• louise­20
    Wed 28 Aug 2019 10:16
    21358 visningar
    4 svar
    4
    21358

    Ta tillbaka bröllopsinbjudan?

    För att sammanfatta mitt dilemma kort. Jag har ett barndomsgäng med 4 tjejer som har hängt ihop de senare 10 åren. En av tjejerna har under årens lopp mer eller mindre betett sig dåligt och omoget. Hen sprider tex dålig stämning över hela gänget när hen inte får som den vill och oftast om det finns alkohol med i bilden beter sig personen mycket illa. Hon har sina bra sidor också givitvis men de senaste åren har de blivit värre även om vi ses ytterst sällan numera. Jag har en gång innan sagt ifrån ordentligt men känns inte som det blev bättre. Nu börjar jag tröttna.

    Men hur som helst. I April nästa år ska jag och min blivande gifta oss. När vi skickade ut inbjudningar till alla gäster tyckte jag det var svårt att tex inte bjuda bara den personen i vårt tjejgäng som jag kanske inte längre ser som en riktig vän. Alla andra vi bjudit har vi varit jättenoga med att de är våra närmsta oavsett om de är släkt eller vänner. Men det slutade med att jag tyckte det blev för elakt så jag bjöd alla i detta gamla gäng.

    För en vecka sen träffades gänget och vi hade en trevlig kväll tills det att hen började dricka alkohol och sen också i vanlig ordning började bete sig rent ut sagt elakt mot samtliga gäster. Under kvällen frågade hon också öppet inför alla om hon kunde ta med sig sin nya kille som varit tillsammans med i 3 månader. Jag blev så överraskad och kände mig pressad så jag sa ja.

    Vi hade dock bestämt sen innan att vi bara bjöd ?etablerade? par. Alltså endast sambos eller de som varit i ett förhållande i en längre period. Alltså inte att vi skulle ha ?plus 1?. Dessutom blev jag extremt orolig om hen skulle förstöra vår bröllopsfest med dålig stämning.

    Så jag fick skriva dagen efter att jag tyvärr fick ta tillbaka att hennes nya kille skulle få hänga med men att hon var välkommen. Tillbaka får jag då ett otrevligt svar där hon uttryckligen säger att vi är fruktansvärt oförskämda. Där kände jag att det var nog. Jag skrev att om det inte passade så önskade jag att hon inte kom alls.

    Hur hade ni gjort? Jag trodde aldrig man som vuxen skulle hamna i en sån situation och jag kunde aldrig ens föreställa mig att dra in en inbjudan. Nu känns det som att det blir bäst såhär, både för stunden och för framtiden. Men är de någon mer som hamnat i en sådan situation och hur löste ni det?


    Gäster bröllop
  • Svar på tråden Ta tillbaka bröllopsinbjudan?
  • Anonym (Bibbi­)
    Thu 29 Aug 2019 08:44
    #1

    Hej.
    Vet att det kan bli svårt i vissa sammanhang men din vän har betett sig på ett sätt som inte du gillar/accepterar. Jag hade inte bjudit henne från början men i denna situationen så säg ifrån.
    Berömmer dig att du ändå har gett henne en chans eftersom det var flera år sen men hon har fortfarande inte växt upp.
    Det är din och din blivande partners dag, ingen annans, och det är ni som bestämmer hur ni vill ha det och vilka som kommer.

    Lycka till  //Bibbi  Glad

  • Anonym (Bibbi­)
    Thu 29 Aug 2019 08:48
    #2

    Hej.
    Vet att det kan bli svårt i vissa sammanhang men din vän har betett sig på ett sätt som inte du gillar/accepterar. Jag hade inte bjudit henne från början men i denna situationen så säg ifrån.
    Berömmer dig att du ändå har gett henne en chans eftersom folk kan ändra sig men hon har fortfarande inte växt upp.
    Det är din och din blivande partners dag, ingen annans, och det är ni som bestämmer hur ni vill ha det och vilka som kommer.

    Lycka till  //Bibbi  Glad

  • Sun 8 Sep 2019 10:04
    #3

    Hejsan! Jag tycker inte det är ELAKT att inte bjuda en person.

    Hon kommer säkert bli ledsen. Men om du känner att er relation inte kommer hålla så vad är det värt? Man kan ju intr bjuda någon för att göra den nöjd, när det gäller bröllop.

    Dock får du kanske räkna med vissa kommentarer från de andra tjejerna i gänget ocj att det kommer bli dålig stämning. Men detta är din fest, ditt bröllop och om hon inte bidrar till det du vill så finns det väl ingen mening att h henne där ?:)

  • Tue 17 Sep 2019 10:48
    #4

    Att först säga att du var ok med att hennes pojkvän kom och sedan ångra dig var väl inte så snyggt, men trots allt blev du överrumplad. En vettig person hade nog blivit besviken men förstått. Efter svaret du fick av henne så har hon själv diskvalificerat sig från bröllopet, vilket ändå är bättre än "vi bjuder alla i gänget utom dig".

Svar på tråden Ta tillbaka bröllopsinbjudan?