Svärmor! Vad ska jag göra? *långt*
Jag är så trött på min svärmor!
Hon är helt hopplös!
Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har varit förlovade i snart 2 år och har bott ihop i 1,5 år.
I början så var det inget större problem med svärmor, förutom att jag upplevde henne som stel, men det flöt ändå på friktionsfritt.
Sen när min sambo flyttade hemifrån blev hon lite stelare ändå och lite småjobbig att ha och göra med.
När vi sen flyttade ihop blev hon ännu värre och nu när vi har flyttat till en ny lägenhet tillsammans (jag flyttade in i hans först, men den var för lliten för oss båda så vi köpte en ny lägenhet för de pengar han fick ut för den gamla) så är hon helt jäkla hopplös!
Hon kräver att vi ska skriva på ett samboavtal (som hon gick och köpte), och att hon skulle ha det i sitt bankfack "så att inget hände med det".
När vi sen sa nej till det, ganska bestämt, så var hon tyst ett tag. Sen försökte hon igen och sa att vi kunde ha det i deras bankfack i slutet kuvert så att igen kunde se det, bara vi om vi ville.
Då sa vi nej en gång till, vi ville ha det själva här hemma, för vi tycker inte att hon har med det att göra överhuvudtaget.
Sen nu här i helgen kommer hon och säger att hon vill ha en kopia på samboavtalet "som en säkerhet för lånet på lägenheten". (min sambo lånade pengar av henne och sin mormor när han köpte sin dåvarande lägenhet)
Vi protesterar och säger att vi inte går med på det eftersom det har ju absolut ingen juridisk betydelse för lånet (sen när blev samboavtal värdehandlingar?), och att det blir ett för stort intrång i vårt privatliv.
Då börjar hon tjafsa om att det är ju ett väldigt generöst lån och de har ju inte lånat ut pengarna till mig och att det är väl klart att mormor ska ha en säkerhet på lånet.
Till saken hör att i låneavtalet står det ingenting om en säkerhet, det är ju lite fegt att komma ca 2,5 år efter att avtalet träffades, och att mormodern är senil och kommer inte ens ihåg vem som är vem, hon har alltså igen aning om att hon har lånat ut pengar. Mamman är förmyndare för mormodern.
Vi avslutade det hela lite snyggt med att vi måste diskutera detta och lösa det på ett annat sätt.
Nu ska vi träffa dem igen i helgen och vi måste konfrontera henne på ett bra sätt, men jag vet inte riktigt hur.
Hon har inte sagt det rakt ut, men jag fattar ju att hon inte gillar mig av någon anledning och att hon inte litar på att vi skriver på det här samboavtalet, eller att jag skulle gå och riva sönder det eller något.
Men hur ska vi ta upp detta med henne?
Jag vill ju inte bråka i onödan, men nu har detta gått för långt! Jag orkar inte mer!
Dessutom så ska jag och min sambo gifta oss nästa år och när vi berättade det så sa de bara "jaha", ingenting mer.
Inte "grattis", eller "vad roligt", utan bara "jaha".
Och sen dess har de inte nämnt det överhuvudtaget.
Jag blir så ledsen, jag fixar verkligen inte detta. Ibland har jag funderat på att flytta härifrån, så får hon sin son för sig själv och jag slipper tjafset, men då vinner ju hon och jag vill inte förlora mannen jag älskar.
Jag kan inte riktigt se fram emot vårt bröllop, eller glädjas över det förrän allt det här är löst.
Hjälp mig snälla!
Jag behöver er hjälp och alla tips och råd ni kan ge!