• Boadicea

Billingsmetoden

Hej! Jag skulle vilja ha kontakt med er som använder sig av Billingsemtoden eller Persona-datorn. Jag är nyfiken på hur dessa metoder fungerar i praktiken. Själv äter jag Yasmin (p-piller), som jag helst av allt skulle vilja slippa - är less på att stoppa i mig hormoner som jag inte är säker på hur jag påverkas av. Tyvärr verkar det ju vara en lång "inkörnings-period" innan man kan lita på Persona, men hur fungerar Billingsmetoden på den fronten? Hoppas någon kan svara - och jag blir glad för alla erfarenheter ni vill dela med er av!! Tack!

• Svar på tråden Billingsmetoden
  • Zetiina

Boadicea:
    Under tiden man lär sig måste man avstå från samlag. Annars blir det förvirrande och svårt att tyda. Men man behöver ju bara lära sig en gång under livet, sen är det bara att tuta och köra.

• Boadicea

Tack för det Zetiina!!

• Elfva

Ehms billingsmetoden används ofta av de som VILL bli gravida (t ex undertecknad ;) ). För att hitta när bästa chansen är och är nog egentligen inte någon bra metod för den som inte vill bli gravid. Men om du är väldigt regelbunden och är beredd att avstå (oskyddat) samlag under ca 1 vecka varje cykel så kan det fungera. Tänk dock på att "simmarna" kan leva 3-7 dagar kvar inuti dig... Det är därför metoden blir så osäker...

Lycka till

/Elfva

• Bridezilla ; )

Jag har använt Persona under flera år och det har fungerat bra. Du kan läsa om Persona på www.unipath.nu

Fördelen med persona är:
    -Man slipper stoppa i sig massa piller - ingen påverkan på kroppen.
    -Efter ett tag lär du känna din kropp så man vet när man har ägglossning.
    -Du kan även använda den för att kunna bli gravid - du ser när du har ägglossning.

Nackdelen med Persona är:
    -Första månaden måste man använda 16 stickor.
    -Ganska dyrt.

Sen den störast nackdelen, som i och för sig gäller nästan alla preventivmetoder, den är endast för kvinnor. När kommer det något för män??

• mud

Om det stämmer som Elfva säger måste man altså låta bli att ha sex en vecka innan de fertila dagarna, då skulle ju alla dagar från att mensen slutat till ägglossningen gå bort. Jag vet ju inte hur det är med er andra, men dagarna innan ägglossning är då jag allra helst vill ha sex.

För att slippa oroa mig och räkna dagar för att veta om jag haft sex för mindre än en vecka sen när dom fertila dagarna kommer så tror jag att det som passar mig bäst är att fortsätta använda kondom. Säkra perioder och liknande kommer jag inte börja använda innan jag törs ta risken att bli gravid. Visst, det finns alltid en risk men om jag använder skydd varje gång så har jag ändå gjort vad jag kan för att undvika det.

• Zetiina

Jag håller inte med i det Elfva säger om Billingsmetoden (utom att den är bra att använda när man vill bli gravid)

Metoden har inget med regelbundenhet att göra. Den går att använda vare sig man ammar, är i klimakteriet, vill ha barn, inte vill ha barn, är regelbunden som en klocka, eller helt oregelbunden. Det är det som är grejjen, att man slipper räkna ut säkra perioder och försöka räkna ut när man har ägglossning. Med Billingsmetoden så VET man när man har ägglossning. Och man vet under vilka dagar man är fruktsam, dvs när förutsättningen för att spermierna ska överleva finns. Utan fruktsamt sekret kan de inte ta sig in till livmodern och de dör. Fakta.

Hur många dagar som man behöver undvika oskyddat sex varierar beroende på att kvinnor är fruktsamma olika många dagar - individuellt. Varierar från ½ dag (eller inte alls) till ca 5 dagar. Dessutom bör man vänta ett par dagar efter fruktsamhetstoppen eftersom ägget kan överleva upp till 2 dygn.

Billingsmetoden rekommenderar inte att man blandar preventivmetoder, men de flesta par jag känner som använder sig av billingsmetoden använder kondom under de fruktsamma dagarna, och det fungerar bra för dem. Vill man vara 100% säker på att inte bli gravid bör man såklart undvika sex helt de dagarna - kondom är ju trots allt "bara" 99% säkert.

• bling

Billingsmetoden är bra och inte särskilt svårt att lära sig. Jag kan rekommendera en bok för er som vill läsa mer: "Billingsmetoden för naturlig födelsekontroll" av E. Billings och A. Westmore.

• Boadicea

Jag har under helgen roat mig med att läsa ovan nämda bok om Billings, och den var lättläst och informativ - rekomenderas! Det står dock i boken att kan INTE skall använda andra skydd (tex kondom) under de fertila dagarn, eftersom det kan störa sekretavsöndringen. Men Zetiina säger att hon känner folk som gör det och att det fungerar. Klargörande någon??

• Zetiina

Boadicea:
    Dagen efter samlag finns alltid sekret där, som inte hade funnits annars. Har man dessutom använt glidmedel och grejjer kan det vara svårare att tyda sitt naturliga sekret.

Eftersom jag inte kommit så långt själv än, och inte har frågat dessa personer så ingående, så kan jag inte ge något tydligt svar... Men det är nog bra om man har koll på hur man brukar fungera. Man brukar vara ganska regelbunden på hur många dagar innan sin mens man har ÄL, och hur länge man är fruktsam. Är man osäker går det ju bra att använda kondom nån dag extra, tills man vet att det är lugnt. Däremot skulle jag inte rekommendera att kombinera billingsmetoden med nåt annat än just kondom.

• Boadicea

OK! Tack igen Zetiina!! Har bokat tid med en handledare för Billings så nu går jag bara o väntar på att den dagen ska komma. Tyvärr är det två veckor dit.. Men jag får väl försöka stå ut.

• Paulina

Men vad gör man i praktiken enligt Billingsmetoden? Hur testar man sig själv? Informera mig, snälla ni.

• Boadicea

Paulina: Billingsmetoden går ut på att man genom att känna/se på sitt slidsekret kan avgöra om man är fruktsam eller inte. Sekretet har olika kvalitet beroende på om du är fruktsam eller inte. Tydligen ska nästan alla kunna lära sig detta inom en månad. Har ju inte själv provat ännu, men ska snart lära mig, så jag kan inte beräta mer än så - men det finns fler som vet mer...

Svar på tråden Billingsmetoden