• Master­mind
    Äldre 22 Dec 09:01
    23592 visningar
    29 svar
    29
    23592

    Grejer - Grejor?

    Vad säger man egentligen? Hur säger ni?

    Själv har jag alltid sagt "grejer", men har på senare tid blivit tillrättavisad om att det heter "grejor". Efter en snabb googelsökning så kom det upp ca 139000 träffar på "grejer" och nästan 100000 _mindre_ träffar på "grejor".

    Vet inte om detta är en lokalfråga, men jag bor iaf i Skåne ifall det spelar någon roll.

  • Svar på tråden Grejer - Grejor?
  • Forsfo­rs
    Äldre 22 Dec 15:19
    #0

    och jag är från dalarna om det har betydelse

  • blivan­de fru J
    Äldre 22 Dec 19:52
    #0

    guldfisken: språkfascismen var ett skämt, om det nu inte framgick :)

  • vixen not a tramp
    Äldre 22 Dec 20:24
    #0

    Jag säger grejer och jag kommer från Mälardalen.
    Dock säger jag inte papper och mammer(om pappor och mammor alltså).
    Gör ni?

  • Master­mind
    Äldre 22 Dec 23:36
    #0

    ..Fast om man är bonde i Skåne säger man t.o.m. "hillår" istället för "hellor" eller "hellår". ;) Min sambo säger iller/illör istället för eller. :D Man sen är han iofs ingen bonde, utan kommer från Helsingborg. Och sen uttalar han namnet Leif som Life på engelska ("lajf"). Älskar att reta honom för det. :D

  • vixen not a tramp
    Äldre 22 Dec 23:43
    #0

    Mastermind
    haha sitter och säger högt det du har skrivit, alltså de olika uttalen och känner mig som ett riktigt "skåneproffs". Kul med en dialekt tråd!

  • Forsfo­rs
    Äldre 23 Dec 11:16
    #0

    Mia.Maria jag säger nog mammor och pappor.

    En sak som är dialektal som jag tycker är rolig är just ändelser på ord, lyssnade på band som papap spelat in åt mig när jag var liten och han läste sagor och då kom dessa ord:

    döa (=döda)
    röa (=röda)

    Är det typiskt dalarna att säga så eller är det allmänt talspråk? Själv säger jag nog de korrektare orden döda och röda.

    Min morfar är från skåne och han brukar säga cyklen istället för cykeln, det tyckete vi kusiner var vansinningt roligt när vi var små.

    Det är härligt med dialekter, tycker jag. Märker själv att jag nu när jag flyttat från dalarna pratar mer dalmål när jag får besök hemifrån än annars i vardagen (Och på fyllan låter jag som värsta Gunden ) undrar varför det blir så?

  • vixen not a tramp
    Äldre 23 Dec 11:24
    #0

    ja, när alkoholen satt inkommer väl ens rätta jag fram .
    När jag var liten sa jag oxå röa och döa, men nu har man väl blivit lite mer civilicerad (?fel ord?) och artikulerar lite bättre.
    Jag har märkt att när jag varit på en plats eller med människor med en särskild dialekt ett längre tag så blir även mitt tal färgat av deras dialekt. Fånigt kanske men jättesvårt att att bryta.

  • Ei saa peitää
    Äldre 23 Dec 11:29
    #0

    Att man säger döa kanske kommer ifrån att man säger döingar.

  • Master­mind
    Äldre 23 Dec 13:04
    #0

    Forsfors - Är du säker på att han inte sa "cykelen"? För det är en typisk skånsk ändelse. Nykelen, cykelen, triangelen, osv. :D

  • Jema
    Äldre 23 Dec 13:11
    #0

    Jag är skåning och jag uttalar grejor såhär: grajor.

    Jema

  • Forsfo­rs
    Äldre 23 Dec 13:12
    #0

    Mastermind: jo så var det nog. och han har tävlingscyklat så mycket prat om cyklar blev det

  • blivan­de fru J
    Äldre 23 Dec 13:28
    #0

    gillar småländskans cyklen, nycklen, speglen mm grejer heter det nog där...

  • Guldfi­sken
    Äldre 23 Dec 18:21
    #0

    blivande fru J: Nä, det framgick inte...

    Men det spelar ju ingen roll...

  • Christ­iansBr­ud
    Äldre 26 Dec 14:18
    #0

    jag säger nog också som Jema: grejor
    jag är ju då också från skåne.
    fast skulle jag skiva aldrig grejor i en text skulle det bli med -er (fast jag skriver nog aldrig det dock).

    Mia.Maria: jag säger mammor och pappor

    kul att höra att någon gillar skånska! jag tycker alltid att det brukar var tvärt om.

    Men det roligaste är när någon med rixsvenska försöker prata skånska.

  • vixen not a tramp
    Äldre 26 Dec 16:57
    #0

    ChristiansBrud
    oj, känner mig träffad
    Brukar fula mig och prata diverse dialekter, och skånska är en klar favorit. Fast jag kan inte direkt säga att jag pratar rikssvenska i vanliga fall, utan nån slags västmanländska.

  • Ellte
    Äldre 27 Dec 07:31
    #0

    Christians Brud :D Låter minst lika skoj när en stockholmare försöker prata göteborska ;) Eller en skåning "rikssvenska" :D

    *ser fram emot att spela "Värsta Språket"*

  • Christ­iansBr­ud
    Äldre 27 Dec 10:12
    #0

    Ellte: jag som tycker att det låter sååååååå bra när jag pratar rikssvenska

  • Äldre 1 Nov 08:04
    #28

    tao fram cykelen hair neu

  • Äldre 1 Nov 19:12
    #29

    Jag säger "grejer" och är från Stockholm. :)

Svar på tråden Grejer - Grejor?