• Kouklie

Sent i oktober - trist??

Hallå!

Har precis bokat vigsel i Bromma kyrka och Ängby slott som festlokal i slutet av oktober. Först kändes det perfekt, men sen började jag fundera och undrar om det är trist med bröllop så sent på hösten när det knappt finns några löv kvar, antagligen kommer det att vara mulet, ingen sol, ingen värme, ingen skumpa ute i sol och grönska... Dock är det ju trevligt att fira framtida bröllopsdagar och resa bort dessa tider på året.

Några kommentarer eller tips på hur man kan liva upp stämningen om vädret känns trist. Tips på fotografering osv??

Tack så länge!

• Svar på tråden Sent i oktober - trist??
  • pysslingen

Vi gifte oss den 16:e oktober, det var helt fantastiskt trots lite kyla och regn! Hur mysigt och stämningsfullt som helst.

Om du lägger ut din mailadress kan jag skicka över ett par bilder.

• Tant Pernilla

Jag var på bröllop den 9 oktober och det var jättevackert. Inte vädret, kanske, men allt runtomkring. Det går att mingla ute även den här tiden på året, och man kan ha marschaller, lyktor och eldar som ger en helt annan effekt av värme och glädje än vad de gör på ett regnigt sommarbröllop.

Alla tider har sin tjusning, och precis som du och andra säger så ger det ju något att se fram emot om hösten känns lite grå och lång.

• Devoted

Ängby är ju som finast på hösten / vintern när det är lite murrigt och man kan tända ljus och marshaller överallt. Vi skall ha Ängby (Bromma kyrka också faktiskt)i maj men jag tror som sagt det är fint när som. Det finns ju trevliga rum att mingla i.

• Hjässan

Var på min kusins bröllop nu i slutet på oktober. Det var jättefint...Eftersom att det mörknar så fort var det jättefint med en massa marschaller (hur 17 stavas det?)som lös upp vägen till festen och på gårdsplanen utanför.Att det var mörkt och kallt var det sista men tänkte på!

• Kouklie

Hej och tack alla!
    Vad underbara ni är som engagerar er i mitt lilla dilemma. Det är verkligen kul att vara med här på Bröllopstorget. Jag känner nästan att jag har blivit lite besatt av det hela trots att det är så gott som ett år kvar till dagen D.
    Återkommer med mailadress för jag vill väldigt gärna se era bilder!

Hej så länge!!

• MissMolly

Själv har jag alltid haft en förkärlek för höst el vinterbröllop

Själva valde vi februari, mest för att vi inte kan/vill vänta tills hösten

• Kouklie

Fröken Dammråtta o Pysslingen:
    Här kommer min mailadress:

Kouklie05@hotmail.com

Det ska bli jättespännande att se era
    bilder!!

• Fenomena

Jag ska svara ärligt på din fråga. Vi gifte oss den 2/10 i år och hade en underbar dag. Vi kan verkligen rekommendera ett höstbröllop! MEN när vi har sett hur vädret och höstlöven har sett ut i resten av oktober (i mellansverige) så har vi sagt till varandra att vi valde rätt helg.

Vi hade en klar, lite småkylig dag. Löven hade precis ändrat färg och börjat falla ned. Senare under oktober har vi sett (bröllopsskadade som vi är) att det varit regnigare, lerigare och att lövhögarna har blivit smetiga. Vi gifte oss på får tusende dag tillsammans, och det råkade bli en underbar höstdag!

Fast om man vill att det ska vara riktigt mörkt och kallt, och mysa med en massa ljus osv, så ska man nog välja oktober eller senare. I september kan det ju vara sommar!

Lycka till!

• Moddy

Jag tycker att det är jättemysigt med höstbröllop! Oavsett om det är sol och fint eller regn och rusk. I och med att det blir mörkt så tidigt, kan man ha ljus och marshaller.

Och sedan är det roligt för gästerna att ha en fest att se fram mot. Det händer just inte så mycket mellan september och december.

• Pa´s Heffaklumpan

Vi gifte oss den 23/10 i år, hög klar frisk luft, lite sol, härliga färger och inget grått regn dis här inte.
    Vi märkte med andra ord inte av vare sig regn, lera eller smetiga högar med höstlov som Fenomena varnade för

Jag rekomenderar stark ett höstbröllop, otroligt stämningsfullt med alla vackra färger

• pysslingen

Kouklie, nu har jag mailat dig, ursäkta att det tog lite tid, men jag har inte varit inne här på ett tag.

• Katt

Gifte oss också 23/10 och bättre kunde det inte varit. Underbar höstdag! Vi valde hösten av två anledningar: dels så förväntar man sig dåligt väder och planerar därefter, allt annat är bara positivt. Och dels så ville vi åka på bröllopsresa bara några dagar efter bröllopet och på samma gång förkorta hösten som min numera man tycker är väldigt mörk och jobbig. Så för oss var ett höstbröllop perfekt. Och som någon skrev: då har man för alltid en anledning att fira även på hösten!

• 041023

Här är ännu en som gifte sig den 23, och även jag (vi) är jätte näjda. Det känns härligt att få ha sin bröllopsdag på hösten, utan att "trängas" med alla andra. Det är mycket lättare att få tag på kläder, hotellplats och fotograf.

Ett tips att muntra upp stämmningen är levande ljus. Vi hade decimeterhöga blockljus på kakelplattor överallt, på borden, i fönstren och på baren. Det gjorde jättemycket tillsammans med krysantemum, murgröna (håller sig i evigheter i vatten - jag har fortfarande kvar efter bröllopet, samt vinlöv - förvaras i fuktig plastpåse.

Så ni har verkligen valt rätt årstid. Ni kommer att få ett helmysigt bröllop!!

Kramar Lena

• Tissa

Vi ska osså gifta oss i slutet av okt nästa år. Alla frågade varför vi ska gifta oss den månaden osv. Men det är en spec. månad för oss och därför valde vi den
    **Man måste inte ha och göra som alla andra**;)

**Lycka till gumman**

Oktoberbrud 2005

• Kouklie

Tissa: vad kul att du också ska gifta dig i oktober nästa år! Vilket datum?

Har ni redan berättat för alla? Än så länge har vi bara talat om för våra föräldrar. Har ni hunnit långt med planeringen?

Lycka till själv! Vi kanske "hörs" igen?!

Kouklie

• Tissa

Till Kouklie

Ja vi gifter oss den 29 okt:)
    Ja vi har berättat för dem flesta och alla e jätte glada för våran skull. Vi har bokat kyrkan, bestämt vart vi ska va och äta middagen, bröllopsnatten, min klänning. Osså håller vi på smått med inbjudingskorten eftersom vi ska göra dem själv:)

• utvandrarna

Hej!
    Vi satsar också på höstbröllop, av samma anledningar som många nämt innan;
    * om man förväntar sig regn och rusk så kan man bara få glada överaskningar med vädret.
    * En trevlig anledning att lysa upp höstmörkret även i framtiden...

Tyvärr får vi (jag) vänta ända till 2006, men, men..

Svar på tråden Sent i oktober - trist??