• LillaC

P-piller..

Hej,
    Jag är lite oolig då jag har hört att man kan får blodpropp av p-pillret: Desolett.
    Jag har just börjat använda Desolett 28.
    Men om de är farliga kommer jag ta mini-piller igen. Bytte pgav. mer säkerhet.
    Är det kanske enbart överviktiga med högt blodtryck som bör vara försiktiga...?

• Svar på tråden P-piller..
  • Fru Ami

Du ska kolla om du har blodproppar i släkten...om du har det ska du helst inte äta p-piller alls...

• AnnaM

Det finns andra sorters p-piller än desolett där risken för blodpropp är mindre än den är när man äter desolett. Mercilon och desolett är så vitt jag förstått de sorters p-piller där det är störst risk att få blodpropp, men om någon nära släkting fått blodpropp som ung bör man inte äta varken de eller andra p-piller.

• Kräftan

Ur FASS:
    Risken att få blodpropp är störst bland förstagångsanvändare av kombinerade p-piller under det första året. Risken att drabbas av blodpropp är högre under graviditet än vid användning av kombinerade p-piller.
    Flera studier visar att kvinnor som använder kombinerade p-piller med gulkroppshormonet desogestrel (t.ex. i Mercilon) löper en något högre risk att drabbas av blodpropp än kvinnor som använder kombinerade p-piller med gulkroppshormonet levonorgestrel. Det totala antalet som drabbas av blodpropp är dock litet. Om 10 000 kvinnor använder kombinerade p-piller med levonorgestrel under ett års tid kommer ca 2 av dessa kvinnor att drabbas av blodpropp. Om 10 000 kvinnor använder kombinerade p-piller med desogestrel under ett års tid kommer ca 3 till 4 av dessa kvinnor att få en blodpropp. Som jämförelse drabbas ca 6 av 10 000 kvinnor under sin graviditet av blodpropp.

Svar på tråden P-piller..