• IngelaH

    Hallå alla make up-artister...

    Jag såg inlägget där hudterapeuter har sitt lila forum där de kan byta erfarenheter och tips. Jag antar att det finns fler make up-artister här och det skulle vara kul att byta tips med er... Förlåt om jag snodde idén från du som gjorde hudterapeut-länken... Jag jobbar inte som make up-artist nu men har tänkt börja ordna kurser och skulle därför uppskatta några andra sminköser som man kan prata och diskutera med. Kram Ingela

  • Svar på tråden Hallå alla make up-artister...
  • Antonia

    Bristow, jag tycker att makeupstore och face har bra produkter, mac är snäppet bättre. Men de har bra pigment är rätt lätta att jobba med. Då tänker jag mest på produkter till ögon och läppar. Baserna är jag mer negativ till faktiskt. Iofs är face neutraliseringsconcealer väldigt bra men resten är blä för mig!

    cn1, visst är det kämpigt ibörjan, speciellt om man inte har några kontakter från innan. Det gäller att man har lite tur, lite kämparglöd och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Finns många sätt att komma igång på. Många ställen att jobba inom. Man ska nog börja med att rikta in sig på något och blir riktigt bra på det.

    Folk som tror att man är riktigt makeupartist när man är klar och får jobb på en gång får nog tänka om. SJälvklart låter det ju så när man pratar med skolorna eftersom de vill ha eleverna. Men eftersom utbildningarna är så intensiva så måste man ju jobba på en hel del efteråt. Arbeta upp sig, assistera för någon, jobba gratis hos fotograf för att ha portfolio och för att ha bilder att visa när man söker jobb. Men sen när man har gjort lite så ska man inte vara rädd att ta lite när man tar betalt.

    Skulle ju vara intressant att höra vad alla tar betalt för olika saker? Vill nån avslöja?

  • benke

    hej alla
    Känner att jag oxå måste svara. Är makeupartist /hårstylist i grunden. Utbildade mig på Makeupinstitute, sthlm o blev klar för ca 3 år sen. Min makeuputbildning var på 16 veckor o hårstylingen ca 7 veckor. Jag startade eget ganska snart efter utbildningen och drog igång med mkt bröllopsjobb. Jag blev ( som jag kan tänka mig att fler blivit..) itutad att jag hade en enorm arbetsmarknad framför mig när jag blev klar. Jag såg framför mig hur det skulle hagla jobberbjudanden. Skolan hade fått det att låta så himla lätt och att man skulle tjäna stora pengar. Visst kanske om man har tur o träffar rätt personer eller har rätt kontakter...

    Jag har provat ganska mycket. Jag försökte mig på teater.. men dem har inga pengar..och vill bara ha maskörer från D.I haha. Jag försökte mig på agenturer och träffade några som gillade min portfolio men that´s it. Det finns så många som redan är inne i den svängen som man på nåt sätt måste "putta" ut för att få komma in själv.. jag är nog för mesig för det. Jag har gjort kortfilmer...Gratis!! För inom film finns inte heller nån stor budget.. om man inte för storfilm och då vill de ha maskörer från D.I. Jag har blivit grundlurad av en låtsas regissör, inte fått betalt i tid av kunder, gjort gratisjobb o i stort sätt inte tjänat en enda krona för egen vinning på denna utbildning som kostade mig 50 000:- Mitt företag går plus minus noll tack vare alla glada brudar som anlitat mig. Men alla pengar går ju till annonser, material, skatt o avgifter.. Jag har hela tiden jobbat på Åhlens och haft mina bröllopsjobb på helgerna. Nu utbildar jag mig till Hudterapeut i stället och tycker det känns som ett säkrare kort. Nu är min dröm o vision att kunna ge mina "brudar", kunder en komplett makeover innan den stora dagen.

    Jag vill inte verka negativ, Jag älskar den här branschen. Men lyssna inte på lärare som säger att det är lätt att få jobb, eller att det är en bred bransch. För det är det inte. Det är en bransch där man får slå sig fram, måste ha kontakter och man måste lägga jäkligt mycket tid, energi och pengar för att komma nånstans. Mycket gratisjobb för att ens få en kontakt.
    kul med en sån här länk.. jag ser fram emot att skriva mer till er.
    ¨Vi hörs.
    Kramar / Jennie

  • cn1

    Jennie: Jag tycker inte att du är negativ.
    Jag upplevde samma sak när jag gick min utbildning att det är otroligt lätt att få jobb, men jag har kämpat som bara den och det har ju givit en del men inte någonting som jag kan försörja mig på.
    Tur att jag är ekonom i botten för då har jag ju någonting annat att falla tillbaka på.
    Men jag fortsätter kämpa för en vacker dag kanske jag får napp.

