• Galenpanna

Galen tanke..

Det finns ju de par som kämpar för att skaffa barn, kollar upp sig och så visar testerna att allt är fullt normalt och fritt fram och ändå så "tar det inte sig".

Jag fick en galen tanke, kan männens spermier vara bra och mindre genom månaden som går??? Dvs tänk dig/er att männen oxå har en slags "ägglossning"..Det skulle ju förklara varför vissa aldrig får till det trots att proverna är ok. Dvs att man måste passa in en bra tid för både ägglossning och spermiekvalitet.
    Jag är inte så insatt i detta ämne men kanske ligger det något i det, någon som vet/vill ge sig på en gissning?
    Vore ju orättvist om det bara hängde på kvinnan.
    Precis som stress och annan oro kan påverka oss i negativ mening borde det påverka mannens fortplantningsförmåga också.

*Snurrigt snille spekulerar*
    Kram
    Galen, galnare, galnast Galenpanna!!!

• Svar på tråden Galen tanke..
  • *Blomman*

Jag har inget svar på din fråga men igår låg jag och tänkte på att det är konstigt att de som inte vill ha barn och råkar slarva med skydd brukar bli gravida medan de som försöker få barn får vänta ett bra tag tills de lyckas.

• Nyfiken gul , nu fru

fakutm är att ju oftare mannen har sex, destå mindre med spermier är det i sädesvätskan... det är ju inte 100% spermier som kommer utan blandat med vanlig sädesvätska också.

spermierna måste ju "tillverkas" innan de kan släppas ut men däremot kan man alltid spruta sädesvätska.. (ursäkta det något porriga svaret)

så lite rätt har du!

• Galenpanna

Instämmer Blomman, jag har själv varit där...Blev gravid när jag minst anade/ville/kunde/var förmögen att klara det men nu går det "trögt".
    Kanske hjärnan och kroppen som spelar en spratt. Dvs man är omedvetet inte i balans och således kan inga frö gro..Eller så vill man helt enkelt för mycket så att det inte går.
    Inbillar mig det iaf.

Kram
    G

• Jennifer E

Det kanske kan ha att göra med vad de äter och hur de mår och dylikt också!?

• Galenpanna

Usch jag behöver en biologilektion i manlig anatomi, eller ja dess funktion känns det som...
    Hur snabbt produceras det mer än bara vatten i "såsen"? (usch vilka fula omskrivningar)

• Nyfiken gul , nu fru

ca 24 timmar tar det för spermierna att tillverkas om jag lyckades sova på rätt biologilektioner.. *s*

så det din käre make släpper ifrån sig ikväll tillverkades sålunda inatt eller igår kväll...

• churton

Bastubad är en bra preventivmetod, och håller länge. De små simmarna håller på och produceras i ca 60 dagar innan de får störta iväg. Och värmen kan alltså ta knäcken på dem, det är därför de tillverkas i vidhängande påsen!

• Juvelia

galenpanna : cool tanke, och säkert smart, du kan kanske ha kommit på nåt revulutionerande inom forskningen ju, wow, och jag vet det bland de allra första :D

• BLF

Nej, det där med att bastubad skulle ta död på spermierna stämmer inte. Pungen hålls "sval" trots värmen i bastun eftersom den hänger utanför kroppen. Men i karbad dör de små rackarna eftersom pungen inte kan reglera temperaturen i det varma vattnet. Hörde att många par som söker för infertilitet blir gravida om mannen slutar bada badkar...

• kajsa kavat

Spermiernas kvalitet blir sämre om mannen har en pågående infektion, värst är det om han har feber. Därför måste alla sperma-test som visar "dåligt" resultat tas om ytterligare en gång för att utesluta tillfälliga problem.

• Cheri

Det är därför det föddes så få barn under Disco-eran!

Tajta jeans och heta danspass hela nätterna tog död på dem...

:)
    I Kina är det många som doppar pungen i en skål varm olja innan -som preventivmedel.

• guldskimmer

Jag vet inte om detta stämmer in på männen också, eller bara kvinnorna (antar att det gäller mest för kvinnor) men en barnmorska sa till mig att mensen ofta blir framskjuten, alltså att det tar längre tid än normalt innan den kommer om man går och tänker mycket på att man vill (eller inte vill) bli gravid. Det ligger mycket psykiskt i det.

Svar på tråden Galen tanke..