Hur hjälpa kompis med MYCKET svartsjuk make?
Min bästa vän träffade en man för några år sedan, de blev blixtförälskade och gifte sig efter bara några månader, utan att ens ha bott ihop innan. I princip kan man säga att de lärde känna varandra ordentligt först efter att ha gift sig och flyttat ihop (i hans hemstad, hon flyttade ca 60 mil hemifrån till honom).
Med tiden har det visat sig att mannen är extremt dominant och svartsjuk mot henne. Det finns otaliga exempel; han kollar av hennes mobiltelefon, har installerat datorprogram som gör att han kan kontrollera vilka sidor hon har surfat på och mail hon har skrivit etc, träffar hon kompisar utan honom ringer han alltid och "vill säga hej" till kompisen bara för att kunna kontrollera att det inte är en kille hon träffar o s v. Nu har han nyligen förbjudit henne att ha kontakt med en av sina bästa vänner, en killkompis som hon känt i många år innan hon träffade maken.
Jag märker att hon blir mer och mer olycklig och känner sig låst och bunden av honom. Samtidigt har hon bestämt sig för att det är honom hon ska leva med och jag tvivlar inte på att de älskar varandra mycket. Däremot tycker jag inte om att se hur han behandlar henne och att gång på gång behöva se henne må dåligt, ringa till mig och vara ledsen över saker han har gjort och sagt, säga att hon inte orkar med det längre. Hon bor som sagt 60 mil ifrån mig så det är inte så lätt att finnas till hands för henne men jag vill ändå hjälpa henne på något sätt. Vad kan jag göra??