• sweden

synd om min syster

hej min syster har ett problem hon vill inte erkänna att hennes man är sex missbrukare. Varje natt tittar han på porr till 5 eller 6 p morgon, hon har "upptäckt" i flera tillfälle att han ligger och onanerar BREDVID!!!!! i sänger.
    Det här är så förnedrande hon vill hämnas genom att göra likadant, vad ska jag säga eller ger råd till henne??? någon med samma problem??? inga sarkastiska snälla tack

• Svar på tråden synd om min syster
  • Jennsan

Har han inget jobb????
    Hur orkar han kolla på porr till morgonen?? Går han sen och jobbar??
    Blir han inte öm i kompisen av att hålla på så??

Phuuuu.....

Har tyvärr inget råd att ge, men jag bara undrar hur han orkar?

• Ellte

Har hon pratat med honom om hur illa det gör henne?

• sweden

Han jobbar jag menar på helgerna och nu har han semester, vet ej heller hur han orkar darför känner jag att han är sex missbrukare, visst hon mår dålig och förbannad samtidigt.
    Hon skulle prata om hur sårad hon är. Dom har varit ihop i ett år, egentiligen fattar jag inte varför han gör såå.

• <:3 )~~~~

Har man 'bara' varit ihop ett år lär man fortfarande känna varandra, det här är en sida av honom som hon inte sett förrän nu.
    Är hon beredd att leva med en man som har sådana problem, kan hon acceptera det? (På dig låter det inte som det.) Jag tror nämligen inte att det bara är att 'ta ur honom' det.
    Man kan sällan förändra människor på så vis att man bara plockar bort en egenskap, det får ofta andra konsekvenser, ofta oväntade och ej efterfrågade sådana tyvärr.
    1år är inte så länge, kanske finns det någon bättre där 'ute' för dem båda.

Usch vad hårt det jag skriver låter, det är inte meningen, men jag talar tyvärr av egen erfarenhet så jag vet hur det kan vara. Jag menar bara väl.

• EmmaPemma

Om det rör sig om s*xmissbruk så finns det hjälp att få (terapi), och det kanske kan vara värt att prova om de vill satsa på sitt förhållande.

• Loka

Vore jag i din systers kläder skulle jag helt klart ta upp det här med mannen/killen och förklara att det sårar henne. Det kan ju vara så att han helt enkelt inte vet/tror att det här är något som gör att hon mår dåligt och kan/vill sluta självmant efter ett påpekande.

Är han däremot en "regelrätt" sexmissbrukare behöver han helt klart hjälp med sitt missbruk, men "tyvärr" måste en missbrukare först erkänna sitt missbruk för sig själv (kan vara jättesvårt) och sen VILJA ta itu med problemet (gäller alla typer av missbruk).

Hoppas att det löser sig för henne!

• Xite

Nu är det väl inte sådär jättetroligt att han skulle bli upprörd om hon gjorde samma sak. Snarare upphetsad.

Att man onanerar när ens partner inte har samma stora sexbehov, ser inte jag som något förnedrande alls. Inte ens när man gör det bredvid sina respektive.

Sålänge något inte inskränker på ens övriga livsföring, så brukar det inte karakteriseras som missbruk.

• Ellte

Xite: Fast...det är väl ingen som sagt att hon inte har ett stort sexbehov? Eller, jag fattar det som att han r*nkar jämte henne utan att se om hon vill vara med på noterna ;) och det är elakt tycker jag :? Om det är så att han just då hellre onanerar än har sex med sin tjej bör han göra det nån annanstans...

sweden: Jag förstår inte hur hon kan vara så arg på honom när det inte ens är säkert att han vet om att han gör henne ledsen :? Kommunikation är jätteviktigt i ett förhållande, hon kan inte förutsätta att han vet hur hon känner...

• Meddelande borttaget
  • Dea

De måste ju prata om det. Om vad som som sårar henne och var gränsen går.
    Rentav hålla förhandling om det.

• EmmaPemma

Att on*nera bredvid sin partner i sängen tycker jag inte alls är konstigt (men ngn annan kan ju tycka att det känns väldigt obehagligt, och då måste det ju respekteras). Att däremot titta på p*rr hela nätterna tycker jag tyder på att ngt inte riktigt är rätt.

Precis som Ellte tycker jag att hon skall prata med honom om allt det här - så han får en ärlig chans att ändra på sig (om han själv vill).
    Och är det ett missbruk tror jag absolut att han behöver hjälp, men som ngn skrev så måste han ju även själv inse sitt problem för att kunna ta till sig hjälpen. Och det är ju upp till din syster att avgöra om hon orkar med hela resan.

• Xite

Den här sajten är verkligen värdelös att diskutera på, när man inte kan uttrycka sig som man vill.
    Amerikainfluerade sajtmasters, eller?

---
    Hursomhelst.
    Om det så att killen ifråga drar i snorren trots att tjejen ligger bredvid och vill, då handlar detnog om värre saker än bristande respekt.
    Då är det nog snarare tal om att han inte tänder på henne.

• Ellte

Xite: ...eller att han helt enkelt inte känner för sex utan för att "dra i snorren"... Kanske fattar han inte att det gör tjejen illa... och det är illa :(

• Xite

Om han ofta föredrar det framför att ha sex, (vilket han då verkar göra, eftersom han ser på porrfilm halva nätterna)så innebär det nog att hon inte är det han vill ha, desvärre.

• Electric Lady

Man o n a n e r a r inte inför/brevid andra människor, om de inte bett om det. Oavsett s e xbehov. Det kan man ta på toaletten eller nåt i såna fall.

Inget fel på o n a n i i sig, men att göra det på detta sätt är helt fel.

Om han dessutom beter sig på det sätt som beskrivs ovan, kan han inte må helt bra. Han behöver antagligen hjälp.

• Xite

Det beror väl på det, Electric lady. Om partnern har somnat eller inte är på hugget är det väl bara att göra. Brukar då jag iallfall. Det är så skönt att somna efteråt. :)

• Dea

Electric Lady, du har så rätt.
    Sånt bör göras (i enrum) - eller i samförstånd!

• aco

Största problemet ärligen varken att han tittar pa porr eller onanerar, utan att din syster kommer känna sig oattraktiv, ful, osexig osv. Kanske resulterar det i att hon köper massa nya, dyra underkläder, tränar extremt mycket eller pa nagot annat sätt försöker göra allt hon kan för att bli snyggare/sexigare/läckrare och mer atradd. Naturligtvis hjälper inte det och da kommer hon känna sig ÄNNU MER oattraktiv.
    Tragiskt!!! Men tveksamt om de kan komma ur det...?

Svar på tråden synd om min syster