• Phalenen

slaven är tacksam men ambivalent

hej

Jag är så glad att ni finns och peppar mig men varför saknar en del av mig honom och en annan hatar honom.Jag önskade vissa dagar att han kom tillbaka och andra inte.jag har ambivalenta känslor varje dag.Jag borde vara glad att bli av med honom men vissa dagar tar jag fram hans brev från förr och läser och då blir jag sjuk av längtan.Vad som gör mig förbannad är att det verkar som om han aldrig älskat mig bara utnyttjat mig,allt jag ville ha var hans kärlek.dagrana känns svåra.Hur lång tid tar det innan man glömt?Ibland får jag lust att skriva ett brev till honom vilken jäkla skit han varit bara för att hämnas och det skulle kännas så skönt.Men det är också skönt att ventilera här TACK

• Svar på tråden slaven är tacksam men ambivalent
  • StinaS

Det är naturligt att sakna honom. Han har styrt dig så länge. Man blir beroende av sådant också. Men du får inte falla för det, det är det viktigaste. Du måste vara stark och inte ge efter.

Jag tycker inte du skall skicka honom ett brev. Däremot kan det kanske vara bra för dig själv att skriva det där brevet. Men inte skicka det. Då kanske du kan se dig själv med lite distans. Skriv brevet, lägg undan det, och läs det efter några dagar. Skickar du ett brev till honom tror jag att du kan trigga honom till dumheter.

Var stark. Ge inte efter. Jag tror det finns risk att han hör av sig igen, men då gäller det för dig att stå emot. Och kontakta honom INTE!!!

• Forsfors

Jag vet inte vad som har hänt eller så, men jag vet hur svårt det är att glömma någon och gå vidare trots att han inte varit snäll mot en. har inga mer tips att ge än att
    * skriva av dig, kanske i en dagbok.
    *prata av dig med vänner och kanske familj.
    *hitta på saker som du själv tycker är roliga, men som du inte gjort tillsammans med honom.
    * gör dig av med de där breven eller lägg undan dem någonstans där du inte kommer åt att läsa dem så ofta utan måste krångla lite för att kunna läsa dem.
    * Träffa människor du mår bra av.
    * Åk någonstans som du tycker om, men där han inte har varit.
    * acceptera att det tar tid att sörja färdigt och att du måste låta det ta den tid det tar. Tiden läker inte alla sår, men den kan lägg lager av damm över smärtsamma minnen eller trevliga minnen som framkallar smärta, och ge distans till jobbiga situationer.
    * Satsa på dig själv helt och hållet, köp fina presenter till dig, bjud dig själv på restaurang, på en massage eller något annat trevligt för att du är så duktig och uthärdar. Köp blommor åt dig själv.
    * Läste någonstans att film kan vara som terapi när man är nere och att se på filmer med samma tema på varför man mår dåligt stärker en, så det kanske kan vara ett tips. Läsa böckler borde ju då också vara ett.
    * lär dig något nytt i form av en kurs eller något sånt, så att du utvecklas, och kommer längre än när du var tillsammans med honom.
    * mår du allt för dåligt och behöver någon att prata med så kan du alltid ringa Jourhavande medmänniska: 0771-900 800 eller något annat sånt nummer och prata av dig ordentligt.

hoppas att allt kommer att bli bättre och att du kommer vidare utan att få allt för många ärr.
    KRAM!!!!!!

• Forsfors

Kasta pil på en bild av honom eller på något annat sätt förnedra en bild av honom kanske skulle kännas bra: Rita dit horn i pannan på honom eller måla svarta luckor på hans tänder etc skulle vara bra, sen kan du klistra in den i dagboken eller på framsidan av dagboken eller sätta in den i en fin ram eller lägga i plånboken så att du kan titta på den när du känner att du längtar (beror ju på om ni har barn förstås och de kan se den). skriv långa listor på hans dåliga egenskaper (men skit i de goda, tänk varje dag på någonting du hatat när han har gjort (finns mycket man kan irritera sig på hos folk) och njut av att du slipper det nu, gör sånt som du själv vet att han inte tyckte om och irriterade sig på och njut av att du kan göra det nu utan att få irritation tillbaka.

