• Johanna_prinsessan

En äldre man

Hejsan alla där...! :)

Jag har länge tänkt skriva någonstans om detta...eftersom jag är en hemsk fegis, och vill för "bekvämlighetens skull" inte ta upp saken med mina vänner eller bekanta.

Så... till saken, mina nya vänner.

Jag har träffat en alldeles undebar man, som är betydligt mycket äldre än jag. Det är just det som gör det hela så mycket svårare... det att han är 40 år gammal, och jag är 20.
    Det är alltså 20 års skillnad...

Då jag läst era tidigare inlägg på denna sajt, så har jag märkt att en liknande åldersskillnad inte är så ovanligt.
    Men saken är den, att jag själv har unga föräldrar; 40 år gamla. Så min stora kärlek är jämngammal med dem, och det oroar mig en bit.

Visserligen är han "ungdomlig", och jag mer vuxen än andra i min ålder - men jag har trots detta inte ännu vågat "visa upp" honom, eller ens nämna honom för mina vänner.

hehe... det hela verkar lite ironiskt likna "sex and the city" - men vi har det så otroligt fint; och jag vill inte förstöra det hela med att mina vänner och nära släkt tycker illa om vårt förhållande. Han skulle kunna drabbas hårdast av det hela...

Så, jag skriver nog nu för att få lite uppmuntran.
    Har ni något bra - - - eller dåligt att säga?

Jag läser gärna svar...och frågor likså.

Tackar!
    Kram,

Johanna

• Svar på tråden En äldre man
  • Stjärna

Om jag var du skulle jag ta det lugnt med förhållandet. Låta det se vart det leder.

Hur länge har ni varit ihop? Bor ni i en stor stad där ni lätt kan ses utan att springa på vänner och bekanta eller i en mindre stad där alla känner alla? I det senare fallet kanske det är bra att dina föräldrar känner till att du dejtar någon som är "lite äldre" än du, ifall de får kommentarer från folk runt omkring...

• Bonadea

Håller med... ta det lite lugnt ett tag och låt det ta den tid det tar. Har ni nyss träffats eller har ni varit tillsammans ett tag? Är det helt nytt finns ju egentligen ingen anledning att gå ut med det ännu.
    Men håller med om det också, det beror lite på hur ni bor. Är det en liten stad där folk ser er så lär det ju komma fram ändå inom rätt kort tid... då är det kanske bäst om du säger nåt själv?!
    Om inte ni störs av åldern så borde väl ingen annan heller göra det. Jag personligen tycker inte åldern har nån som helst betydelse, men vet ju att många kan ha åsikter om detta. Speciellt då om dina föräldrar är jämngamla med honom så kanske de tycker det känns lite olustigt sådär. Men de vänjer sig! Om det är seriöst mellan er så har de väl inte så mkt val eller hur. Det är ju ditt val.
    Men hoppas det går bra och att dom accepterar den man du valt. Och att de kanske ser till allt det andra och inte bara åldern...

• RyskaLenasDarling

Hej Johanna_prinsessan!

Jag skulle vilja säga att åldern inte spelar någon roll om den äkta kärleken och ansvaret för varandras liv finns hos er båda. Jag är 40, gift med 20-åriga Lena (från Ryssland) sen i somras. Vi förlovade oss när hon var 17 och jag 37 och vi har haft det underbart tillsammans ända sen vi träffades den gången för 3 år sedan. Vi är båda kristna, skall tilläggas. Inställningen vi hade när vi träffades var att ej ha sex förrän vi var säkra på att vi verkligen, verkligen ville leva med och ta hand om varandra resten av våra liv.

Min svärmor är 6 år äldre än mig, men jag är helt accepterad och älskad som hennes svärson.

Går allt bra får jag och Lena i början av december vårt första barn!

Kärlek. Verklig Kärlek. Livslång kärlek.

Lär känna varandra och era livsmål och framtidsplaner. Älska varandra innerligt. Åldersskillnaden kommer inte att vara ett hinder. Jag känner till lyckliga par med 30-35 års skillnad.

Gud välsigne dig!

Svar på tråden En äldre man