• Fröken Semla

Tal till brudgum ala schlager?

Jag har vid något tillfälle läst en bruds tal till sin man där talet var uppbyggt av fraser från gamla schlagers. Är det någon här ute i cyberrymden som har en kopia på det eller kanske skrivit ett eget som ni skulle vilja dela med er av?

• Svar på tråden Tal till brudgum ala schlager?
  • ung

Har inte hört om det tidigare men blev otroligt nyfiken. Det vore jättekul att få läsa ett sånt tal!

• Alyssa

Jag har skrivit en liknande "dikt" en gång för länge sedan till min blivande. Fast den är på engelska och består av låttitlar i vår skivssamling. Alla ord i stora bokstäver mellan = är låttitlar. Den är lite fånig, privat och pinsam, men här är den iallafall:

Seven years ago =I FOUND SOMEONE=, =SOMEBODY TO LOVE=. Ever since that =ONE FINE DAY= =YOU BELONG TO ME=.

Your =AMAZING= =BLUE EYES= made me =BREATHLESS=. The =THINGS YOU SAID= brought =SUNSHINE= =IN MY LIFE=. =LIFE?S BEEN GOOD= since then, and I?m =HAPPY NOW= =WHENEVER YOU?RE NEAR=. =LOVE CHANGES EVERYTHING=. You showed me =THE MEANING OF LOVE= and that =LOVE HAS THE POWER= to =MAKE ME HAPPY=. =WHEN LOVE WALKED IN= my =BURNING HEART= I knew that =ANYTHING IS POSSIBLE= when =YOU AND I= are together.

=DARLIN´=, =WOULDN?T IT BE NICE= if we had =EVERLASTING LOVE=? I know there is =HOPE FOR THE FUTURE= =if you want=. =NOTHING?S GONNA STOP US=.

I =JUST CAN?T GET ENOUGH= of you, because =YOU?RE MY HEART, YOU?RE MY SOUL=, you?re my =SWEETEST THING=. =ALL I WANT IS YOU=, =YOU SEXY THING=. =WHEN THE NIGHT COMES DOWN= you give me =DESIRE=. I =FEEL LIKE MAKIN´ LOVE= to you =ALL DAY AND ALL OF THE NIGHT=. I want to spend every =NIGHT BY YOUR SIDE= so that =I FEEL YOU= against me. I want to wake up with you after my =SWEET DREAMS= of =SOMEBODY SPECIAL= every =SUNDAY MORNING= so you can =KISS ME= and so I can =SEE YOU= the first thing I do.

There?s =SOMETHING ABOUT YOU=, =A WONDERFUL THING=. =YOU MAKE ME FEEL LIKE DANCING=. You make me feel like =I?M YOUR ANGEL=. =IF I DIDN?T HAVE YOU= =IN MY LIFE= I would go =CRAZY=. =WHEN I NEED YOU=, like I =NEED YOU TONIGHT=, you are always there for me to give me your =ENDLESS LOVE=. I?m so =LUCKY= to have you, because =EVERYBODY NEEDS SOMEBODY TO LOVE= and =ONLY YOU= can show me the =MIRACLE OF LOVE=. =TO BE WITH YOU= makes me realize that =LOVE IS THE DRUG= for me. =NO ONE CAN= bring me to a =HIGHER LOVE= like you.=IT DOESN?T MATTER= what they do, because I need =SOMEBODY= with =A HEART FULL OF LOVE= for me. =ALL I ASK OF YOU= is =TO BE LOVED=. =BABY, I LOVE YOUR WAY=. After seven years I?m =STILL LOVING YOU=, and I?m going to =KEEP ON LOVING YOU=. =I WILL ALWAYS LOVE YOU=. You are =PERFECT= for me. You always show =LOVE AND UNDERSTANDING=. =YOU?RE MY BEST FRIEND=. =THERE?S NO ONE LIKE YOU=.

It?s =MORE THAN A FEELING= that tells me that you?re =MY TRUE LOVE=. I hope that seven years from now I still can say: =I GOT YOU, BABE=.

=YOU KNOW I LOVE YOU, DON?T YOU?=

• Fröken Semla

Tack Alyssa, Jag tycker att den var bra. Får jag fråga...Uppfattade din blivande att det var låtar från er skivsamling?

Jag funderar som sagt på att göra något liknande men av schalgers. Har inte riktigt bestämt om det blir på svenska schlagers eller om jag skall köra med engelska, vi kommer nämligen att ha utländska gäster....hmmm, kanske gör jag en översättning som de kan få vid sidan om...annars känns det lite som om man tappar lite av idén och jag misstänker att om jag inte slänger in kända fraser kommer han inte att uppfatta att det är schlagers.

Det skulle som sagt vara kul att få se ett tal basert på schalgers. Jag vet att jag har sett nå't sån't här på torget men dum som jag var sparade jag inte ned det.

• Nymphéa

Åh, vilken bra idé! Jag ska genast börja fila. Återkommer om jag får ihop nåt.

Engelska kan nog vara en bra idé om ni har utländska gäster. Hoppas bara att de äldre svenska gästerna förstår engelska. Annars kan du ju göra en liten översättning åt dem? Jag tror att det är lättare att hitta låtar på engelska.

• Fröken Semla

Jag ser verkligen fram emot att få läsa något.....Jag är inte så poetiskt lagd själv så jag är på jakt att få stjäla något. Om inte annat så i alla fall att få idéer och inspiration.

• Tokig
    Fröken Semla skrev 2004-04-19 22:41:48 följande:
    Jag har vid något tillfälle läst en bruds tal till sin man där talet var uppbyggt av fraser från gamla schlagers. Är det någon här ute i cyberrymden som har en kopia på det eller kanske skrivit ett eget som ni skulle vilja dela med er av?
    Jag puffar för denna lite. Är det någon som har ett telegram med schlagerlåtar?
Svar på tråden Tal till brudgum ala schlager?