• Lion

Råd om p-piller, tack!! :)

Hur kan man veta om man fått minskad sexlust av p-piller? Jag har ätit Follimin sen jag överhuvudtaget började ha sex...ca 6 år sen...och jag är alltså inte medveten om hur mycket lust min kropp har i "normalt tillstånd". Jag har alltid tyckt det varit bekvämt att äta p-piller då jag fått mindre mens, i stort sett ingen värk alls, samt att mensen alltid kommer och slutar på bestämda dagar, så jag vill helst inte sluta med det.
    Dock har jag länge inte haft speciellt mycket lust till sex, kanske bara en gång i veckan om ens det. (min sambo vill definitivt mer än så!) Men jag vet som sagt inte om det beror på mina p-piller eller på att jag annars inte mått så bra på länge (har vart arbetslös i mer än 1 ½ år). Jag vet att sådant kan påverka lusten mycket också.
    Skulle vara oerhört tacksam för lite råd och tips innan jag ändå bokar tid hos gyn/barnmorska.
    Tips på andra sorter piller..etc.
    Ex, Cilest, är de bättre?
    PS. Är bara 24 så nån spiral o sånt är uteslutet än så länge.

• Svar på tråden Råd om p-piller, tack!! :)
  • snuttepuffan

Jag har tidigare märkt en avsevärd förändring i humör och lust när jag slutat med p-piller. Det är nog ingen fråga om de påverkar, snarare hur de påverkar dig...

Ska själv börja med NuvaRing om några timmar och gillar konceptet. Kanske är något för dig att fundera på?

• Lion

Ok...va är NuvaRing för nåt då? :)

• snuttepuffan

Det är en liten ring som man stoppar upp i sl*dan och låter sitta där i tre veckor för att vara utan en vecka osv. Den är mjuk och böjlig och ska inte kännas. Den fungerar som ett p-piller, men utsöndrar en lägre hormondos jämnt fördelat över dygnet och ska därmed kunna ge färre biverkningar.

• Lion

Oki..ska läsa lite mer om det bara o kanske fråga om det på besöket sen då...undrar bara hur lätt det är att sätta in den...skulle bara va orolig ändå för att den typ ska ramla ut, sitta fel och då inte skydda...etc...vad tror du om det? och hur blir det när man använder tampong? och ringen rubbas alltså inte vid sex? verkar ju låta bra i övrigt.

• snuttepuffan

Ringen har ingen specifik placering, utan så länge den är inne så fungerar den. Den blockerar ju ingenting utan avsöndrar endast hormoner som kroppen tar upp.

Det kan hända att den åker ut med tampongen, men det är bara att sätta in den igen. Skulle det hända att den besvärar vid samlag är det ok att ta ut den max tre timmar per dygn.

Den ska inte kännas alls, om en timme vet jag ifall det stämmer. Tydligen kan man till en början få biverkningar bestående av lite sveda och sånt för att kroppen är ovan vid att ha något där...

• Josse

Jag slutade med P-piller för snart 2 år sedan efter att ha ätit det i 12 år och efter ett halvår med grymt mycket tonårsfinnar så blev jag gravid (planerat) och ca 6 månader efter det att min bebis kommit har jag värsta grymma sexlusten (det har jag ALDRIG nånsin haft) jag tror att det har med P-pillren att göra eftersom att jag är en egentligen slutkörd småbarnsmamma med extremt få timmars sömn per natt.
    Nu vågar jag inte använda nått med hormoner utifall att lusten försvinner så vi använder kondom men min barnmorska och gynekolog säger båda att jag ska börja med NuvaRing men vi får se hur det blir.
    Lycka till!

• plainol

Lion, jag äter Cilest och har minst lika mycket lust som "vanligt". Eller, ifall jag har minskad lust nu så vill jag inte veta hur jag skulle vara utan! ;) Men sånt går ju inte att säga generellt. Du kan ju testa att vara helt utan hormoner några månader och se vad som händer? NÅGRA vanliga mensar kan man ju stå ut med... men som du sa själv skulle jag misstänka att jobbiga omständigheter är en större bov i dramat än den extra hormondosen! Lycka till hur du än gör.

• Lion

Ok, thanx! Har bokat en tid nu så då ska jag höra mig för lite.

• somnia

Lion!

Jag var i exakt samma situation som dig för något år sedan. Jag vet att det känns jättebekvämt att bara fortsätta med p-pillren, men jag önskar såhär i efterhand att någon hade pushat mig att sluta direkt. Så jobbigt var det faktiskt inte att ställa om sig, och tro mig, det är VÄRT det! ;) Jag mår 100 ggr bättre nu, utan hormonerna (provade även Cilest, men det funkade inte i längden). Testa åtminstone ett halvår utan och se vad som händer. Jag tror inte du kommer ångra dig!

PS. Jag är också 24 och har numera kopparspiral, så det är visst ett alternativ! :)

• Lion

Jaha, jag trodde man var tvungen att ha fött barn för att få sätta in spiral ?? Jag vet inte om jag skulle våga mig på det heller för det låter som det gör ont?
    Hur blir mensen annars när man har spiral?
    Klart jag skulle vilja testa att hålla uppe med p-piller ett tag men jag skulle inte stå ut med att ha så där oregelbunden mens som innan, som kunde dyka upp utan att man visste om det (typ om man skulle ut/resa bort eller så), och eftersom jag är sambo och ej så förtjust i att använda kondom (och som jag heller inte litar på till 100% jf m p-piller) så vill jag inte bara hålla mig till det heller....ahhh! vilken djungel det är med p-medel...hoppas ändå komma fram till det bästa för mig.
    Cheers! :)

• Nean

Lät spännande det här, hittade denna info:

http:// www .mpa.se /mono/ nuvaring. shtml

http:// www .lif.se/ media/ Pressmeddelande_LM/ Organon_04_08-17. asp

http:// 213.88.140.183/ khul/lakare/ak/NuvaRing. htm

I den sista länken var det en bild på ringen.
    Skriv ihop länkarna så ska de funka.

• Lion

oj det skulle visst inte va nån blink-smiley där i mitt inlägg, utan bara parentestecken...blir så konstigt m det där ibland..

Svar på tråden Råd om p-piller, tack!! :)