    Men jag har ju inte maskörutbildningen men funderar på att gå någon hårstylistutbildning också.

    Carina

  • jazzkatten

    Halloj!
    Jag är också makeup artist

    1. Har du gått skola? Vilken i så fall?
    och hur lång va den?
    När jag började jobba för 14 år sen fanns det inga riktiga makeup artist skolor (förutom DI:s maskutb.) i Sverige, så jag gick som lärling/assistent till flera av Sveriges då främsta makeupartister, hjälpte till på visningar, reklamfilmer, modeplåtningar mm. Fick sedan göra fler och fler och större och större jobb själv.
    2. När blev du klar?
    ca 1992
    3. vad gör du för makeupjobb huvudsakligen?
    mycket kändisporträtt, modefotograferingar och reklamfilmer/musikvideos, men även lite för TV.
    4. Favoritmärken?
    MAC, Siseido, Kanebo, Helena Rubinstein.
    5. Tre saker du inte kan vara utan?
    Kanebos Total Finish Puder(snabbt och snyggt).
    Kanebos Brush Type Concealer
    Guerlains Terracotta puder
    6. Drömjobb inom branchen?
    Att jobba fast på tex. TV, eller salong(är trött på allt flängande, släpande, obekväma arbetsställningar och alla oregelbundna tider. Eller kanske borde man börja undervisa?
    7. Arbetar du enbart med makeup som egen företagare frilans? Eller har du annat .
    Jag jobbar mer än heltid som makeup artist och stylist.(Men tjänar som en halvtids sjuksköterska typ )

  • cn1

    Jazzkatten: Har du eget företag? Eller är du anställd?

    Du har kämpat på ett tag.

  • jazzkatten

    cn1

    Jag har egen firma sen drygt 10 år.
    Det har gått bra i perioder, men det har blivit hårdare konkurens de senaste åren. Det verkar som om folk i branchen har tappat lite respekten för yrket, många tror att man kan jobba gratis jämt. Kanske mycket för att många nya sminköser ställer upp gratis och det finns fler makeup artister på marknaden än nånsin. Men vi som jobbar med detta på heltid och har studielån, försäkringar, köper bra produkter, och kanske har lokal, har en familj att försörja, vi måste ju få lön för det jobb vi utför...precis som vilken yrkesman/kvinna som helst.
    Upp till kamp sminköser!!

  • maroon

    Hej!

    Jag har en liten fråga till er som jag hoppas ni kan svara på:

    Vet ni om Clinique ögonskugga du "40 Perfect Couple" är varma eller kalla färger?

    Vad tycker ni i övrigt om Cliniques produkter?

    Tack på förhand!!

  • maroon

    En fråga till:
    Jag tänkte köpa ett puder på ebay. Det verkar ju som om många av er gillar MAC så jag tänkte prova det. Jag är en höst så jag ska ha varma färger, men jag är ändå rätt blek. Vilken färg hade ni rekommenderat till mig och vilken typ av puder är bäst?

    Tack på förhand!!

  • cn1

    Jazzkatten:

    Jag har hört att det är en del som jobbar gratis eftersom det är så svårt att få jobb inom vår bransch.Men har även läst i tidningar att för att få in en fot ordentligt så ska man ta jobb som assistent åt en erfaren make up artist utan betalning.

    Jag har också familj som ska försörjas och då måste man ju ha sina pengar.
    Tur för mig att jag har mitt ekonomijobb att falla tillbaka på.

    Fortsätt kämpa.

  • IngelaH

    Maroon: Jag vet inte vilken ögonskugga det är du pratar om, kan inte siffrorna i huvudet... :) Däremot gillar jag deras produkter, speciellt de hudvårdande, men även sminket. Jag har rouge, ögonskuggor, läppglans och mascara från clinique som jag gillar!

  • IngelaH

    Maroon: Jag vet inte vilken ögonskugga det är du pratar om, kan inte siffrorna i huvudet... :) Däremot gillar jag deras produkter, speciellt de hudvårdande, men även sminket. Jag har rouge, ögonskuggor, läppglans och mascara från clinique som jag gillar!

  • Mmakeup
    Chicita skrev 2013-10-20 23:12:13 följande:
    Och du insåg inte att tråden var sen 2004? Tungan ute
    Haha nej det smet förbi mitt öga totalt :p
Svar på tråden Hallå alla make up-artister...