• annaglitter

Februari 2006

Är det fler än jag?
    Vore roligt att slå lite på trumman för oss!
    Det är ju ett tag kvar men själv vill jag slippa känna mig stressad när det börjar bli dags.
    Vi har preliminärbokat lokalen och planerna börjar ta (om än lite lösa) form
    Kyrkan skulle jag ringa tillbaka om i september!!!

• Svar på tråden Februari 2006
  • agnelia

Jag! Den 5 februari 2006 ska vi gifta oss, dock inte i Sthlm utan i Västerås!

Vilket datum ska du gifta dig på?

• annaglitter

Ja hmm vi har bestämt den 18 om vi nu inte ändrar oss igen... :)
    Hu långt har ni kommit i era planer? Och hur tänker ni ta tillvara på att det är vinter?

• agnelia

Vi har kommit rätt långt i planerna...
    Nästan pinsamt!

*Klännningen är inköpt, ska bara låta en sömmerska sy till trumpetärmar i chiffong i tre lager. Hon ska också sy tärnklänningen.
    *Ringarna är färdiga och uthämtade!
    *Har bokat lokal, en jättemysig bygdegård.
    *Caketoppern är inhandlad, Mirandanallar! Så söta och väldigt speciella för oss.
    *Prototypen till inbjudan och placeringskorten är klar.
    *Tärnan är tillfrågad (och mycket stolt!), min då 14-åriga systerdotter.
    *Min blivande har sett ut vilken frockcoat han vill hyra, provade och blev väldigt stilig!
    *Vi bestämt oss för vilket hotell vi ska tillbringa bröllopsnatten på.
    *Buketten är bestämd, fått prisförslag från 6 olika florister och valt en av dem.
    *Har en (eller två) dikter och två sånger klara till vigselceremonin.
    ***Plus en massa mer som jag säkert inte kommer på just nu...

Vinter ja, dels massvis(!) av marschaller - runt hela huset och fram längs gången till trappan, sen ska vi ha granris på trappan, ta bort gardinerna och istället ställa (varannan)ljus och rosor i fönstren, ev nåt hängande, ljuslykta eller dekoration... Får se vad/hur, men vi har som sagt tid på oss! Närmare bestämt 412 dagar kvar!!
    Tomtebloss också förstås, helst den längsta varianten men den har jag inte sett på några år... Annars så får det bli den mellanstora varianten, c:a 30 cm?
    Ska sy upp en läcker cape som ytterplagg, ivory krossad sammet på utsidan och blankt läckert bronsfärgat tyg på insidan.
    Min sambo får en snygg rock.

Våra temafärger är inte så vintriga dock, rött, ivory och brons...

Visst är det skönt att vara ute i god tid! Slippa stressa och få magsår! Skulle inte klara av att planera ett bröllop på 3 mån!
    Tycker dessutom väldigt, väldigt mycket om att pyssla och planera!

Ha det så bra!
    Dags att hoppa in i duschen och sen iväg till jobbet!

• annaglitter

Herregud du är galen ;)
    Nej förlåt! Vad kul att ni har kommit så långt. Hur ska inbjudningar se ut?

• lokatt

så skönt!!!
    jag & min fästman har bestämt oss för 11 februari 2006 - och just det där sista måste vi upprepa lite då & då. 2006? säger folk & ser ut som sopnedkast i ansiktet... ; )
    två personer har reagerat bra: en moster som tillfälligt bor i saudi-arabien ("så bra, då vet jag att vi ska boka biljetter tills dess") och en av hans närmaste vänner, som reser i austalien under minst ett år och tyckte det var bra att veta att de åtminstone behövde komma hem på besök då.
    i övrigt ser de flesta lite misstänktsamt på en. och när jag säger att jag börjat mumlas det ngt om "värre än en bridezilla"... *morr*

som agnelia säger, ehllre lång tid att planera på. dels för mina nervers skull och för att jag anser att god planering till viss del uppväger en inte lika god budget.

vi har:
    skrivit gästlista (till 95% spikad)
    köpt brudklänning
    köpt frack
    "formgivit" inbjudningar et c
    hittat vigselring
    bestämt kyrka
    bestämt meny

och, tack annaglitter! för initiativet. skönt att känna att man inte är ensam...

• agnelia

Ja, jag håller med... Kul att man inte är ensam om att vara "galen"...

• lokatt

"galen"??? nej nej. "välorganiserad" heter det, välorganiserad. : )

• lokatt

agnelia:
    om du ska gifta dig i västerås, bor du där då? och i så fall, ska du på den bröllopsmässa som är den 16 jan? jag ska ner t västerås & bästa väninnan för just den...

