• Marre_

Skydd

Hej jag undrar vilket e d bästa skyddet man kan ha när man har sex, jag e oskuld o vill vänta tills jag gifter mig så jag kan inte så mycket om skydd. vilket e det bästa ?? har hört ganska mkt negativt om p-piller o p-spruta?

• Svar på tråden Skydd
  • Jennie med ie

Om du inte kan vara säker på att den du gifter dig med och har sex med är fri från sexuellt överförbara sjukdomar är kondom att rekomendera, det är det enda p-medel som skyddar mot dessa sjukdomar.

Vad som är bäst för övrigt är individuellt, olika p-metoder passar bäst för olika personer och par. Själv använder jag pessar och trivs bra med det, inga hormoner, inget som känns osv..

På rfsu:s hemsida kan du läsa om de olika p-medlen.

• Jennifer E

Jag har p-stav sedan drygt två år och är ganska nöjd. Första 1,5 året var allt toppen, ingen mens heller men sen dess har jag haft lite jobbiga blödningar. Tycker nog ändå att det är bättre än p-piller på alla sätt.

Väntar egentligen mest på p-piller för män som min sambo lovat att ta när de kommer...

• vanessa

Här kommer min åsikt om olika preventivmedel.

Kondom: Ett jättebra alternativ man bara orkar med den lilla proceduren att sätta på den. Du slipper hormoner med dess biverkningar. Nackdelen kan vara att det kan bli lite mera friktion om du inte är så våt och det är ju inte så skönt. Det är ett väldigt säkert preventivmedel men lite trixigt.

P-stav: Har jag aldrig testat själv men enligt min barnmorska är det ett jättebra preventivmedel eftersom det inte är så många hormoner men ändå väldigt säkert. Dessutom märker man ju inte av att man använder något, inga piller som man måste komma ihåg att ta och inget avbrott innan den ska in.

P-spruta: Har jag heller inte testat men ovan nämnda barnmorska (som jag har mycket stort förtroende för) tycker att det är ett av de sämsta eftersom man får en så stor dos hormoner in i kroppen på samma gång.

P-piller: Själv är jag en väldig p-pillermotståndare. Har själv varit med om och sett andra i min närhet må väldigt dåligt av det. Man kan bli deprimerad, tjock, få svamp osv.

Mini-piller: Är ett mildare alternativ till p-piller. Använder du dem måste du vara väldigt noga med att ta dem i tid och aldrig glömma av dem för då kan det vara kört.

Avbrutet samlag: Fungerar för en del par men det är inte speciellt säkert. Om man innerst inne tycker att det vore trevligt med en bebis men att det egentligen inte passar in i planeringen just nu så kan detta vara ett alternativ.

Naturlig familjeplanering: Att ha koll på när man är fruktsam och inte är ett jättebra sätt. Om du vet när du är fruktsam kan ni använda kondom under de dagarna. Det finns även olika hjälpmedel som hjälper en att veta när man har ägglossning. Den här metoden tycker jag är det allra bästa eftersom det är helt naturligt. (Jag gillar inte hormoner) Men prata med din barnmorska först så att du får lära dig tekniken ordentligt.

• Nathalie

Jag rekommenderar p-stav varmt under förutsättning att du vet att din man är helt frisk.

Mvh Nathalie

• EmmaPemma

P-piller har jag inte testat - men jag tycker det verkar helt onaturligt att stoppa i sig den mängden hormoner (eventuella biverkningar tror jag inte är värt det).

Kondom helt okej om man är förberedd dvs. har dem till hands när det är dags (inte så kul om de ligger kvar i badrumsskåpet).

Jag väntar precis som Jennifer E på manligt p-piller (de verkar ju inte släppa igenom dem förrän de är i princip biverkningsfria vilket jag tycker är viktigt, undrar varför man inte gör det samma för kvinnor???)

Det här med p-stav. Hur fungerar det och är det mindre "farligt" än p-piller?
    Är lite nyfiken!

/Emma

• vanessa

Det är mycket mindre hormoner i en p-stav än i p-piller. Men det är ju fortfarande hormoner i den. De jag känner, både sjukhuspersonal och användare, som kommit i kontakt med p-stav är jättenöjda och biverkningarna verkar vara betydligt mindre än med p-piller. Håller med om att det känns otäckt med hormoner och vill inte stoppa i mig några.

• Monn

Hormonspiral har jag, det är toppen. Inga piller att komma ihåg och mycket mycket lägre hormonhalter i kroppen (än p-piller). Minipiller fungerade ganska bra på mig också, förutom att jag är så otroligt dålig på att komma ihåg dem. Det är nog lättare om man har ett regelbundet jobb med fasta morgon (eller kvälls-)rutiner. Det har inte jag (pluggar) så det fungerade inte alls på mig av den anledningen.

Det gjorde dock ont att sätta in den, men det är väldigt individuellt. De flesta får bara som lite kraftigare mensverk. Kan rekommendera att sätta in den i samband med mensen eftersom livmoderhalsen är lite mer vidgad då. Kan tillägga att jag inte fött barn och att jag inte ångrar mig ett endaste dugg (trots smärtan).

• Lill Anna

Varför inte prova p-piller (som är vanligast) och sedan utgå ifrån det.. Trivs du med pillerna och inte har några större biverkningar så kan du fortsätta, trivs du inte med dem så kanske kopparspiral vore något (som inte innehåller hormoner).

Har själv både ätit p-piller och tagit p-spruta, själv tycker jag att båda var bra för mig, men jag gillar p-sprutan bäst. (då blev jag helt av med min fruktansvärda PMS).

• Monn

Jag har ätit p-piller i många år, och mina besvär av dem kom gradvis. Jag trodde inte ens det berodde på pillrena, men när jag slutade tog det en månad eller två och sen mådde jag prima bra igen.

• vanessa

Monn det du beskriver verkar vara väldigt vanligt. Biverkningarna kommer smygande så man tror inte att det har med p-pillren att göra men när man slutar så mår man helt plötsligt jättebra igen. Det har hänt mig och många av mina kompisar.

• Lachique

Mini-piller tycker jag är bäst.
    Jag åt p-piller i två månade men sedan stod jag inte ut med dem längre då jag fick hemskt huvudvärk. Under samma vecka som jag slutade äta p-piller försvann huvusvärken. :). Mini-piller och kondom är att rekommendera.

• Monn

Vanessa

Jo, tyvärr är det nog vanligare än man tror. Jag kom själv på att det kunde ha med dem att göra efter att jag och tre tjejkompisar pratat om det. En av kompisarna hade precis slutat eftersom hon skulle skaffa barn och berättade om hur mycket bättre hon mådde. Hon blev till och med av med sin vestibulit! Efter det slutade vi andra också och av oss har alla blivit av med vissa diffusa symptom (illamående, trötthet, torrhet i slidan, huvudvärk m.m.m.m.)

Minipiller var för mig mycket bättre, men jag har väldigt svårt att komma ihåg dem, så för mig är hormonspiralen det ultimata.

• odin

Vi har kondom och det passar oss jättebra. I början var det lite trixigt men nu går det hur smidigt som helst och den känns inte för någon av oss. Jag slipper äta hormoner och tycker att det är skönt att ha min egen menscykel.

• EmmaPemma

Vanessa:

tack för informationen! Det låter ju bra.

Svar på tråden Skydd