• Soffiproppen

Bra saker som kopparspiralen för med sig?

Hej!
    Igår sökte jag på ämnet "kopparspiral" och fann att det skrivits rätt friskt i ämnet. Tänkte ändå ta upp det och hoppas på att någon vill svara.

Efter många års strul med diverse p-piller och hemska pms besvär föreslog min barnmorska att vi skulle testa med ett hormonfritt alternativ och sätta in en kopparspiral.

Efter att ha läst inlägg om insättning, smärta osv blev jag helt avskräckt men bestämde mig för att ta tjuren vi hornen och gå dit imorse.
    Det hela var över på ett kick men ilade till när den skulle på plats (skrek nog mest av rädsla). Men smärta efter var inte att leka med. Jag som annars inte haft särskilda problem med menssmärtor, viker mig bubbel här hemma. Nu är det ipren som håller mig uppe och jag känner mig som en sanitär olägenhet. Inte får man ha tampong den första veckan heller, jag som hatar binda. Känns som man har en stor barnblöja mellan benen. Har också fått för mig att jag kommer störa mig på att det är något i kroppen som inte "ska" vara där, och rädd för att inte kunna slappna av utan bara tänka på den där saken som finns i mig. Tänk om jag råkar få med den ut senare när jag börjar andv tampong osv *suck*

Vill höra era bra erfarenheter gällande kopparspiralen, tack! Så kanske man kan känna att det trots allt var värt jävliga smärtor, "blöjor" och annat lidande.

• Svar på tråden Bra saker som kopparspiralen för med sig?
  • Suusaan

Norrbottensbrud: Jag har inte fött barn. Pratade med barnmorskan om detta, och hon sade att tidigare satte man inte in på kvinnor som inte fått barn. Men nu har det visat sig att det går bra ändå, så länge man inte har för liten livmoder. Men det mäter de innan spiralen sätts in. Tror att man sätter in under mensen just för att man är lite öppnare till livmodern då.

• Norrbottensbrud

Suusan, tack för ett snabbt svar. Ok, det var ju bra att det går att sätta in en kopparspiral även när man inte fött barn. Funderar faktiskt på att få en insatt...

• Silje21

Jag har inte hellre fött barn. Min barnmorska sa att jag skulle ta cyklo-f om jag blödde för länge, hon sa det var helt trygt och att jag skulle ta max 8 tabletter. Dette gör att det slutar blöda, och jag behövde inte vara rädd för att det skulle bli någonting kvar, för det händer inte. Jag kan blöda i nästan 12 dagar, så det är väl därför. Skulle aldrig tordes ta cyklo-f om inte hon hade rekommanderat det.

• Silje21

Kan tillägga att hon sa jag inte skulle ta det förränn efter några dagar med menstruation, det är inte så att jag stoppar i mig en hel ask på en gång jag börjar blöda. Efter 7 dagar brukar jag ta 2 tabletter, så slutar det blöda. Skulle aldrig rekommandera till andra att ta cyklo-f om det var något jag hade eksperimenterat fram själ.

• Suusaan

Silje21: okej, om bm har rekommenderat det, så är det ju helt okej! Trodde inte heller att du stoppade i dig en hel ask när du började blöda. Ville mest bara poängtera att man skall följa de rekommendationer som finns om läkemedlet om inte bm eller läkare säger något annat. Du kom ju faktiskt med ett råd om att använda ett läkemedel till annat än det som står i bipacksedeln, och det är sådana råd som man bör prata med en läkare om, och inte bara gå efter vad någon sagt på ett internetforum.

Ingen kritik, bara ett försök att hjälpa!

• Swing

Har haft kopparspiraler sedan jag var 16 år därför att jag inte kan äta p-piller. Är 43 år nu. Två gånger har jag fått "operera" ut dom på sjukhus, därför att dom fastnat lite och var svåra att få ut. (Det var innan jag fick barnen). Lät inte det, eller att in- och uttagningarna är obehagliga, hindra mig. Barnen kom tätt, mellan dom använde vi kondom.

Ibland kan min man känna att trådarna sticks lite, men det står han ut med. Vi är faktiskt jättenöjda med spiralen! Så skönt att slippa tänka på hormoner och preventivmedel.

• Soffiproppen

Tack så mycket för era svar! Verkar som dom allra flesta här inne är nöjda och tycker att besväret varit väl värt mödan. Har inte heller fått barn och det funkade med att sätta in den, även om min bm sa att dom gjorde det sällan.

Dom värsta kramperna har gått över nu och jag mår ganska bra. Blöder inte heller utan har bara lite flytningar. Men man ska ju tydligen känna trådarna. Känner ingenting. Blir lite fundersam liksom.

• Silje21

Jag hoppas verkligen ingen följer medicinska råd man läser på internet forum. Jag skrev bara vad JAG gör när jag blöder utan stopp. Jag har inte fått min sjuksköterskelicens ännu, så jag har ingen officiell rätt att ge medicinska råd i dagsläget. Det tycker jag inte hellre att jag gjorde i mitt inlägg, men det beror väl på hur man läser det. Men jag vet redan såpass mycket om mediciner och lagar att barnmorskan kan straffas enligt lex maria om hon har givit mig fel upplysningar som för till att jag far illa efter hennes rekommendationer. Så jag känner mig helt trygg, och uttalar mig därefter.

