spiral??
Hej! Jag ska få saii in en spiral, men jag är väldigt rädd att det ska göra ont. Jag har hört att det gör extra ont att få satt in spiral om man inte fått barn, vilket jag heller inte har.
Tacksam för svar...
Hej! Jag ska få saii in en spiral, men jag är väldigt rädd att det ska göra ont. Jag har hört att det gör extra ont att få satt in spiral om man inte fått barn, vilket jag heller inte har.
Tacksam för svar...
Nej, det gör inte så ont. Det är vanligt med typ mensvärk efteråt.
Min barmorska rekomenderar att ta två ipren innan besöket.
Oroa dig inte det är värt besväret om man jämför med p-piller.
Hej!
Jag tyckte att det gjorde väldigt ont i ungefär en timme efteråt trots att jag tog två tabletter innan.
Spiralen fungerar jättebra (koppar) och jag ångrar absolut inte att jag satte in den.
Mitt tips är att ha någon med dig om du tänkt ta dig hem med bil.
Jag skulle inte ha kunnat köra själv pga smärta och en känsla av att svimma vilken sekund som helst...
Lycka till!
För min del var det också så gott som smärtfritt. Det som gjorde ont på mig var när de mätte om spiralen skulle få plats. (inte heller fött barn). Efteråt har jag inte haft någon smärta. Möjligen lite "mensvärk", men inget mera. Jag har faktiskt inte hört någon som haft så ont som du förut liina, du måste ha haft otur! Låter inte trevligt.
Jag känner mig mycket lugnare nu, efter att ha hört hur ni själva har upplevt insättnig av spiral. Tack för att ni delade med er av er erfarenhet:):):)
Det kan vara en bra idé att ha med sig någon så att man får sällskap hem. Jag mådde som liina (om inte värre, fick ligga kvar där i två timmar innan jag fick åka hem). Det är mycket mycket ovanligt. Ibland kan man dock bli lite yr efteråt, men det beror mest på att man är nervös och spänner sig innan och sen släpper det och man blir lite snurrig, men det är ingen fara.
Skulle jag behöva göra om det, skulle jag göra det - utan tvekan! Trots att det gjort ont och jag mådde riktigt dåligt så är det värt det!
Nalla
Du behöver inte oroa dig! Innan jag skulle sätta in den trodde jag att det skulle vara en SKARP smärta, som om man skär sig eller något, i underlivet! (inte så trevligt att tro det ;)) Och det är nog den största missuppfattningen tror jag! Utan det känns bara som mensvärk, om du nu känner nån värk överhuvudtaget. Alltså en dov, molande värk i magen, absolut inte så att det är en skarp smärta. Alla tjejer har väl haft en ordentlig mensvärk, det är så det känns!
På mig kändes det som mensvärk i 5 sekunder (allt kanske tar 15-20 sekunder högst, inklusive mätningen! :)) sedan var det över! Så var inte rädd (då spänner du dig), utan ta dina ipren och du kommer att vara helt okej :)
(Jag har inte heller fött barn innan, och är relativt ung, 20 år)
Lycka till tjejen!