på att det känns bättre imorgon!

Go´ natt !

• Silje21

Låter bra, gör så! Kom ihåg att smågodis har en fantastisk smärtlindrande effekt vid sjukdom :D

• shabbichic

Jo, i vanliga fall... Dock inte i mitt fall... Jag försöker gå ner i vikt, och har bara 6 kilo kvar tills jag ligger på normalt BMI! Så det får bli några kiwisar i stället - oxå bra vid sjukdom !

*Kramis*

• marian

TA INTE penicillin som du har kvar hemma efter en kur! Du måste fullfölja kuren om du har påbörjat den för att undvika resistens, och dessutom finns olika penicilliner för olika typer av bakterier.

Tänk också på att det kan vara en helt vanlig förkylning. I regel har jag tillfrisknat nästan helt från förkylningen för att sedan bli sjukare igen. Bihåleinflammation beror på att slemhinnorna har svullnat igen vilket leder till en inflammation. Om den svullnaden är varaktig kan det leda till att bakterier förökar sig, och bihåleinflammationen blir bakteriell. Det är endast mot en bakteriell bihåleinflammationen som antibiotika fungerar (och mot en ren inflammation ges alltså kortison). Om ditt snor är tjockt, trögt och gult och påminner om var kan det tyda på att bakterierna har aktiverat sig.

Misströsta inte, du hinner antagligen bli frisk på en vecka även om du inte får penicillin. Om de sätter in en behandling med avsvällande och kortison i tid får bakterierna inte chansen att föröka sig. Följ Siljes råd med nezeril och högt viloläge!

• shabbichic

Hej Marian!
    Jag har inte varit sjuk på åratal (bara några enstaka förkylningar utan feber)... Så något förråd av pecicillin har jag INTE !

Jag tror oxå att det kanske "bara" är en förkylning, en tok-jobbig sådan... Så jag har skickat ner sambon till Apoteket!
    I kväll blir det nezeril,alvedon och en massa mys !

Tack för dina råd .

*Kramis* /Shabbichic

Svar på tråden Pencillin till Bihålsinflammation?