• milla1
    Äldre 19 Aug 18:21
    8385 visningar
    23 svar
    23
    8385

    När börja använda rynkkräm?

    Har precis börjat bekymra mig för de små linjerna runt ögonen (under ögat samt kråksparkar). Undrar därför vilken ögonkräm som kan tänkas passa? Just nu använder jag Lancomes hydra zen yeux. Är 25 år gammal så jag vill helst inte smörja in med "tunga" grejer.
    Har någon av Er provat Estee Lauders daywear plus för ögonen? Vad tror Ni om andra ögonkrämer som Shiseidos revitalizer och Lancomes primordiale optimum?
    Mycket tacksam för tips!

  • Svar på tråden När börja använda rynkkräm?
  • jazzka­tten
    Äldre 31 Aug 14:08
    #0

    Det huden behöver är mycket fukt och skydd mot solen för att förebygga rynkor.

  • Äldre 31 Aug 14:19
    #0

    Min mamma som närmar sig de 50 har aldrig i hela sitt liv köpt eller ägt en enda kräm, de få linjer hon har i ansiktet har hon runt ögonen och de klär henne så väl!
    Min mormor däremot, är 66 och ser ut om ett russin efter att ha använt krämer på krämer på krämer i alla år.

    Det är precis som Xite säger, krämerna fungerar så att det blir en svullnad och huden sträcks då ut. Tvivlare! Tänk efter, hur skulle de annars funka dessa mirakelkrämer? Skulle överskottshuden bara försvinna? Tänk vad praktiskt om det kunde vara så, i förlängningen skulle vi ju då inte ens behöva fettsuga oss längre. Lite insmörjning av mirakelkrämen skulle ju göra jobbet!

    NSL
    Man kan ju undra vad de gått för utbildning? Den där det går ut på att sälja mest månntro?

  • Mrs. Simon
    Äldre 31 Aug 14:20
    #0

    hmmm Dr. Hauscka har INGA "rynkkramer". Produkterna ska fa huden balans (tillverka lagom mycker fukt). Dessutom innehaller ej produkterna nagra mineraloljor och framstalls av naturprodukter.
    Tror inte det ska vara nagra prolem for dig att anvanda dem. Decelor har jag tyvarr ej nagon erfarenhet av ..

  • Peppar
    Äldre 31 Aug 14:33
    #0

    Hahaha NSL, roligt :D

  • milla1
    Äldre 2 Sep 17:15
    #0

    Någon som har testat Lancomes produkter (primordiale optimum)?

  • shalim­ar
    Äldre 3 Sep 14:31
    #0

    Jag använder Nivea Q10 serum, dagkräm samt ögonkräm. Nu blir jag orolig för att de gör mig rynkig på sikt... någon som kan säga ngt om dessa produkter?

    Annars tycker jag att gamla hederliga (och billiga!) Oil of Ulay (lotionen i flaska) funkar utmärkt!

  • marian
    Äldre 3 Sep 15:22
    #0

    Eh... En infektion? Det köper jag inte alls. Då skulle krämerna innehålla bakterier eller virus, och det tvivlar jag starkt på. Upprepade hudinfektioner skulle dessutom leda till inflammationer, med rodnad, svullnad och värk som följd. Den enda hudbehandling med bakterier som jag känner till är botox (botulinumbakterier).

    Dessutom: infektion sker exempelvis vid tillväxt av en viss mikroorganism som vi har naturligt i huden, för att dess miljö har förändrats (vid exempelvis svampinfektioner), eller också kommer det in bakterier genom sår.

    Jag är förstås ingen läkare, och inte heller någon hudterapeut, men lite rationellt tänkande kan väl ändå vara på sin plats? Såvitt jag har förstått innehåller antirynkkrämer syror som sägs öka hudcellernas enzymaktivitet (Jabushe innehåller exempelvis liponsyra, andra innehåller a-vitaminsyra), andra binder vatten i huden och kan därför verka tillfälligt utslätande. Men bakterier och virus?! Nej, det tror jag inte för en sekund på.

  • nano
    Äldre 4 Sep 10:32
    #0

    Nja... det är en lätt _inflammation_ som man får av rynkkrämerna, inte en _infektion_. Infektion innebär att kroppen attackeras av microorganismer, men i en inflammation reagerar kroppen på angrepp eller skada, vilket kan vara ex. från andra ämnen. Det ger rodnad och svullnad i området, vilket är vad som hände med ansiktskrämer.
    A-vitamin har heller inte i sverige accepterats som att vetenskapligt ha bevisats vara bra för huden, däremot vet man att A-vitaminsyra som bildas från A-vitamin är effektivt, men A-vitaminsyra bildas bara i mikroskopiska mängder i antirynkkrämerna eftersom A-vitaminkoncentratinen är så låg och eftersom all A-vitamin inte omvandlas. Det är också väldigt små mängder i krämerna om man väljer att tillföra A-vitaminsyra direkt.
    Kan inte säga om det är bra med antirynkkrämer eller inte, rent teoretiskt tror jag nog att så länge man bibehåller inflammationen _borde_ man ju inte få fler rynkor eftersom huden hela tiden spänns ut, men jag kan nog tro att huden blir rynkigare om man använder hudkrämerna och sedan slutar. Fast det är bara min hypotes.

  • snutte­puffan
    Äldre 4 Sep 10:45
    #0

    Min högst egna hypotes är att huden inte alls bli speciellt påverkad på sikt. Jag har ingen vetenskaplig grund för det, men jag tvivlar på att huden som sträcks ut inte har förmågan att gå tillbaka. Iofs brukar människor som varit tjocka länge få hängande hud, men de brukar inte bli speciellt rynkiga i ansiktet...

    (Jag vet hur ihåligt mitt resonemang är, men jag tror att vi ofta tror att vi kan påverka mer än vi faktiskt kan och hudkrämen är ju faktiskt inte det enda huden utsätts för på en dag..)

  • marian
    Äldre 4 Sep 10:59
    #0

    Ja, det låter ju faktiskt rimligare. Fast borde man då inte få inflammationer av vanliga hudkrämer? Och borde inte jag, med mitt hyperaktiva immunförsvar och inflammationer överallt på kroppen - även hudinflammationer - bli *värre* av antirynkkrämer (vilket jag inte blir. Faktum är att det är en antirynkkräm som är den enda som har haft en lindrande effekt på min atopiska hud).

  • proudt­obetog­ether (aka silenc­e)
    Äldre 4 Sep 22:43
    #0

    Det enda som funkar är A-vitaminsyrekräm och skugga. Det är hudläkare överens om.
    A-vitaminsyrekräm funkar bara så länge man använder det vad jag förstår. Slutar man kommer linjerna tillbaka.

    Att skydda huden från sol samt att vara rökfri är det bästa knepet.
    Annars är man utom hjälp. Plastikoperation lär ju vara det enda som funkar och måste bli billigare i längden med tanke på vad alla dessa värdelösa krämer kostar.

  • Missen­2004
    Äldre 5 Sep 20:08
    #0

    Någon undrade hur Decleor är att använda. Jag har en del erfarenhet av deras produkter och kan säga att de är precis lika bra som tex. Darphin.
    MEN!! Den som inte tål aromaterapi eller aromatiska oljor bör absolut inte använda det här märket. Produkterna baseras nämligen på aromaterapi och oljor.

    Men för mig har de fungerat bra ..använt serien för känslig hy.

  • Äldre 29 Jan 14:25
    #24

    Hoppas alla anmäler idioter som spammar


    Live free, ride free
Svar på tråden När börja använda rynkkräm?