• agnelia

anna lokatt,
    Ja, jag bor i Västerås. Men jag ska inte gå på bröllopsmässan, dels pga av priset (120 per person) och mycket för att den inte skulle ge mig så mycket... Har det mesta klart redan eller åtminstone klart i mitt huvud!
    Men hade det varit roligt att gå och titta ändå men inte till det priset... Då går jag hellre på en mysig biokväll med älsklingen min.

Hoppas att du och din väninna får det trevligt där iaf!

/välorganiserade? agnelia

• annaglitter

Ja absolut. Välorganiserade :)
    Men framförallt känner jag att det känns skönt att veta att vi har tid att ändra oss om vi vill. Med datum alltså, vi funderade idag på att ändra oss till vårbröllop... så det blir mer tid skulle man kunna tro ;)
    Nej, skämt åsido. Ett vårbröllop, i maj tex visst vore det fint :)

• lokatt

agnelia:
    jo visst, det kostar ju att gå på mässan, men för min del är det en av de få chanserna jag får att planera ngt inför bröllopet ihop med min bästa väninna. sedan tycker jag att det ska bli skönt att få tips & så. ärligt talat - hellre en bröllopsmässa för 120 än en brölopstidning för 70... : (

annaglitter:
    vi funderade ett tag på att ändra också, när vi fick veta att brudgummens närmaste vän blir klar & prästvigd _4 månader efter_ vårt planerade bröllop... meniom att vi vill ha ett vinterbröllop så känns det som att skjuta ett år framåt... nej tack. orkar jag aldrig! var det praktiskt genomförbart skulle jag flytta det till nu i februari istället!
    men visst, det är skönt att ha tiden på sig. framför allt ekonomiskt. alla har inte (som kusinen med bridezilla-kommentaren) två saftiga inkomster _och_ två välbärgade föräldrapar som backar upp...

men, har ni tänkt? nu är det på något vis kortare tid kvar! vi är inne i året då all planering är legitim! jippie!!! : )

• annaglitter

Haha
    Ja vi skjuter det i såna fall till maj 2006. Så då försvann ännu mer att det är ok att planera :)
    Men vi känner oss än så länge lite vilsna, får nog rösta oss fram. För och nackdelar

• agnelia

*skratt* dagar, ska det ju va! Slant på tangenterna!

• agnelia

352 dagar kvar...

Och nu kan jag bocka av en till grej på listan, min slöja kom igår!!

• lokatt

agnelia: visst är det skönt att kunna bocka av saker så där? titta på listan (eller bara tänka på det) och känna att ja, det går framåt. jag tar hellre de här små stegen då & då och kan dra ut på det "gotta" än att stressa igenom all planering på ett halvår, max...
    själva har vi bockat av, sedan sist jag skrev, kyrkan. fick boka den vi ville, det datum vi ville. härnäst väntar besök i den festlokal vi vill ha, samt "lansering" av hemsidan...
    sedan tror jag att jag ska ta "fixa-bröllopssemester" en månad eller två.

• agnelia

anna lokatt,
    ännu en stor fördel!! Kunna ta pauser från bröllopsplanerna ibland...

Kul att ni fick kyrkan ni ville!

• lokatt

agnelia:
    jo, just planeringstakten (och chansen att få ihop ekonomin) är det största plusset tycker jag.
    och jag blev faktiskt positivt överraskad att det gick så bra att boka. jag hade laddat för värsta argumentationen och så kommer jag ur duschen och möts av "de ringde, och jag sa den 11 februari, och då skrev de en lapp"... hm. jag som sett fram emot att få morra mig fram till rätt.
    jaja. kanske bra för blodtrycket eller något...

• agnelia

He he... Känner igen det där!

Och vi ska kika på en liten bröllopssvit på ett hotell som ligger centralt istan nästa eller nästnästa vecka. Antagligen boka den då också...
    Den verkar jättemysig och charmig! En liten vindsvåning med trägolv, snedtak och öppen spis. Och nyrenoverat badrum med klinkers.
    Det ingår även mousserande vitt vin, jordgubbar, blommor, morgonrockar samt frukost på rummet.
    Och allt det för 1100 kr!!

• lokatt

*dreglar* varför finns det inget sån't här...? här i stan finns det t6yp det dyra hotellet med plasmatv (vad man nu ska med det till på bröllopsnatten?) eller det ännu dyrare där man får en massage på rummet... eller scandic för (tydligen) 950 kr, där man får sen utcheckning... ibland bara kräks jag på att bo här! fast *tvekar lite* det är ju hemma... och här känner jag ju barnvakter, plus att jag slipper fråga om vägen till ställen.

Svar på tråden Februari 2006