• Leone

Ny VV-trad

Eftersom den gamla traden nu ar avstangd for svar, ar det dax att borja en ny trad for oss som behover lite extra motivation.

Jag far val borja med en rapport da: -200 gram pa invagningen igar. Nu har jag 4.1 kilo kvar till malvikt. Satsar pa att na dit i borjan av mars (vill inte saga februari och bli besviken).

Mitt 'commitment' till mig sjalv den har veckan ar att ga ut och ga 4 ggr fore torsdag.

• Svar på tråden Ny VV-trad
  • mrs.

Grattis!!!
    Vad kul att du kämpar, det är bra, jag är stolt över dig :) Va det du med!

Jag kämpar jag med :)

Igår gjorde jag klyftpotatis i micron (enkelt och gott utan fett)
    * skalade potatisen, dela i 4 delar.
    * la i en keramikform, tål ugn/micro
    * kryddade med grillkrydda och lite salt
    * in i micron, några minuter, rör om med en sked, in igen.... det tar tid men.... inget fett

Sen köttfärs, en burk krossade tomater, vitlökskivor basilika, grillkrydda, salt.....

och en stor sallad

>Idag blir det kokade potatisar, kycklingfile och sallad dvs (4p)
    Sen på kvällen kan man ta tex finncrisp (3st:1p) 5gr (0,5p) lätta-m joghurt.... eller något :)

Är du nån gång inne på ww sidor???
    Där får man ibland bra ideer på recept osv.
    Men de bästa försöker jag dela med mig på bt :)

• Leone

Hej mrs,
    jag har borjat ga in pa VVs website har i Australien, den ar ratt intressant med manga olika undergrupper. Kollade den svenska men i och med att maten ar ratt annorlunda sa kanns det inte lika relevant.

Kul med recept, fortsatt garna lagga ut, jag har jattedalig fantasi nar det galler att prova nya matratter. I helgen gjorde jag stirfry med risnudlar och tofu och mycket gronsaker, bara 3 points per portion (2 fran nudlarna och 1 fran tofu eftersom jag hade ratt lite tofu kvar...)

Forra veckan gjorde jag typ kottfarssas men med tempeh istallet for kottfars, har du provat det? det ar ungefar som tofu fast lite annan konsistens. Finhackade den sa det blev lite farskansla av det. Bara 1 point per portion (plus sasen, men det var tomatsas med chili i).

• Leone

Hur mycket har du forresten kvar till malvikt?

• malin81

Hejsan tjejer!

Nästa vägning för mig blir på torsdag, nu efter alla helger så har jag senaste veckan följt programmet till punkt och pricka, så jag hoppas på minus på torsdag! Förra veckan var första gången jag var där efter jul, men jag hade bara gått upp 0,3 kg, det tyckte jag var ganska bra!

Ikväll blir det torsk i ugn med ris. Jag har inget recept jag går efter men har tänkt göra ungefär så här: ner med fisken i en ugnsfast form, strimla över massor av grönsaker och på med en halv förpackning kelda thaisoppa (kvar från igår!) och in i ugnen. Till detta ris. Vad tror ni?

I söndags gjorde jag något riktigt gott, lax med apelsinsås och pressad potatis. Såsen vara lagalätt och färskpressad apelsinjuice och en fiskbuljongtärning. Detta fick koka upp, ner med laxfilérna som fikc sjuda med detta. Till detta alltså pressad potatis och kokta morötter. Mums!

Det var allt för nu - kämpa på nu alla ni duktiga där ute!

• yrvädret

Så har jag gjort den andra veckan. -1,5 kg.
    Gått ned 3 kg sammanlagt på två veckor. Not to bad.
    Borde börja lugna ned sig nu, och börja ta på fettet istället för "bara" vätska....

• mrs.

Hej/God morgon!

Yrvädret:
    Grattis! Det är inte alls dåligt, du har verkligen varit duktig :)

Vad kul att det går bra för er :)

Malin det kommer gå bra ska du se, och det viktigaste är inte att vågen visar snabba resultat, du ska känna dig stolt över att bara äta bra, kläderna kanske passar bättre och hjärnan hinner ställa om sig i takt, så du inte är en smalis sedan och fortf känner dig tjock. :)

Jag funderar på att sluta skriva här nu efter att fått igen höra att jag är uppe i det blå (höga hästar var det väl, nu).
    Och negativ och nedstämande....osv
    Då är det bättre att sluta innan man själv blir jätte ledsen, för ledsen/besviken är jag för jag sitter och peppar och sen när jag säger något negativt så slår man på fingrarna.

