• Smulu

Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?

Min sambo berättade i går att han skulle på fest med sina gamla klasskompisar, jag tog förgivet att det bara var killkompisar ( att annars så skulle han väl bjudit med mig också men nu i dag visade det sig att det var en helt vanlig studentfest, alltså både killar och tjejer. Ska jag acceptera att jag inte blev tillfrågad att följa med om det händer igen?
    Just nu i helgen hade jag jättegärna velat gå på fest så jag känner mig minst sagt undanskuffad, men samtidigt så vill jag inte vara en ragata som kräver att få följa med men å andra sidan om de andra tjejerna kommer varför är inte jag bjuden??

• Svar på tråden Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?
  • l i s a

Han kanske bara inte vågar säga dig att han känner för att gå själv på fest en kväll?! Jag tycker det är helt normalt och faktiskt helt ok (kanske tom nödvändigt?) att göra egna saker utan sin partner ibland. Så som tex gå på fest själv trots att andra har med sina partners. Det behöver inte betyda något annat än att känna sig lite självständig en kväll, träffa andra utan att vara på fest som en del i ett par, kunna uppleva en tillställning själv och sedan ha något att berätta för dig..?

Om jag vore du så skulle jag inte bry mig om ifall det hände fler gånger. Såvida det inte blir "ensamfester" en gång i veckan och du aldrig får följa med! Men där är ni väl inte riktigt just nu va? Jag tycker dock du rakt ut på ett neutralt sätt kan fråga om det helt enkelt är så att han vill gå själv på en fest bara. Är det så är det ju givetvis bättre att han är ärlig och säger som det är men det förutsätter nog att du inte blir fly förbannad eller jättesårad.

Jag och min sambo ofta går på fester på varsitt håll där det finns såväl par som singlar eller delar i par. Jag brukar säga att jag vill ut själv ibland, han brukar säga det samma och för oss är det naturligt, nyttigt för vårt förhållande och trevligt att komma hem sedan och kunna berätta vad man upplevt :)

• l i s a

Får faktiskt samma "vibbar" som Tyra... Tyras frågor låter mycket vettiga :)

• Smulu

Ni har skrivit många tänkvärda kommentarer.
    tack för dem.
    Senast någon frågade om vi ville komma på fest (en inflyttnings fest hos hans kompis och sambo) så tackade han nej och sa sedan till mig dagen efter festen att "Jag trodde inte du ville gå" Är lite rädd att han hade den ursäkten till kompisen också och att kompisen därför tar förgivet att jag inte vill komma och därför inte frågar. Men som sagt jag vet inte och kan förmodligen inte få reda på det heller utan att förstöra för min sambo. Det är ju inte det att jag inte vill att han ska gå på fest och ha kul, bara det att jag gärna skulle vilja följa med om det är en fest där de andra flickvännerna är med.

Sa till honom att jag tar det för givet att jag är bjuden om det är en tillställning med hans kompisar deras flickvänner och kanske någon singel. Lika väl som jag hoppas att han tar det förgivet om det skulle vara tvärtom. Klassfest/jobbfest/föreningsfest är en helt annan sak.

Han svarade att han inte tog det förgivet och verkade nästan tycka att jag var konstig som tyckte så. Vad tycker ni?

• Smulu

Och den festen som är nu är inte en klassfest i den meningen.

• l i s a

Smulu... Helt ärligt tycker jag nog att du måste prata med din sambo. Jag tror inte att någon här kan svara på vad han tänker, tror och tycker. Jag tycker det låter som att ni båda ska börja prata med varandra och kanske inte fatta beslut eller bli upprörda över vad ni tror att den andre tror.

Det låter som ni båda trippar runt på tå! Jag är medveten om att jag inte har någon grund för att säga detta kanske men jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att ni inte säger vad ni vill, tycker och tänker! Prata ärligt, det förstör garanterat mycket mindre än att gissa sig fram i ett förhållande! *veta* :)

• Ejnie

Håller med om att det är rimligt att anta att man är bjuden om det är fest när "respektiven" generellt är medbjudna.

Kanske dags att fråga om det är så att han vill festa själv med sina gamla kompisar eftersom han inte tar för givet att du är medbjuden om de andra tar med sina flickvänner.

• Smulu

visst ok, att han vill festa själv, men jag undrar ändå varför han inte vill ha med mig. Finns det någon anledning? ( obs jag litar på honom och vet att han inte skulle vara otrogen)
    Om det är en fest dit flickvännerna kommer varför blir jag inte ens tillfrågad och vad säger han när de frågar vad jag har för mig. Vi har varit tillsammans i flera år så hans kompisar vet vem jag är och hälsar när jag möter dem på stan, så frågan kommer med stor sannolikhet upp i allafall om deras tjejer är där.

