• Chanel

Minipiller?!

Ska skaffa minipiller strax...har aldrig käkat p-piller eller liknande förrut..tänkte höra om ngn har ngt tips/info eller erfarenhet???
    Det är ju väldigt noga me att man tar pillren i rätt tid...kan man ta dom vilken tid på dygnet som helst eller ska man ta dom på morronen????

• Svar på tråden Minipiller?!
  • Texas

Hej Chanel, minipiller kan du ta vilken tid på dygnet som helst. Du besämmer vilken tid som funkar bäst för dig. Som du skrev är det vikigt att man tar dem samma tid varje dag. Det får inte gå mer än 27-30 timmar mellan varje piller för då kan effekten av dem minska eller försvinna. Minipiller inehåller ju bara ett hormon och har mindre biverkningar jämfört med många kombinationspiller. Så länge du tar dem vid samma tidpunkt varje dag är de mycket säkra. Lycka till.

• Chanel

tack så mkt...skönt att man kan ta dom vilken tid som helst...tyckte det skulle va jobbig att behöva ta dem på morronen..:)

• f.d. Svart brud

Jag har fått minipillret Exklutena nu under amningen. Tar pillret på kvällen när jag borstar tänderna, jag brukar gå och lägga mig ungefär samma tid och det är lätt att komma ihåg...

• Chanel

->f d svart brud...ok..har du fått ngr biverkningar????

• f.d. Svart brud

Nix, inte än i alla fall.
    Har bara tagit dem i någon vecka.

• Tokan

Jag har åxå minipiller och har haft sådan tur att mensen har upphört av dom. Jag är dock lite "gungig" av dom men inte så att jag mår dåligt och att inte ha mens övervinner det faktiskt

• Meddelande borttaget
  • jessy

Jag har haft minipiller i flera år. Jag hade regelbunden mens, inga problem med smärta (klart man har ont men långtifrån lika ont som innan)

• Texas

Har upplevt en del biverkningar men inte alls lika många som när jag provade olika sorters kombinerade p-piller. Upplever ibland lätt illamående, huvudvärk under vissa perioder, bröstspänningar, hade en period med jobbiga humörsvängningar, något öknad acne och något ökad hårväxt i ansiktet. Men å andra sidan har mensen blivit mer regelbunden, mycket mindre menssmärtor och mindre mens överhuvudtaget. Hur man upplever olika p-piller och mini-piller varierar väldigt mycket. Det verkar vara högst personligt.

• Chanel

tack för alla tips...
    hm , var iväg idag och fick dom små pillren ;) det blev Exlutena...ngn som har dom ???? lite skraj för det där med blödningsrubbningar..men men...känns skönt iaf...

• July bride

Använde mini-piller ett tag pga humörsvängningar, huvudvärk vid användning av vanligt p-piller. Löste nog de problemen men det var inte roligt när det började ploppa upp en massa finnar på ansiktet, nacken och ryggen! Jag har inte haft problem med finnar innan. När jag slutade försvann dem så jag är säker på att det var pga mini-pillerna. Det kanske inte är ett vanligt problem men så du vet, Chanel.

• Kräftan

Jag fick också en massa finnar/hårda bölder på ryggen av mini-piller, Follistrel. Men det är olika för alla, det enda man kan göra är att pröva & se vad som händer...

Svar på tråden Minipiller?!