• MnM
    Äldre 28 Oct 09:03
    51941 visningar
    13 svar
    13
    51941

    OT: Vacker solosång till begravning?

    Hej på er,
    När jag letade solomusik till mitt bröllop i somras hittade jag en massa vackra sånger som var alldeles för sorgliga att ha med.

    Igår dog min älskade mormor så nu behöver jag solomusik till en begravning men kan inte komma ihåg vilka sånger det var jag hittade förut. Om ni ramlar över något, eller redan har något tips berätta gärna för mig.

    /Lite ledsen fru S

  • Svar på tråden OT: Vacker solosång till begravning?
  • Ellte
    Äldre 28 Oct 09:08
    #0

    Först: Stora varma kramar till dig!

    Sedan:
    Jag tycker att Jill Johnssons Kärleken Är är jättefin på begravning. Här finns texten www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m165704.html

  • MsKing­ston
    Äldre 28 Oct 09:11
    #0

    Jag gillar Eric Clapton´s Tears in Heaven, den är helt underbar och passar verkligen in på en begravning.

    *sänder lite blommor och en kram* :(

  • Stina.­P
    Äldre 28 Oct 09:18
    #0

    Skickar några tröstkramar....

    Jag vet inte vilka låtar Du är ute efter men ett tips kan vara att höra efter om Din mormor hade någon favoritmusik eller favorit artist och leta utifrån det. Jag tycker att Amazing grace är en fantastisk sång med mycket kraft i till en begravning.

    Blott en dag, O Ahnfeldt
    Candels in the vind, Elton John
    Bridge over troubled water
    Time to say goodbye(kräver sin sångare/sångerska)

    Bara musik utan sång:
    Cavatina

    Några tips.

    Kramar!

  • nygift­flicka
    Äldre 28 Oct 09:32
    #0

    "Felicia försvann" Cornelius Vreeswjik tycker jag är otroligt fin och passar bra.

  • vinter­brud05
    Äldre 28 Oct 10:15
    #0

    En stor tröstkram till dej! Vet precis hur du känner dej, min underbara mormor dog också alldeles nyligen. Mitt tips på en vacker sång är "Som en bro över mörka vatten".
    Kram igen!

  • Tant Pernil­la
    Äldre 28 Oct 10:37
    #0

    Tröstkramar till dig, först och främst!

    På min farmors begravning hade vi Till min syster av Dan Andersson. Den passade så bra för att hon betydde så mycket för sina syskon när de var små och genom hela livet. (Jag undrar om vi inte hade den på min mormors begravning också... Hon var också en "viktigt" syster...)

    Om du nånsin kommer fram till Samarkand är också en mycket vacker sång att ha på en begravning när en mycket älskad person gått bort.

    Personligen tycker jag att musik med svensk text är att föredra om det är en äldre person som gått bort, om nu inte den personen var mycket språkkunnig. Om möjligt kan man ju också försöka välja den typen av musik som personen själv uppskattade.

    Sedan finns ju flera vackra psalmer också. Är det en kyrklig begravning så blir det ju en eller två psalmer också.

    Hoppas du hittar nåt som säger allt det du känner! *kram*

  • A-K78
    Äldre 28 Oct 10:44
    #0

    En kram till dej....

    Till begravning finns det oerhört mycket vacker musik, förutom dom som nämnst ovan:

    Stad i ljus, Tommy Körberg
    Tro, Marie Fredriksson
    Mot okända hav, Marie Fredriksson

    Dessutom bland de mer "kyrkliga" finns ju många fina:
    Där rosor aldrig dör
    Jag har hört om en stad ovan molnen

    Kram igen...

  • Bristo­w
    Äldre 28 Oct 10:47
    #0

    Stor kram till dig, min mormor dog förra aret sa jag vet precis hur det är. Pa hennes begravning sjöng mina systrar Amazing Grace, vilket var otroligt vackert. Pa en annan begravning (dock till en ung männinska) sjöng en solist "Sov du lilla videung". Ocksa väldigt fint.

  • Rystal­l
    Äldre 28 Oct 15:50
    #0

    Jag beklagar verkligen sorgen.

    Jag tycker om Nordman´s Pslam. När min mormor gick bort stax före jul förra året spelade kantorn "Gammal fäbodpsalm" Den är verkligen vacker.

  • Bebbse­n05
    Äldre 28 Oct 15:56
    #0

    En sång (kanske lite otippat) som var det vackraste jag hört på en begravning är Björn Skifs "Håll mitt hjärta". Helt underbar att ha på en begravning.

  • Ananas
    Äldre 28 Oct 16:02
    #0

    Där björkarna susa är vacker och den ville min mormor ha haft på sin begravning (men det fick jag veta först långt senare :( )

    Sov på min arm kanske?

    Hoppas att ni hittar några sånger som passar bra in på hur din mormor var.

  • Stjärn­a
    Äldre 28 Oct 17:00
    #0

    Det finns en vacker, klassisk tonsättning av Det är vackrast när det skymmer. Den finns med i ett häfte som heter "sånger till tröst" tror jag. Finns fyra häften, en med dopmusik, en med kärleks/bröllopssånger, en med sånger till tröst och så glädjesånger, om jag inte missminner mig.

  • Fri 4 Nov 2022 22:41
    #13

    Kära du! 
    Jag beklagar din förlust!

    Jag är sångerska som brukar sjunga på begravningar och jag har en lista på låtar på min hemsida som passar till begravningar. Kanske hittar du någon låt där eller får inspiration: www.elin-sangsolist.com/sang-pa-begravning

    Jag önskar dig allt gott!


    Tips på begravningslåtar
Svar på tråden OT: Vacker solosång till begravning?