• Genus

Phalenen (du är inte längre slav): den delen av dig som vacklar är den delen som känslotänker och projicerar förväntningar om kärlek på den här mannen. Den andra delen av dig (som kommer att bli större och starkare pö om pö) är den som kommit till insikt på både ett rationellt och känslomässigt plan om vad han verkligen är för en typ. Du kan inte få hela paketet med honom, dvs. en pålitlig och kärleksfull människa som uppfyller din längtan efter kärlek, ömhet och respekt. Jag tror inte att det hjälper att skriva ett sånt brev du skriver om eftersom det ser till att du håller kvar ditt fokus på honom och ägnar honom energi du behöver till dig själv på andra vis. Dina barn behöver också den energin, lägg den inte på honom. Att hämnas ger egentligen ingenting annat än en bitterljuv känsla för ditt ego för stunden. Vänd dig i stället ifrån honom på alla sätt och vis, det kan ta tid att komma över honom, men jag tror fortfarande på att man kan tjäna på en professionell kontakt med samtalsterapeut. Det finns ju en rad anledningar till att just du föll för den här typen av man (jag menar inget negativt, det är bara komplicerat)och en terapeut kan hjälpa dig komma till insikt om varför. Detta gagnar dig i framtiden vid nya kontakter så att du inte upprepar ett mönster. Jag gissar att dina barn behöver dig väldigt mycket nu, lägg din energi på deras välmående, DET är en investering i framtiden, inte hämndbrev eller kontakt med ditt kontrollfreak till ex. Fortsätt gärna skriva, lycka till nu!//G

• *Juniphé*

Nej skriv inget till honom... hör inte av dig en enda gång, såvida du inte är riktigt tvungen på grund av att han har något som är ditt.

Du bättrar bara på hans ego genom att visa att du är sårad.

Gråt ut hos oss och var stenhård emot honom... eller rättare sagt "obrydd".
    Låt inte honom veta hur mycket han sårat dig. Det bästa sättet att såra tillbaka på är att visa att du inte är beroende av honom och att du är mer lycklig utan honom.

Gå och klipp dig och skaffa en gôrsnygg frisyr... kanske en häftig färgning också.
    Köp lite nya kläder och sola lite. Då mår du lite bättre själv + att han blir chockad över att du tagit "brytet" så bra.

Lycka till!

Ps, mycket enklare att läsa din text idag

• Nyfiken gul , nu fru

Ett viktigt tips..

Markera att det verkligen ÄR över...

Släng gamla brev
    Ge tillbaka/kasta det som är hans
    Sluta använd saker du fått/ge tillbaka det/kasta det..

Om han mot förmodan skulle komma hem till dig en dag i något ärende och han ser att du fortfarande bär tex en ring som han gav dig har han FORFARANDE MAKT över dig...

Markera för honom att nu är det verkligen rökt för hans del...

• Leone

Redan i dina inlagg hors det att du mar mycket battre! Lugnare, mer fridfull pa nat satt (jag kanske bara spekulerar)

Men du! Du ar inte en slav langre! Du ar en fri, stark, vacker kvinna med barn och hundar! Var inte radd for att 'bara' anvanda ditt nick, vi vet vem du ar, och det ar dags att ga vidare - du ar ingens slav.

Tror ocksa att det kan vara nyttigt att *skriva* ett brev "till" honom (jag gjorde det en gang nar jag hade manga jobbiga kanslor kring ett ex). Men skicka det inte! Det kommer inte att ge honom nagon sjalvinsikt om att 'ojda, ar jag verkligen sa hemsk' (aven om det ar det man vill).

Tvartom kommer han att ma bra av att veta att du fortfarande bryr dig.

Sa skriv brevet. Och slang det sen. Eller annu battre, gor som jag och brann det pa en speciell plats, som en ritual liksom. Da ar det ute ur din kropp men inte i hans liv.
    Kram!

Svar på tråden slaven är tacksam men ambivalent