• lillgrodan

Kondylom

usch usch, jag har med största sannolikhet kondylom. Har inga vårtor, men min sambo har, och han har inte varit med någon annan än mig...

känns jättehemskt, särskilt som viruset aldrig försvinner... Undrar om det finns någon annan som har det här, eller som har någon sorts uppmuntran :(

• Svar på tråden Kondylom
  • Rita

Usch, tycker synd om dig.
    Har haft det för massor av år sedan, då brände man bort dem med laser, kan ni inte göra det? Har ni varit hos läkare?

Hoppas att det ordnar sig.

• l i s a

lillgrodan. Först och främst: Kondylom är otroligt vanligt och en av de "snällare" könssjukdomarna! Citat från nätet:

"De flesta som är smittade får inga synliga kondylom. Har man haft oskyddat samlag med fler än två partners är risken mer än 50% att man kommit kontakt med kondylomvirus!"

Vidare så behöver det faktum att du har kondylom inte betyda att någon av er varit med någon annan (otrogen). Inkubationstiden är LÅNG och vårtor kan dessutom dyka upp igen flera år efter man blev smittad första gången! Citat från nätet:

"Tiden från smittotillfälle till symptom kan variera mellan en månad och över ett år. Kondylomen kan också försvinna och återkomma eller ligga dolt (latent) under flera år, varför smittotillfället kan var många år tillbaka i tiden."

Sist, det är otroligt vanligt med kondylom som sagt och man kan bli smittad trots att man använder kondom. Jag har haft det, nästan alla vänner har haft det och gynekologen jag träffade sa att det var ofarligt och inget att vara bekymrad över!

Sök på kondylom på google så hittar du en massa info! Citaten kommer från
    www.orebroll.se/uso/std/Kondylom/kondylom.html

Hoppas det muntrade upp lite? ;)

• mermaid

Här är en till. Trodde att det var slutet på hela mitt sexliv när jag fick diagnosen...
    Måste bara säga att när man tar bort vårtorna (eller rättare sagt tiden efteråt) är fruktansvärd. Tyvärr måste jag nog göra om operationen pga nytt utbrott. Den operationen görs dock bara som jag har förstått det om man har väldigt mycket vårtor.

Man kan som l i s a sa väldigt lätt smittas men det är ingen svår sjukdom att leva med.

• l i s a

tillägger. Det här med att ta bort vårtorna är nog som mermaid, väldigt olika beroende på hur mycket man får. Jag fick 2 och behövde inte göra något åt dem. De slutade märkas efter en vecka. Sambon fick en ;) En kompis fick lite fler som satt extra obekvämt till tydligen så hon tog bort dem och hade inga besvär sedan...

• lillgrodan

åh, tack för era ord.

Ja, nu känns det lite bättre :) Jag har som sagt inga vårtor (fast jag antar att det är svårare att känna på en tjej också...) Intressant att kroppen själv bekämpar viruset, jag trodde att man hade det kvar hela livet.

Tack för svaren!

• Squeezetoy

Jag har haft kondylom, och det var inte en trevlig upplevelse, kliade som f*n.

Jag fick många vårtor och alla kom samtidigt och det blev liksom kakor av vårtor på nolltid.

Jag opererade inte bort vårtorna utan använde Wartec, ett medel som penslades på vårtorna, ungeför som vilket vårtmedel som helst, med undantaget att det är BLÅTT! Så blev också mina vita trosor...
    Det skulle penslas morgon och kväll har jag för mig. Medlet fungarade bra och vårtorna försvann ganska snabbt.

Det enda negativa med denna metod är att jag som hade därr många vårtor på stor yta led av sveda under en del av behandlingstiden, vilket gjorde att tex jympa blev en pina. Något som däremot varit väldigt bra med detta medel är att de ggr jag fått återfall har jag kunnat börja behandla på en gång och det har knappt kännts.

Nu har jag inte haft återfall på många år, peppar peppar. Men det är riktigt att viruset som ger kondylom likt herpesviruset ligger kvar latent i kroppen. Precis som herpes kan det bryta ut när immunförsvaret är försvagat.

Jag fick inte heller några vårtor inne i vagina. Har man riktig otur kan man tydligen få det ganska långt upp och tom på livmodertappen.

Finns vissa rön som säger att man har större benägenhet att få cancer på livmodertappen om man haft kondylom. Men det är som jag förstått det ett lite annorlunda kondylomvvirus som också ger lite andra vårtor och symptom som är boven i det dramat. Det är iaf den info jag fick när jag hade det för typ 7 år sen.

/Ingrid

• mermaid

Kan tillägga att jag har en svår form av kondylom. Jag har bränt med laser hela vägen upp till livmodertappen samt utvärtes. Efter operationen var jag helt förkolnad på hela yttre blygdläpparna.
    Därav att jag hade väldiga problem. Men innan operationen och efter läkningen så har det inte varit svårt. Kliar lite ibland bara...
    Jag kommer även att få kolla livmodertappen om tre månader eftersom (som Squeezetoy) det finns förhöjd risk för cancer om kondylomet gått så långt. Har inte allt helt klart för mig eftersom läkaren berättade det mesta för mig när jag precis vaknat upp ur narkosen efter operationen...

Lillgrodan: det finns såklart möjlighet att du har vårtor invärtes också så jag skulle rekommendera dig att gå till en gynekolog och kolla så att det inte går för långt OM du nu har fått det. Jag gick och kollade mig när jag upptäckte små knutor på blygdläpparna och då hade jag ett par utväxter hela vägen upp i livmodern som var stora som en fingertopp...

Oj, detta låter ju jätteskrämmande! Det var inte meningen... Men mitt råd är att faktiskt gå och kolla...
    *håller tummarna för negativt resultat*

• Squeezetoy

Jo, det är verkligen olika hur kondylom kan ge symptom. Jag kommer mest ihåg den för mig fruktansvärda klådan. Och svedan när jag behandlades. Jag kan inte komma på att vårtorna var ivägen dock.

Jag rekommenderar också att du undersöker dig, just för att se hur det ser ut inuti. Eftersom man inte känner själv på samma sätt inuti vaginan, framförallt kan man ju inte se själv. Det är mycket bättre att du kollar nu och kanske har några få än att vänta och att det blir fler.

/Ingrid

• Gnu

Jag hade kondylom när jag var i 20-årsåldern. Helt besvärsfri. Gynekologen penslade på någon smörja och sedan kom de aldrig tillbaka. Jag tar cellprov från livmodertappen 1 gång per år, men det ska man nog göra ändå.
    Ta det lugnt. Det är ingen fara!

• Vinterbruden

Jag hade kondylom som jag behövde behandla regelbundet under två års tid, dels med laser och dels med wartec. Min kille fick jättelite också. Vi var tvungna att använda kondom hela tiden då vi annars smittade varandra fram och tillbaka..Tyckte personligen att det var skitjobbigt att ha det och jag är otroligt glad över att jag inte har haft det nu på ngr år..Dessutom ska man inte föda ett barn samtidigt som man har det då det smittar via slemhinnorna och barnet då riskerar att få kondylom när det föds ut..maximal otur antar jag? Men gå def. och kolla hos en gynekolog vad du ska göra!

Svar på tråden Kondylom