Problem med sex, sluta med p-piller?
Hej!
Det här problemet har väl diskuterats många gånger förut, och det är kanske onödigt att starta en ny tråd, men jag hittade inte riktigt nån tråd som passade helt.
Jag har varit tillsammans med min kille i nästan fem år. Vi har ett toppenbra förhållande, han är verkligen underbar och vi har väldigt kul tillsammans. Men sexlivet funkar sämre och sämre. Problemet ligger främst hos mig, att jag får väldigt ont när vi har sex. Det har varit såhär under alla åren, att det alltid gjort mer eller mindre ont. De första åren gick det ändå ganska bra, man vänjer sig, men ju längre vi har varit tillsammans desto jobbigare känns det. Jag har numera knappt någon sexlust eftersom jag förknippar sex med smärta. Det känns som hjärnan stänger av sig och jag har jättesvårt att bli upphetsad, tänker hela tiden på att jag måste bli upphetsad och på att det kommer att göra ont. Detta påverkar vårt förhållande, eftersom jag inte vill och ständigt har dåligt samvete för det. Min kille är väldigt stöttande och förstående, men han vill ju gärna ha sex och blir lite less ibland när jag aldrig vill.
Jag har gått hos gynekolog i drygt två år (har fått diagnosen vestibulit), men hon har inte kommit på något. Jag har testat krämer och tabletter, men det har inte hjälpt något.
Nu har jag och min kille kommit fram till att jag ska sluta med p-piller ett tag, och se om i allafall lusten kan komma tillbaka litegrann. Jag är tveksam till om själva smärtan kommer att försvinna för det, men det känns som värt att testa. Har ätit p-piller och mini-piller i 3,5 år ungefär. Har läst en del trådär här om folk som har slutat med p-piller och som har mått bättre. Hoppas det verkligen. För som det är nu känns det ganska jobbigt.
Vet inte vad jag ville säga med det här inlägget egentligen.. Kanske bara få lite medlidande
Fast gärna lite råd och så också av er som har liknande problem. Och av er som slutat med p-piller.
Tack!