• Nananette

vals-stegen...

Det här är helt knasigt... min sambo och jag är ganska vana buggare, valsar ibland. Men nu är det helt tvärstopp i hjärnan. Hur är vals-stegen?! Takten är 3/4, det är helt ok, enkelt att hålla reda på. Tjejen börjar med vänster fot och backar, killen går framåt och börjar med höger. Men är det på 2 som man egentligen bara markerar lite lätt ett steg - eller är det på 3? Vissa går ju liksom lite mera upp på tå på antingen 2 eller 3. Är det nån som vet?
    Jätte-fånigt när vi båda ska kunna dansa vals utan större problem...!

• Svar på tråden vals-stegen...
  • skratt-maja

hm, jag gör på följande sätt, tar första steget bakåtmed vänster sedan med höger så att det kommer på samma nivå som vänster foten (nu på tå) och sedan en liten dutt med vänsterfoten och även denna på tå och i den senare är det också själva rörelsen om man vill byta riktining så att säga... Det var länge sedan jag kärde mig hur man skulle göra så jag kansk ehar tappat några detaljer påvägen.... Lycka till!!!

• Blivande fru ??

Det är på 3:e steget som du bara tar ett litet markeringssteg. Dvs Vänster fot bakåt, höger intill och sen vänster "dutt".

• Nananette

Men sen nästa "omgång" med steg, börjar man med vänster då också, eller fortsätter man med höger? Du hör ju, det är ju tvärstopp i hjärnan!

• skratt-maja

du fortsätter, varann gång vänster först och varann gång höger först..
    jag har nu valsat runt på kontoret och nynnat lite till mina kollegors förtjusning (en ungerska och en italienare)

lycka till men träningen men ja gmåste säga att jag är avundsjuk på dig som kan bugga påriktigt!!!!

• Nananette

Mmm, det är faktiskt ganska kul att kunna bugga. Det var min blivande man som lärde mig dragbugg, sedan fortsatte vi tillsammans med snurrbugg.
    När vi började dansa i låg och mellanstadiet (och högstadiet med) så var det alltid för få killar, vilket gjorde att jag hoppade in och dansade kille. Det visade sig senare att det blev lite problem när man började gå ut och dansa - jag styrde för mycket. I och med att jag inte kunde bugga från början var jag tvungen att "lyssna" mera, så det har faktiskt lärt mig att följa med istället för att styra och ställa.
    Och nu har vi alltså kommit till problem igen eftersom min sambo inte är så där jätte-häv på vals, och jag skulle behöva styra lite...
    Det ordnar sig säkert bara vi röjer undan soffbordet och får öva lite!
    Tack för hjälpen!

• marre

Hej! Vill bara påpeka en liten sak... tjejen börjar med höger fot och killen på vänster på 1:an (kan du bugga kan du säkert räkna takten).

• Lisa1

Hej!
    Här kommer en liten repris på ett svar jag gav i en liknande tråd:

Det finns lite olika varianter, en enklare och en lite "svårare" (orginalet). Grundsteget i orginalet är som en liten "fyrkant", där damen gör sitt första steg med vänster fot rakt bakåt, sedan tar ett steg åt sidan med höger fot och avslutar med att samla ihop med vänster fot bredvid den högra. (de första slagen 1, 2, 3). Sedan tar hon ett steg frammåt på sin högra fot, tar ett steg åt sidan med sin vänstra, och samlar ihop med det högra benet intill det vänstra (och räknar 1, 2, 3 samtidigt). Och sedan från början igen...

Herren gör det spegelvända och börjar alltså med "andra halvan" av de två (den som damen tar andra gången hon räknar 1, 2, 3).

Det är viktigt att man inte står kvar med kroppen när man tar steget frammåt/bakåt, utan att man låter kroppen följa med, precis som när du går. Detsamma gäller när du tar steget åt sidan...låt kroppen följa med åt sidan. I annat fall kommer man att hamna ur balans och inte få något som helst flyt.

När man sedan fått in detta så börjar man att, medan man dansar sin lilla fyrkant, att rotera lite medsols. Det behöver inte vara någon jätterotation, men att man som dam vinklar "första steget bakåt" lite åt vänster kan hjälpa, likväl som man vinklar steget fram på höger fot lite åt höger.

Sedan finns det en lättare variant som är den som de flesta brudpar dansar på sin brudvals. Den skulle kunna beskrivas som "ett steg till höger, tramp tramp, ett steg till vänster, tramp tramp, ett steg till höger, tramp tramp" osv. Damen och herren gör naturligtvis spegelvända rörelser även här. Skall man lite mer ingående beskriva vad som händer så tar man ett steg till höger med högerfoten, samlar sedan ihop med vänsterfoten intill högerfoten, och tar sedan ett steg på stället med högerfoten. Sedan tar man ett steg till vänster med vänsterfoten, samlar ihop med högerfoten intill vänsterfoten, och tar sedan ett steg på stället med vänsterfoten. Sedan håller man på så... Detta kan också roteras, och då roterar man enklast medsols (som jag beskrivit ovan).

Herren skall ha sin högerarm på damens rygg, ungefär där BH-bandet går, och försöker hålla upp armbågen så att armen bildar en hyfsat rak linje (så att den inte säckar ihop). Damen håller sin vänsterarm på mitt på herrens överarm, alldeles under den muskel som går ner vid axeln. Hennes högerhand lägges i herrens vänsterhand (inga knäppta fingrar, det blir bara knöligt) och det är bra om man kan försöka att hålla upp den armen lite också så att det inte blir så "säckigt" =). Tänk som att man "håller upp händerna" snarare än "håller upp armbågarna". Annars spänner man sig i axelmusklerna, och det skulle väl vara tråkigt om ni fick ont av en spänd axelmuskulatur bara för att man vill se fin ut på brudvalsen...

Lycka till med dansandet!

/Lisa
    (f.d. tävlingsdansare)

• Pallese

Som avdankad klassisk danslärare så skulle jag beskriva vals på följande sätt.

Man räknar 1 - 2 - 3, dvs varje steg består av en kurva där 1 är lågt På 2 står man nästan på tå för att sedan sänka sig till 3.

Klassisk vals har ett grundsteg som man kallar för "box step" - detta har inget med boxning att göra utan relaterar till kvadrat.

Mannen börjar med att stå med fötterna bredvid varandra. Vänster fot fram (när vänster fot har nått sin slutposition, dvs i backen så har man kl

• Too too

Hmmm... Nu har jag oxå dansat på kontoret..
    För att göra det riktigt enkelt(?)

Vals handlar om 2 steg: väster och höger.

I vänstersteget gör du 3 små steg
    (tänk: vänster, höger, vänster (fot)),
    sen tar du ett stort kliv till höger och gör 3 små steg där oxå
    (höger. vänster, höger)
    och sen ett stort kliv tillbaka till vänster igen.

Hmm.. vet inte om det gjorde valsens mysterium något klarare?
    Lycka till!

Svar på tråden vals-stegen...