• Mimsan

Vem har sagt att det sku vara lätt att bli gravid?

Hej!
    Jag och min sambo har försökt få barn i över ett år nu,men har fortfarande inte lyckats.Det är inte så lätt som man trodde när man var yngre.Jag är rädd att det är mig det är fel på.Har väldigt oregelbunden mens.Nu har inte haft på flera månader.Jag har aldrig varit å undersökt mig,jag är livrädd för vad de ska säja där.Jag älskar barn!Varför ska det vara så svårt....Nån annan med liknade problem?

• Svar på tråden Vem har sagt att det sku vara lätt att bli gravid?
  • grön brud

Jag vill börja med en tröstkram.

Min barnmorksa på mödravården sa: "Barn skaffar man inte - dom får man".

Den dagen ni får barnet ni önskar få kommer ni tänka tillbaka på detta och inse vilken tur att det inte blev tidigare för då hade ni inte fått det barn det blev. Vare sig det blir ett biologiskt barn eller ett adopterat.

Lycka till!

• hea

Hej! Har du aldrig varit på gynundersökning tycker jag du ska beställa tid antingen på gyn eller hos barnmorska.Dels får du koll på din kropp,din oregelbundna mens samt säkert svar på en massa frågor.Lycka till!

• hea

Hej! Har du aldrig varit på gynundersökning tycker jag du ska beställa tid antingen på gyn eller hos barnmorska.Dels får du koll på din kropp,din oregelbundna mens samt säkert svar på en massa frågor.Lycka till!

• karinda

Säger som hea - gå till barnmorskan och ställ alla frågor du har! Om inte annat för att bli lugnare, även om det känns läskigt att inte veta vad hon ska säga.
    Det finns ju hjälp att få.

Du efterlyser andra med liknande problem - jag känner _så_ många som har svårt att få barn, och många vänner och bekanta har gjort eller håller på med IVF-behandling. Men det är ju inget folk pratar om. Det är också jättevanligt med missfall - inte heller något folk pratar om. Själv fick jag just före jul veta att jag bar på en mola (kallas även druvbörd) och inte en bebis i vecka 18 som vi trodde, och det är ingen rolig sak det heller. Det är dock en lång historia och inget jag tänker kapa din tråd med just idag. Men du ska veta att vi är många som längtar efter barn, och det vore bra om man vågade prata mer om det, tror jag. När man känner så här blir det lätt att det enda man ser överallt är lyckliga små familjer med gulliga barn, och det gör en bara ännu mer frustrerad och ledsen. Inte för att man missunnar sina vänner lyckan att få barn förstås, men avundsjuk är det väl ändå naturligt att bli. Och förstås rädd, precis som du beskriver, att det skulle vara något fel på en.

Ta med dig din sambo och gå till barnmorskan eller läkaren! Jag tror att det är bra att ta tjuren vid hornen. Jag tänker på dig!

kram
    /karinda

• En glad prick

Hej! Försök att inte oroa dig! Jag har hört att det vanligaste är att det tar ett år för par "som försöker". Och det finns mängder av orsaker till att det kan ta lite längre tid - som tex hormonförändringar. Men detta får man hjälp med, man äter tabletter som påverkar hormonerna, och då brukar det fungera. Andra orsaker har andra lösningar, men ofta kan man få hjälp!

Så oroa dig inte! Tänk på att så gott som alla kan få barn, men eller utan hjälp! Det kommer att lösa sig!

Lycka till!!!

• Nyfiken gul , nu fru

hej!

Har en väninna som precis som du misströstade över att det aldrig blev barn. Hon och hennes kille började gå på en massa undersökningar och det var hennes killes spermier som det var fel på.
    De var inte tillräckligt starka.

De ställde sig i kö för IVF-behandling...och vet du vad.... Bara en månad senare blev hon gravid naturligt!!

Idag är lilla simon ett stort charmigt busfrö på snart 1 år!

• mxbruden

Jag har en kompis som försöker få barn (De har redan ett)med sin sambo. Hon är för tillfället mycket stressad och utarbetad. Barnmorskan sa till henne att ville hon ha barn fick hon se till att ändra livsstil och ta det lite lugnare.
    Kan stress vara en orsak för dig?
    Hoppas att det går bra för dig och att du blir med barn snart!

