• Gerda

    hur länge - hobbyverksamhet?

    Hur länge kan man kalla sig "hobbyverksamhet" innan man måste registrera sig som egen företagare?

    Vilka kriterier måste uppfyllas, vilka ramar måste man hålla sig inom som hobbyare?

    Eller vet ni var jag kan få svar på dess frågor!

    Tack. Gerda

  • Svar på tråden hur länge - hobbyverksamhet?
  • Fii

    Har du kollat på Riksskatteverkets (rsv) hemsida?

    Utan att vara expert så är mitt spontana svar att så fort du har någon form av inkomst (typ stickar sockar och säljer till dina kompisar) så måste du deklarera den på något sätt.

    Det du tänker på är kanske att man kan ha ett eget företag som bisyssla om man har en inkomstbringande hobbyverksamhet, och då slippa bli betraktad som egenföretagare på heltid av försäkringskassa, a-kassa mm. Man måste dock i så fall ha ett företag.

  • callisto79

    Om jag inte minns helt fel, så får man "tjäna" upp till nåt visst belopp, innan det anses som mer än hobbyverksamhet.. Minns dock inte hur mycket.. gör som Fii föreslog, kolla med Rsv.. :)

  • Chicita

    Tråden är från 2003.
    Någon reklamfirma ("vill du låna av oss") drog upp denna.
    Så nu kan den väl få sjunka tillbaka i glömskan igen? Flört

  • Lenblo

    Att jag alltid glömmer att kolla datumet! Inte riktigt sjysst att låta såna här trådar ligga på "hetaste-listorna" heller.

  • Chicita

    Det är sanslöst att dom ligger kvar efter att senaste inlägget har tagits bort.


    Det borde inte vara så svårt att få till att det är det senaste inlägget som står kvar som ska diktera om det hamnar på "senaste-listan"...


    Alltså, om en tråd dras upp av en företagsspammare så ska tråden gå tillbaka till glömskan den kom ifrån när inlägget är borttaget av moderator.
    Men så funkar det ju inte av någon oförståelig anledning...

Svar på tråden hur länge - hobbyverksamhet?