• Therése

Hur hjälpa kompis med MYCKET svartsjuk make?

Min bästa vän träffade en man för några år sedan, de blev blixtförälskade och gifte sig efter bara några månader, utan att ens ha bott ihop innan. I princip kan man säga att de lärde känna varandra ordentligt först efter att ha gift sig och flyttat ihop (i hans hemstad, hon flyttade ca 60 mil hemifrån till honom).

Med tiden har det visat sig att mannen är extremt dominant och svartsjuk mot henne. Det finns otaliga exempel; han kollar av hennes mobiltelefon, har installerat datorprogram som gör att han kan kontrollera vilka sidor hon har surfat på och mail hon har skrivit etc, träffar hon kompisar utan honom ringer han alltid och "vill säga hej" till kompisen bara för att kunna kontrollera att det inte är en kille hon träffar o s v. Nu har han nyligen förbjudit henne att ha kontakt med en av sina bästa vänner, en killkompis som hon känt i många år innan hon träffade maken.

Jag märker att hon blir mer och mer olycklig och känner sig låst och bunden av honom. Samtidigt har hon bestämt sig för att det är honom hon ska leva med och jag tvivlar inte på att de älskar varandra mycket. Däremot tycker jag inte om att se hur han behandlar henne och att gång på gång behöva se henne må dåligt, ringa till mig och vara ledsen över saker han har gjort och sagt, säga att hon inte orkar med det längre. Hon bor som sagt 60 mil ifrån mig så det är inte så lätt att finnas till hands för henne men jag vill ändå hjälpa henne på något sätt. Vad kan jag göra??

• Svar på tråden Hur hjälpa kompis med MYCKET svartsjuk make?
  • Dea

Nä, usch vad svårt. Killen behöver en reality check, men hur ger man honom en sån?

• ellli

Jag tror faktiskt de behöver gå i familjeterapi. Tror inte det är något de klarar av själva. Killen måste inse att han har problem och sedan börja jobba bort det. Att ha det sådär funkar inte i längden, antingen får de reda upp det mha psykolog eller kommer de att bryta upp ngn gång i framtiden..

• Pingstbruden1

Usch, vad hemskt!
    Jag förstår hur du känner dig...
    Det hemska är att han mår nog väldigt dåligt av det här också, osäkerheten ångesten och oron.
    Jag vet av egen erfarenhet att det spelar ingen roll hur mycket man än älskar personen, han kommer att ta död på den kärlek som finns genom att "kväva" henne och misstänka henne.

• Smulu

Du kan kanske se till att din kompis vet att hon alltid kan vända sig till dig ex. Om något hemskt (läs misshandel) skulle inträffa så kan hon kontakta dig och du hjälper henne om inte annat lyssnar.

Tror också på någon slags samtalsterapi, tycker inte man ska "stänga in" och kontrollera någon på det viset som den här killen verkar göra.

Installera program som kollar vilka sidor hon är inne på?!?! VAD??? Kan hon inte avinstallera det programmet och tala om för honom att hon inte accepterar ett sådant beteende, eller kan något hända då? Om hon är rädd att han kan bli mycket arg och gå överstyr ( slå ) ska hon nog allvarligt ta sig en funderare över förhållandet med den här mannen.
    Bägge parter ska må bra i ett förhållande.

Om du som kompis visar att du finns där oavsett vad som händer har du gjort mycket.

• Dea

Funderat lite till:

Det enda du kan göra är att plantera små frön i hennes huvud.

Frön som tanken om familjeterapi, tanken om respekt och tillit, tanken om vad har han för bild av henne om han tror att hon ska vara otrogen?!

Frön som hon sen själv tar ställning till.

Och som sagt finnas till hands för henne, stötta henne, lyssna på henne, bekräfta henne.

• cilla

Det är män med sådant beteende som börjar slå sina tjejer. Jag menar inte att han per automatik kommer att börja slå henne men det är starka varningssignaler. Hon bör lämna honom!

Svar på tråden Hur hjälpa kompis med MYCKET svartsjuk make?