• Soffiproppen

Upp i vikt under mens

Hej!
    Går ni upp i vikt under mens? Själv lägger jag på mig 2 kg under varje period :( Någon som vet om det finns vattendrivande medel att köpa och som verkligen funkar?

• Svar på tråden Upp i vikt under mens
  • snuttepuffan

Nej, det kan jag ingenting om. Jag vet dock att vanlig motion som gör en svettig hjälper mig rätt mycket...

• Silje21

Vattendrivande medel är receptbelagda så vidt jag vet. Däremot kanske du kan hitta naturläkemedel som sägs ha vätskedrivande effekt. Det mäst effektiva är att minska på saltintaget veckan före mens, eftersom salt binder vätska i kroppen.

• sandra76

de där naturtabletterna funkar inte... & jag har samma problem..men tyvärr så är det nog bara att dricka kaffe/ta koffein tabletter som kan hjälpa en aning..?

• Soffiproppen

Ska testa med kaffe och att minska saltintaget. Inte så kul när man blir som en vattenmelon under en hel veckas tid. Man får väl helt enkelt härda ut som kvinna.

• Stjärna

Jag har samma problem. Dessutom är jag riktigt törstig i början av mensen. Därefter salt sugen. Som toppen på berget kommer choklad o lakris sug mot slutet av veckan.

Jag har gett upp och accepterat fakta. Min sambo bara skrattar och ser det inte som ett problem. Och egentligen. Det är ett i-lands problem, om ens det.

• Soffiproppen

Trist bara när man inte kan få på sig jeansen.....

• Frango

jag tror på att naturen ska ha sin gång, visst samlar vi tjejer vatten innan mens men det försvinner ju så fort mensen är över. Låt bli att använda jeansen dessa dagar. Det finns säkert en naturlig förklaring till varför man samlar vätska.

Jag håller med om att det inte är kul men men sådant är livet....

• Leone

Ja visst ar det trist. Jag anvander receptfria vattendrivande fran apoteket, vet dock inte om de egentligen hjalper sa mycket.

Tips jag fatt fran min VV-ledare ar att minska pa salt, var uppmarksam aven pa salt i saker man inte tanker pa (tex ostar och mat), och faktiskt, drick *mer* vatten! Later konstigt, men ju mer man dricker desto mer kan kroppen slappa ifran sig. Vet inte vetenskapen bakom det, men det verkar faktiskt fungera.

• Nyfiken gul , nu fru

Finns urindrivande goda teer på hälsokost man kan dricka.. o de fungerar faktiskt!

Jag har ätit uvalette i många år och hjälp mig mycket ..

började med teet mest bara för att jag är dålig på att dricka.

• Soffiproppen

Tack så mycket för era tips :) Ska testa med att köpa teet.

• EmmaPemma

Jag går upp 2-3 kg under mens, men de rinner av lika fort som de kommer - så jag ser faktiskt inte detta som ett problem. Okej om man gick upp 2 kg varje gång och aldrig gick ned dem igen .

Ett tips är att ha ett par byxor som inte sitter så hårt som man kan använda just vid dessa tillfällen.

Om man inte kan knäppa sina byxor för att man gått upp 2 kg så låter det nästan som om bxxorna var för små från början....

• sandra76

vad är det för teer som är urindrivande? vad heter de?:)

• Nightingale

Jag går oxå upp nått kilo. När jag själv hade 19kg övervikt så gick jag upp mer, 2-3 kg, men som sagt de försvinner ju efter ett par-tre dagar så det är ju ingen fara, visst är det tråkigt att känna sig svullen om man ska ut på något eller vara lite finklädd, men trösten är ju att det garanterat bara är du själv som känner att det är så! Nu har jag reglerat min p-ring så att jag alltid har mens månd-fred, så jag slipper känslan över helgen!

• EmmaPemma

Nightingale:
    det var ju fiffigt .

• Linni

Jag går också upp 2 kilo vid mens, men jag säger som EmmaPemma, byxorna sitter inte sämre för det. vätskan samlas ju i hela kroppen och inte bara runt magen. Däremot tror jag att man känner sig extra svullen runt magen, musklerna jobbar ju för högtryck där! Jag tror att vi känner oss mer svullna än vad vi faktsiskt ser ut!

Hur som helst är det normalt och kvinnlig att gå upp ett par kilo vid mens och de försvinner ju direkt!

Svar på tråden Upp i vikt under mens