• Icapika

    När ska man köpa underkläder?

    Alltså, alla säger ju att man ska köpa klänningen före underkläder. För mig låter det mera logiskt att köpa underkläder först. Om man då köper vita så har man på sig när man provar klänningen och ser hur det ser ut.
    Jag har liksom en del former som behöver rättas till och tänkte ha något som drar in magen t.ex.
    Jag blir bara förvirrad...

  • Svar på tråden När ska man köpa underkläder?
  • sprengja

    Olika bud, helt klart!

    Jag får min klänning uppsydd. Eftersom jag vet hur den kommer se ut köper jag underkläderna först. Tänker att det blir bäst så, för då kan vi avpassa sömmarna i klänningen osv till underkläderna, så att det sitter perfekt.

    Om jag köpte klänning vet jag faktiskt inte hur jag skulle göra... Svårt, svårt. Men jag skulle nog köpa underkläder först då med, för med min storlek (65-70G) är det inte lätt at hitta välsittande underkläder och ve och fasa att köpa en klänning som man inte hittar underkläder till sen!

  • Sibella

    Om du skall få klänningen uppsydd skall du definitivt köpa underkläderna först, speciellt om du vill ha såna som ändrar kroppsformen lite grann. Och även när du provar färdiga klänningar kan det vara bra att köpa undisarna först, ifall det är viktigt för dig vilka det blir. Om det inte är så noga vilka underkläder man skall ha så kan man så klart vänta tills efteråt och anpassa dem till vilken klänning man valde, men då kan man, precis som du säger, åka på t ex hudfärgat eller bh utan lyft.

    Eller så kompromissar man och tar på sig nåt liknande det man skall ha när man provar klänningen. Men då kanske man lika gärna kan köpa the real thing?

  • Smilla2

    Jag köpte klänning först för jag anser att det är lättare att hitta underkläder än klänning. I dagens läge finns det underkläder i alla varianter så att hitta rätt är nästan garanterat till 100%.

    /Smilla2

  • Squeezetoy

    Risken om man köper underkläder innan, som t ex har mycket spets är att underkläderna syns igen tunna tyger, att det liksom blir knöligt. Dessutom kan man ju råka ut för att man fastnar för en klänning så kräver en annan BH pga av hur den är skuren.

    Men väljer man en slät BH och vet att man inte ska ha djupa ringningar i ryggen eller ngt annat som kräver speciell bh så borde det inte vara några problem. Det har ju trots allt sina fördelar att veta hur klänningen sitter med rätt lyft.

    Om man däremot ska sy upp en klänning är det lämpligt att köpa underkläderna innan för att få de exakta måtten.

    /Ingrid

  • 10na

    Jeg kjøpte kjole først, så undertøy. Gikk litt ned i vekt mellom kjole og undertøykjøp, så det var lurt. Kjolen måtte syes inn i utgangspunktet, så det ble gjort ca to uker før bryllupet. Kjøpte undertøy før siste prøving. Litt vanskelig å sy inn/justere på undertøy...

    Gjorde forresten et scoop på undertøy; fant en lekker Chantelle-torselett til 149,-!!! Nedsatt fra 998,-!! Litt flaks må man jo ha! Satt som et skudd!

  • Modesty-Clara

    Köp klänning först, sedan underkläder. Ha på dig underkläderna när de syr in klänningen efter dig så blir det bäst. Köp hudfärgade släta underkläder så är du säker på att de ej syns under! Fundera på vilken modell av klänning som funkar på dig, kanske inte så smart att köpa en rygglös klänning som man inte kan ha bh under om man har jättestor byst...

  • Icapika

    Jag ska inte få klänning uppsydd vad jag tänkt (Har mer än ett år kvar) och jag vet vad jag vill ha för sorts klänning. Ingen djup urringning fram eller bak, inte axelbandslös, inte med tunna band över axlarna, helst ärmlös med tunt tyg över armarna.

  • vilsen

    Om man inte ska ha en klänning med mycket bar rygg eller väldigt vid urringning på något vis så tycker jag att det verkar vara en bättre idé att köpa underkläder först -åtminstone BH.

Svar på tråden När ska man köpa underkläder?