• Soffiproppen

Silje: Förstår exakt vad du menar i dina inlägg, sen väljer ju folk att tolka det som dom vill ;) Blev också rekomenderad Cyklo. Ska absolut testa det om det är så att jag kommer behöva det. Vet du hur pass vanligt/ovanligt det är att spiralen åker ut? Jag menar det var ju "trångt" att sätta in den så jag har svårt att tänka mig att den bara ska glida ut?

• Suusaan

Silje21: Som jag skrev, så är mina inlägg inte menade som kritik, utan syftet är bara att betona att man inte skall använda läkemedel på andra sätt än vad som står i bipacksedeln om inte läkare, barnmorska eller annan sjukvårdspersonal sagt annat. Jag menade inte på något sätt att du gör fel om du fått det rekommenderat av bm! Jag tolkade det du skrev om cyklo-f som ett tips, och det var därför jag skrev som jag gjorde, för att ingen som läser denna tråd skall börja experimentera själv utan inrådan från bm eller läkare.

• Silje21

Det är inte speciellt vanligt att spiralen åker ut, men jag förstår din oro, jag var själv väldigt orolig i början. Var även rädd att hoppa "ifall den skulle röra på sig" :) Det kan kan göra om man är orolig för att den ska åka ut är att kontrollera att tråderna är på plats, särskild de tre första månederna. Bli inte orolig om dessa känns kortare efter ett tag, spiralen kan flytta lite på sig i början - gå sig till lite- så den ligger perfekt. Men man ska kunna känna tråderna där, men kom ihåg att tvätta händerna först så du inte får någon infektion. Visst har du fått med ett slags papper om biverkningar och sånt med spiralen? Där står det en del info också. Och kom ihåg att njuta av att vara "hormonfri" :) Det tycker jag är härligt!

• Soffiproppen

Tack för ditt svar Silje ;)
    Fick med en lite broschyr men den var inge vidare om jag ska vara ärlig. Funderar också över varför man inte får ha tampong på en vecka? Är det för infektionsrisken? Nu blöder jag inte alls efter insättningen, men kommer få mens imorgon. Som jag skrev tidigare så hatar jag allt vad bindor heter och kommer inte kunna träna med en mellan benen :( Hur gjorde ni andra?

• Nightingale

Yepp, det är alldeles riktigt soffiproppen, man kan få infektioner om man använder tampong när man har spiral, det kan man förstås annars oxå, men risken är större med spiral och då i synnerhet första veckan. Dessutom kan trådarna fastna i tanpongen och har man otur så kan man av misstag råka dra ut spiral och allt när man drar ur tampongen. Inte så kul kanske.

Jag hade min kopparspiral i ett år och drog den förra veckan, jag älskade att ha den, hormonfri och sprudlande glad hela tiden, att jämföra med mina raseriutbrott och depressioner som jag hade med p-piller. Men jag fick tyvärr säga goodbye till spiralen av flera orsaker. För det första blödde jag otroliga mängder, blödde igenom allt som fanns, både tamponger och tjocka bindor och byxor, i flera dagar. Kände mig som en 13 åring som nyss fått mens och inte lärt mig att kontrollera den. Jag fick byta tampong varje halvtimme de tre första dagarna.
    Sedan gjorde det ont när vi hade samlag i vissa ställnignar, dessutom blödde jag ofta.

Men nu efter att jag dragit den så visade det sig att jag blödde iallafall när vi hade s*x. Jag har varit och gjort ultraljud och tagit alla prover som finns men det visar inga fel. Ska nog ringa och kräva ett till ultraljud och utlåtande av en annan gynekolig (det var en STläkare som gjorde undersökningen sist).

Iallafall, nu satte jag in NuvaRing igår, så vi får se om jag fixar detta nu utan raseriutbrott.... jag håller tummarna.

Men tjejer bli inte avskräckta nu, jag ville bara ge ett personligt exempel!

/Nightingale.

• Soffiproppen

Ska trådarna efter spiralen kännas tydligt, jag känner nämligen ingenting :(

• Silje21

Konstigt.. Jag kan klart och tydligt känna mina. Kanske bm har klipt dom så korta att de inte märks? Sa hon någonting om detta? Kan tillägga att de ligger veeeldigt långt upp, så har man små händer kan det nog vara lite svårt :)

• Soffiproppen

Bm sa att jag inte skulle andvända tampong i början och i slutet av mensen eftersom trådarna kunde linda in sig i tampongen och därmed få ut spiralen. Vet inte om det har med saken att göra men när hon sa det fick jag uppfattningen att jag med lätthet skulle kunna känna trådarna. Blir lite svårt att kolla om spiralen sitter kvar när man inte känner den. Har inte små händer *ler* Men om den sitter låååångt upp, ska jag ta mig en koll efter mens.

Ps: efter hur lång tid började ni köra med tampong?

Svar på tråden Bra saker som kopparspiralen för med sig?