• Mon 1 Apr 2019 08:41
    33137 visningar
    3 svar
    3
    33137

    Vad kan man spara in på?

    Planerar bröllopsfest cirka 81 st ska vi bjuda.

    Hade tänkt mig en budget på 35.000 kr men svårt at veta om det håller.

    Lokal med vigselplats 5800 kr fre-mån

    Resten har jag  noll koll på va det kostar
    Kommer ha fri bar med öl,vin,cider och champagne. eventuellt nån likör . inhandlas i tyskland. tänkt mig 5000 kr (eklusive resan)

    Mat? Gör allt själva då blivande är kock.
    Någon slags buffe hade vi tänkt oss med varmt och kall mat.

    Tårta kommer min syster göra. Kostar bara ingredienserna.

    Klänning har jag tänkt mig 2500 kr

    Naglar 800 kr
    Hår 1500
    smink 1500

    Fotograf har vi gratis. sambon vill ej ha någon dans så ej tänkt på det.

    serveringspersonal kanske 1000 kr pr person plus en som passar barnen och fixar aktiviteter. typ 1000 kr där med...

    Blommor kommer vi plocka mycket från skog och trädgård. har redan börjat plantera inför nästa sommar.  binda gör jag själv och min mamma.
    dekorationer vill jag med göra själv.

    vad glömmer jag?

    brudnäbbsklänningar 2 st plus kostym till sonen..

  • Svar på tråden Vad kan man spara in på?
  • Thu 4 Apr 2019 14:14
    #1

    hm.. tja, det går säkert om du verkligen vill :) Vi gifte oss förra sommaren, vi gjorde mycket sjäva men det blir enkelt många bäckar små så vårt bröllop blev betydligt dyrare än 35 000 :) Alltså det är ju allt smått som drar iväg budgeten. Jag använde det här verktyget ( www.brollopsguiden.se/planering/budgetverktyg/16 )och då kanske du märker om det var nått du glömt. Men även om ni gör maten själv kostar det ju en del till 81 personer, även råvaror kostar ju. Jag gjorde också tårtan själv och det var nog smart men det går ju ändå en del pengar där också. Sen gjorde vi nog av med en hel del på dekorationer även fast jag köpte och fixade själv - köper man tyg är ju det några hundra, ljusstakar till varje bord blir några hundra till osv. Men ni kan säkert klara budgeten om ni verkligen vill!


    Lycka till! :)

  • Fri 5 Apr 2019 23:45
    #2

    Vi hade ett väldigt billigt bröllop, vi bjöd inte på mat utan "enbart" fika + ost&kex, alkoholfritt bubbel, m.m. Tårta bakade jag själv. Vi var hemma ( = ingen lokalhyra), det funkade att klämma in 20 gäster i en pytteliten tvåa. Klänningen var gratis då jag hade en vanlig vit klänning, ej brudklänning och den råkade finnas i min mammas garderob.... Håret fixade jag själv, sminkat mig har jag aldrig gjort. Blommor plockade vi själva. Barn har vi inte, så ingen barnpassning behövdes. Vi åkte vanlig buss till vårt bröllop.


    Ringarna köpte vi mer än ett halvår innan då vi fick någonslags rabattkupong på Guldfynd och fick runt 2000 i rabatt. 


    Så visst går det att komma ner i pris, mycket handlar om planering och att ha tid att kolla runt på olika alternativ istället för att stressa ihop något. 


    Lycka till!

  • Sat 24 Aug 2019 23:21
    #3

    Jag tycker att det låter lite lite med 35000 kr, men det kan nog gå om man verkligen vill..

    Ett tips är att använda hemsidan wedsly.com, de har en väldigt smidig budgetfunktion!

    Inbjudningar och liknande kostar endel, samt dekoration och mat. Beroende på hur mycket gästerna dricker blir det nog svårt med 5000 på dryck, bara champagne till 81 personer kostar endel.. Sök på Google för att se hur mycket dryck och mat som kan beräknas gå åt!

    Lycka till!

Svar på tråden Vad kan man spara in på?