• Anonym (M)
    Tue 3 Nov 2020 20:51
    34791 visningar
    1 svar
    1
    34791

    Byta till blivande makes exfrus efternamn

    Vid diskussion om efternamn vid bröllop är vi oense och här olika åsikter. Min blivande heter sin exfrus efternamn. Han bytte till det när de gifte sig, deras barn heter det och är inte så många i Sverige som heter det så förstår att de tog det och är fint namn. Men känns konstigt för min del att byta till det och han förstår inte varför. Nu är det även så att exfrun gift om sig och inte ens heter det längre men är ju bara hennes släkt som heter det. Hur hade ni kännt att byta till exfruns namn? Vad ska man göra för att han ska förstå, kanske skulle kunna heta det men känns väldigt konstigt.

  • Svar på tråden Byta till blivande makes exfrus efternamn
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 10 Nov 2020 22:23
    #1

    Om jag hade varit exfrun hade jag nog tyckt att det var märkligt att mitt ex nya fru hade "mitt" efternamn, även om jag inte själv längre använder det. Vet ni vad hon tycker? Om hon invänder kanske din blivande man förstår hur olustigt det känns för er båda.

    Jag hade inte tagit exfruns namn. Jag tycker att viss identitet och släktgemenskap ligger i ett namn och jag hade nog haft en naggande känsla av att uppfattas som en "wanna-be-hans-exfru" eller att jag hade gift mig in i hennes släkt, inte hans.

Svar på tråden Byta till blivande makes exfrus efternamn