Ha det så bra och kämpa på!!!

Kram / mrs.

• yrvädret

Mrs. : Tack så mycket!

Inte ska du väl sluta skriva helt? Här på forumet menar jag? Vet inte vilket inlägg du har fått höra att du sitter på 'höga hästar' men det är tråkigt om du slutar för det!
    Tyvärr finns det alltid folk på forumen som angriper en personligt, men då gäller det att inte ta det personligt. Kan vara svårt men jag håller på dig!

Kram
    Yrisen

• Leone

Hej mrs,
    jag laste inlaggen i den andra traden (smultronets) och tyckte inte alls att du satt pa nagra hoga hastar eller uttryckte dig olampligt!

Men sen ar det forstas sa, att man kan misstolka det som skrivs pa ett forum, nar man inte hor personens rost. Man kan ju tex skriva 'kom igen nu, kop inget godis idag!' och mena det helt glatt och uppmuntrande, men personen ifraga hor det som en anklagelse och blir sur.

(inga namn namnda)

Sjalv har jag insett av vissa inte behover, eller klarar av, rad just nu och att motivationen saknas for att gora nat at situationen, sa da ar det battre *for mig* att koncentrera mig pa de tradar som ger mig nat. Tex den har!

Sa snalla, stanna kvar! Jag behover peppning - har vagning idag men tror att jag har gatt upp, sen ska jag operera visdomstanderna i eftermiddag sa jag kommer inte att kunna skriva pa nastan en vecka (har bara tillgang till internet pa jobbet). Jag hoppas du ar kvar nasta vecka!

• Fru Åsagåsa

Jag är oxå med i vv sedan i mitten av september och har nu efter ju drabbats av ett sötsug som gränsar till besatthet... Vet inte vad det är, jag hade det inte innan jul och då gick jag ned 9 kg men sedan julen så jag har jag först gått upp lite och sen gått ner lite igen, ligger nu på -8,7... *suck*

Någon som har nåt tips på hur jag ska kunna låta bli godiset?

Vidare gjorde jag en god laxrätt i förra veckan: laxfilé i portionsstorlek, på dessa lade jag honungssenap (en knapp matsked på varje) och så in i ugnen i 175C tills de såg klara ut. 4,5 points!
    Idag blir det lax med vitlök och lime, lade fisken i "marinad" (2msk limejuice, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 hackad lök, 1-2 msk olja om man vill) imorse så vi får se hur det smakar ikväll!

• Varja

Fru Åsagåsa!
    Jag har EXAKT samma problem som du! Visst är det trist? Jag äter frukt och dricker te när det är som värst.... men det är verkligen jättesvårt att stå emot! Jag har ätit mer godis efter nyår än jag gjorde totalt på hela hösten tror jag.

• yrvädret

Fru Åsagåsa och Varja
    Jag har börjat att köra en blandning mellan GI-metoden och VV. Utesluter så mycket snabba kolhydrater som möjligt från kosten, och det hjälper faktiskt. Från att ha haft ett otroligt sockersug varje dag i närmare ett år, så känner jag nu knappast av något. Tror att det har med att blodsockret numer ligger på en jämn nivå.
    Jag tar en krom-tablett varje dag oxå, som ska ta bort sötsug. Inte för att jag vet om det hjälper egentligen, men det funkar psykologiskt

Det händer ändå att jag kan få ett enormt sockersug ibland, och då väntar jag ut det i ett par dagar, äter frukt och annat. Om det fortfarande är kvar då, så vet jag att det inte kommer att gå bort med något annat än socker, så då brukar jag unna mig en kaka, godisbit elle nåt annat sött. Men jag tar bara en. Och så försvinner suget och jag slipper fundera på det mer...
    Ibland så är det faktiskt bättre att unna sig den där sötsaken, annars blir det en fixering...

Lycka till tjejer, håller på er!

Svar på tråden Ny VV-trad