Hur ska jag ta upp det med honom utan att riskera att han tjurigt sägar "ja *suck* då stannar jag väl hemma då! ?

• Lill Anna  8/7-04

Låt sambon får festa själv någon gång.. Och säg "hoppas du får kul!"..

• Smulu

Jag vill absolut inte att hans kompisar får intrycket att jag inte ville komma.
    Utan jag vill att min sambo i så fall säger att han kände för att festa själv med sina vänner. Eftersom jag faktiskt hade velat komma med.

• Sweet

Fråga honom rakt ut precis som du skrev här ovan)
    -Finns det någon anledning till att du inte bjöd med mig?

Tjurar han så är väl det hans problem, låter ju jättelarvigt måste jag erkänna ;)

Kram!

• Smulu

Verkar som om det krävs ett litet samtal så vi reder ut vad vi tycker.

Jag har fått många tankeställningar och ni har nog rätt i att vi inte reder ut saker ordentligt.

När tycker ni att jag ska prata med honom?
    Är rädd att om jag väntar för länge så blir det bara infekterat. Jag vill inte förstöra festen med att ta upp det innan, eller kanske är det just det jag ska göra, prata med honom om det och få en förklaring på varför han inte frågar mig.

Nu blev det fel den här gången men hade ni tyckt det vore konstigt om jag frågat "Ja ha är jag också bjuden?"

• AnnaKajsa

Generellt tycker jag att man inte ska gå och grunna på saker för länge utan ta upp dem när de är aktuella! Om det sen funkar i det här fallet kan bara du avgöra. Jag tycker det är självklart att man blir bjuden till en fest där respektive är medbjudna, annars får ens partner tala om tydligt att han/hon just den här gången vill gå själv. Men det viktigaste är nog att prata, prata, prata!

Om jag var du just nu skulle jag bestämma mig (för mig själv) för att inte gå och att det är bra så (gärna hitta på något annat kul!), sen skulle jag ta upp situationen med sambon och säga att nu är det som det är men vi måste prata om hur såna här situationer ska hanteras i framtiden. Tror du det kan vara nåt för dig?

Lycka till!

• Sweet

Jag tycker du ska tvinga dig själv att lägga det här åt sidan nu. Önska pojkvännen en trevlig fest ikväll och MENA det!
    Imorgon när han berättar hur det var så kan du fråga varför han inte bjöd med dig - för det lät ju som att de haft jättetrevligt ;) -
    Men som sagt - inget anklagande, inget bitchigt, för då kommer du garanterat aldrig bli bjuden nånstans :)

Kram på dig, ha nu en härlig helg och passa på att rå om dig själv nu när du har lite tid över!

• Isolde

Knepigt problem. Säg som du sa 14:55 (fast utelämna det tjuriga ), och att du är rädd för att hans kompisar ska tro att du inte VILL följa med = att de kanske tycker du är en snorkig typ.

Jag har ett litet motsatt problem -- min man verkar inte vilja gå på tillställningar utan mig, och när han gör det kommer han hemrusande så fort han bara kan. Visst, man måste ju säga att det är smickrande men samtidigt undrar jag vad hans kompisar sitter och tror. Att det är jag som tvingar honom att stanna hemma eller gå hem tidigt? Saken blir ju inte bättre av att han sitter och sms:ar mig när han är ute också!

Nuförtiden blir man väl närmast naturligt oftast bjuden i par, men det finns fortfarande tillställningar (pubrunda med gamla kompisarna t.ex.) där man kan komma både ensam och med partnern. I de senare fallen brukar jag faktiskt se till att stanna hemma även om jag egentligen är sugen på en öl... Bara för att mejka en pojnt.

Vi har pratat om det där, och han förstår väl i princip vad jag menar. Grejen är väl den att våra singelliv (som inte ligger så himla långt tillbaka i tiden) var ordentligt annorlunda: Han trivdes inte i sin lägenhet och var ute nästan jämt på olika aktiviteter. Jag var mycket hemma och gonade mig. Nu tycker han det är trevligt att vara hemma medan jag fortfarande har lust att röra mig ute (är aningen mer social också).

Så det kan finnas enkla förklaringar. Men för att få fram dem måste man prata lite.

Svar på tråden Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?