• Galenpanna

Jag var och kollade upp mig hos barnmorskan efter att ha oskyddat sex i ett halvår utan "resultat". Där fick jag bekräftat att allt var ok men att jag hade *hmm vad heter det på läkarspråk* stress i blodet kan vi kalla det.
    Dock tog det förhållandet slut och jag hittade mig en annan man, på bara några gånger vart jag gravid fast det slutade olyckligt...

Vad jag försöker säga är att kolla upp att du är ok, det får dig att slappna av. jag vet att jag själv stressade uppmig och tänkte att det var fel på mig och således gick det ju inte alls. När jag däremot fick reda på att allt var i sin ordning så slappnade jag av och började leva..

Lycka till!!

Kram
    Galenpanna

• Mimsan

Hej på er alla som har svarat till mig!
    Jag blir så glad att se hur vänliga och snälla ni svenska tjejer är!Ni e bäst!
    Jag e finlandsvensk tjej,så därför bli jag så glad att se hur gosiga ni är mot mig!Tack för alla svar!!!
    Jag vill glädja er med att säja att jag har fått min mens tibax!Jag hade jättesjuk mage å det kom väldigt mycket dom 3 första dagarna.Men bara 4 dagar hade jag den här gången.Men jag har inte haft på 5 1/2 månad å...
    jag vet...jag måste ring till en barnmorska.
    Nån som vill börja maila med mig? mimsan_80@hotmail.com

KRAM PÅ ER!!!!!

• Aima

Mimsan-För det första så hoppas jag innerligt att du tagit kontakt med en barnmorska eller gynekolog för koll.Om det inte är några fel på dig så se till att din sambo går o lämnar ett spermaprov.
    För det andra så är jag så trött på folk som säger att "det kommer nog att funka-vanta bara några månader till så...""Jag känner någon som....".Visst-det kan klart stämma men ibland är det inte så lätt.Det vet jag efter egen erfarenhet.Efter att ha försökt själv i ett år så blev det IVF för oss o efter 5 st försök så har vi nu laggt detta på hyllan.Nu ser vi fram emot en adoption istället och ändå så hör man folk säga-"när ni får hem barnet så blir du gravid".Förlåt men jag är så trött på sådana kommentarer.
    Nåja-det var inte meningen att spy galla här i din tråd och jag hoppas att ingen tagit illa upp.
    Vill du eller någon annan i en liknande situation maila mig så vore det jättekul
    annika_andersson18@hotmail.com.
    Lycka till annars med din fortsatta planering!

• mamma2

Jag har inga personliga erfarenheter av barnlöshet , har två stycken. Men om du har så oregelbunden mens så kan det inte vara lätt att pricka in ägglossningen tycker definitivt att du skall gå för att kolla upp det till att börja med!!!
    Lycka till du är inte ensam barnlöshet är betydligt vanligare än man tror!

• Santa Fe

Man har 20-25% chans att bli gravid varje månad. Dessa procentsiffror förutsätter att man försöker tillverka under de få dagar man kan bli gravid varje månad.

Så om man har 6 t.ex. tjugo dagar i månaden men inte alls under de 4-5 dagar då man kan bli gravid, då är procenten inte 20-25 % utan 0.

• 040404

Aima
    Förstår att du är trött på sådana kommentarer. Dessutom visar undersöknignar att det inte är sant utan de som adopterar och sedan får biologiska barn är så få att det motsvarar de procent som hade fått barn ändå på så lång tids försök.

• Squeezetoy

Ja, kolla upp dig borde du göra, dels blir du lugnare när du får veta att allt verkar OK, för Ok är det ju för de allra flesta.

Att man inte blir gravid på en gång kan bero på så många saker, dålig tajming och stress är de vanligaste orsakerna.

/Ingrid

• Mimsan

Tant röd kom en gång igen å hälsa på...:(
    De e bara att fortsätta pricka in ägglossningar nu då...suck,va man blir deppad...

Svar på tråden Vem har sagt att det sku vara lätt att bli gravid?