• MelAllen

Follistrel

Är det nån som äter/har ätit minipillret Follistrel? Jag skulle vilja veta era upplevelser av detta preventivmedel!

Tack!
    Mel Allen

• Svar på tråden Follistrel
  • Parkett

Jag har ätit Follistrel.
    Som jag har skrivit i en annan tråd så har jag problem att hitta ett preventivmedel som passar mig.

Äter nu Cerazette, som nog är mitt 4:e eller 5:e piller.

Till en början mådde jag bra, men böt tillslut piller pga att dom inte hjälpte mot mina kraftiga menssmärtor och att jag fick oregelbunden mens.

Har dock det problemet med Cerazette och vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Men vi får hoppas att dom fungerar på dig!

Jag är inte stöpt i den normala mallen.....
    Är lite jobbig utav mig!

Parkett

• Pys

Jag åt follistrel i lite över ett år. Fick inga biverkningar förutom att blödningarna var mer oregelbundna än med p-piller eller helt utan. Tyckte de funkade bra.

• Ninnna

Hej!

Jag äter också Follistrel (har haft blodproppar och får inte äta p-piller). Jag tycker inte att jag känner något speciellt, utom att min mens kommer lite när den känner för det. 1:a månaden ca 35 dagar emellan, 2:a "månaden" ca 45 dagar mellan, nu 3:e "månaden" har det gått 60 dagar och fortfarande ingenting.... Kanske slipper jag mensen helt så småningom! :)

Värt ett försök när man inte kan ha någonting annat. Var annars nöjd med mina p-piller tidigare (Trinordiol).

Kramar Ninnna

• Kräftan

Jag åt Follistrel i c:a 1 år. Fick inga mellanblödningar men en massa bölder på ryggen & en del på bröstet. De var m.a.o ingenting för mig. Fast alla reagerar ju olika på minipiller/p-piller .

• MelAllen

Ursh, det där med bölder låter ju jättejobbigt! Jag ska äta dessa för att sedan sätta in en hormonspiral efter jul.

• Krillan

Jag åt Follistrel i nio månader och jag mådde bra och några bölder såg jag inte till. Däremot fick jag en väldigt oregelbunden mens. Den pendlade mellan 14 dagar och 35 dagar, m.a.o. inget för mig heller. Dessutom märkte jag när jag bytte piller att min sexlust ökade.

• Pys

Kräftan:
    Vet du vad man kan förvänta sig för biverkningar av hormonspiral? Det känns ju jobbigt att sätta in något sånt om man får jättejobbiga biverkningar av det. Då känns det lättare med mini-piller som man bara kan sluta med om det inte passar.

• Kräftan

Pys:
    Vet ingenting om spiraler, har aldrig använt det & är rätt säker på att jag aldrig kommer att göra det. Av någon anledningen har jag fått agg mot spiraler, känns läskigt att ha en sådan i kroppen.

• MelAllen

Pys:
    Jag äter Follistrel i mellanperioden innan jag ska sätta in en hormonspiral, detta eftersom jag vill se ungefär vilka biverkningar jag kommer få av spiralen. Det är nämligen samma slags hormon, levonorgestrel, i de båda (fast lite mindre i spiralen).

Gå in på www.fass.se och slå upp på Levonova (hormonspiralen heter så) så kan du se vad det står om biverkningar där. Sen är ju alla olika och påverkas på olika sätt- därför tyckte jag det var så bra att börja med dessa minipiller. Anledningen till att jag bytte från att äta p-piller (Trinovum, Follimin, och nu senast Cilest) var att jag reagerade så starkt på hormonerna i dessa. Har nu ätit Follistrel tre veckor och måste säga att mitt humör är stabilare och jag slipper "gråt och tandagnisslan".
    Mel

Svar på tråden Follistrel