• Pofi

Ang. preventilmedel

För er som inte kan eller vill använda p-piller eller kondom kan jag rekommendera något som heter persona. Ni som är intresserade kan gå in på www.persona.info/se/

Pofi

• Svar på tråden Ang. preventilmedel
  • Pofi

preventivmedel skall det stå i rubriken....:)

• _augustibrud

Avstå från samlag under ägglossning!? Är det inte fler kvinnor än jag som är extra pigga på s*x under ägglossningen?

Jag använder pessar och det används extra fligigt under ägglossning!

• Texas

Så som jag har uppfattat funkar persona bäst om har regelbunden mens. Min mens är inte alls regelbunden och jag kan absolut inte tänka mig barn nu så Person känns inte som något bra alternativ.

• branwen

hemska jag använder inget preventivmedel just nu, men det är absolut inte rätt läge att bli med barn.. jag har inte heller så punklig mens och är lite nyfiken på pessar.

augustibrud: är det att rekommendera?

• _augustibrud

Branwen:

Menar du om pessar är att rekommendera eller om flitigt umgänge under ägglossning är att rekommendera?

Jag kan verkligen rekommendera pessar. Det var ett stort lyft för mig att sluta med hormonskydd (har använt både vanliga och mini-piller). Med hormonerna hade lusten försvunnit nästan helt . Nu känner jag mig som människa igen på det se*uella planet!

När man har fått in snitsen funkar pessar utmärkt, det är inte i vägen och det känns inte att det sitter där.

Barnmorskan som provade ut pessaret på mig nämnde att för att vara på den säkra sidan kan man undvika sa*lag under ägglossning, men det ger jag fasen i. Jag litar på att mitt skydd fungerar och att vi använder det på rätt sätt. Om vi skulle bli gravida vore det inte heller en katastrof.

Hoppas att jag har svarat på din fråga Branwen.

• Texas

Pessar verka ju inte vara en så säker preventivmedelsort om barnmorskan sa att man helst bör undvika sa*lag under ägglossningen. Om man inte riktigt vet när man har ägglossning så blir det väldigt problematiskt. Om man absolut inte kan tänka sig barn just nu verkar pessar rätt värdelöst i sådanafall.

• EmmaPemma

Det är ju bara 94 % säkerhet med p-datorn.
    Inget för mig

• _augustibrud

Texas, du kan ha rätt i att om man ABSOLUT inte vill ha barn så är pessar inte ett bra skydd. Både min ordinarie gynekolog och barnmorskan frågade mig om det skulle vara katastrof om jag blev gravid. Jag sa nej och då var det okej att använda pessar.

Det ska finnas siffror över hur säkert det är och jag tror att det ligger på samma som för kondom. - Jo, nu har jag Googlat lite. 96-98% säkerhet för både pessar och kondom. Vanliga p-piller har mer än 99,5% säkerhet och minipiller 99%. Så visst är det en skillnad.

• Jj?

Korrekt använt är pessar lika säkert som kondom

• Jennie med ie

Anledningen till att relativt många blir gravida med pessar är att de inte använder det korrekt. T ex att de inte har spermiedödande medel på eller tar ut det för tidigt. Rätt använt är det inte så osäkert, som flera redan nämnt.

• branwen

_augustibrud:
    ett utmärkt svar på den fråga jag ämnade att ge, såg nu att jag uttryckte den lite lamt..

Har slutat med p-piller för länge sen och tänker aldrig äta ett sådant igen, men sedan dess har det varit till att "spilla på sidan"... om du förstår vad jag menar ;)

• Mumin

Ingen som funderat på kopparspiral? Enkelt, praktiskt och hormonfritt. Åt p-piller i 10 år och jäklar vilken skillnad det blev med spiralen! Tummen upp!

Svar på tråden Ang. preventilmedel