• LillaM­ys
    Äldre 23 Jun 11:37
    87389 visningar
    21 svar
    21
    87389

    ?? Pusselring ??

    Jag vet inte riktigt om jag vill ha en sådan ring, men det vore kul o kolla om nån vet hur dessa ser ut eller var de finns. Jag har hört talas om en ring som består av flera smalare ringar som på något sätt är "ihop-pusslade".

    Det jag har hört är att förr i tiden var denna ring rätt vanlig i sydeuropa. Tar man av sig ringen så är det svårt att få ihop den igen. Kvinnorna var de enda som visste knepet att pussla ihop ringarna igen.

    Den ska tydligen vara fint utsmyckad med antingen stenar eller inristat valfritt mönster... Ni som har koll på ringar - känner ni till nåt sånt?

  • Svar på tråden ?? Pusselring ??
  • Keri
    Äldre 26 Jun 01:13
    #0

    pga slitage skulle det stå. En förlovningsring skall sitta resten av livet förhoppningsvis.

  • serend­ipity
    Äldre 26 Jun 03:32
    #0

    George Jensens Fusion är en av mina absoluta favoriter (väljer man jewellery och sen rings så är det den stora bilden, första ringen man ser). Skulle inte vilja ha den som förlovningsring men jag tror definitivt att den håller livet ut så det är inte anledningen.

  • fruSol­li
    Äldre 26 Jun 13:18
    #0

    men den ser ju inte ut att ha mer än 3delar ju...eller är det fler

  • Cassan­dra
    Äldre 26 Jun 13:54
    #0

    Inte är det väll som förlovinges ring den ska användas. Så står det inte i något av inläggen jag förstår inte varför ni är så upprörda.

  • Keri
    Äldre 26 Jun 22:14
    #0

    Hallå, inte är jag upprörd inte :) Det var mer ett svar eller åsikt på tidigare inlägg där det pratats förlovningsringar. Dålig kvalité menade jag att ringarna från de reklambladen har (utan att ha belägg för det)

    George Jensen har jättevackra ringar! Men är det pusselringar? Är det inte bara skåror i guldet?

  • Umebru­den
    Äldre 27 Jun 17:40
    #0

    Jag kände en kille som var med FN-styrkan i Bosnien, och han köpte en sådan ring där. Den hade tre delar och kallades "turkisk förlovningsring". Jag tyckte den var jätteläcker och den var inte svår att sätta ihop, eftersom det bara var tre, lite tjockare delar.
    Jag hade dock inte haft den som förlovnings- eller vigselring eftersom den är ganska bred och svår att kombinera med en annan ring på samma finger.

    Däremot vill jag ha en sån ring att ha på ett annat finger, tycker de är jättesnygga.

  • karlzo­ne
    Äldre 28 Jun 06:41
    #0

    när vi var runt och kollade ringar var det flera som visade oss georg jensen-ringarna. flera expediter föreslog att man skulle ha två guldringar (som exempel) när man förlovar sig och sedan komplettera med en i mitten, med stenar i och kanske i vitt guld, som förlovningsring. inte något för mig, men jag tycker det är helt ok att ha om man vill..

  • karlzo­ne
    Äldre 28 Jun 07:29
    #0

    som vigselring ska det sista va förstås.. lite trött så här tidigt..

  • LillaM­ys
    Äldre 28 Jun 12:27
    #0

    Oj oj oj... jag hade ingen aning om historien bakom ringen. Jag hade inte tänkt att ha den som förlovningsring till att börja med... men nu ska jag definitivt inte ha det. Vad bra att jag frågade =)

  • lij
    Äldre 28 Jun 13:55
    #0

    Georg jensens ringar skulle jag inte kalla pusselringar. De är ju helt delbara, egentligen separata konstigt formade ringar. Det jag kallar pusselring blir som ett trassel av ringar som fortfarande sitter ihop om de åker isär. De som finns i de där reklamhäftena är nog sådan ringar. Är det de som har missionärshistorien?

  • Fri 30 Aug 2019 13:38
    #21

    www.missionsringar.se/

    Jag har varit ute i FN-tjänst ett antal gånger. Vi Veteraner kallar dessa Pusselringar för Missionsringar.
    I länken här kan du kolla in ett ställe som saluför dessa Pussel / Missionsringar.

    De finns i fyra, sex, åtta och tolv delar, går även att hitta med infattade stenar.
    Om de med stenar säljs i Sverige vet jag inte, men i Beirut / Libanon fanns dom att köpa.

    Med vänlig hälsning.
    Jan Strömberg

Svar på tråden ?? Pusselring ??