• Zoe015­1
    Äldre 24 Jul 14:27
    14251 visningar
    3 svar
    3
    14251

    Svärmor "godkänner" inte priset på vigselringen

    LÅNGT INLÄGG!

    Okej, såhär ligger det till. Jag och min fästman följde med min svärmor till en guldsmed där hon hade något ärende. Vi (jag och fästmannen) började kolla på vigselringar till oss (det var inte planerat) då vi gifter oss om ett par månader. Jag hittade RINGEN med stort R och när smeden sa priset på den så råkade min svärmor höra och sa rätt ut "men Gud! Nej glöm det!". Jag sa inget och inte fästmannen heller.

    Jag fortsatte titta på den och testade den med min förlovningsring. Sa till smeden att vi skulle hem och fundera på det. När vi kom hem och mannen gick ut så frågade min svärmor mig "vad sa smeden att ringen kostade? Men du, den är ALLDELES för dyr." Jag sa inget till henne då, men jag blev väldigt ledsen. Utan att hon sa det rätt ut så förstod jag att det hon egentligen menade var "välj en annan ring".

    Jag och mannen hade bestämt att vi inte skulle sätta nån gräns för vad ringarna får kosta, jag visste givetvis inte att den jag hittade var så dyr som den var. Är verkligen inte den som vill ha det allra dyraste, det var bara verkligen drömringen.

    Nu vet jag inte vad jag ska göra. Det känns lite som att hon förstörde hela grejen för mig. Tycker inte ens att hon ska blanda sig i vilka ringar vi köper eller priset på dom. Det är VÅRA pengar vi ska lägga på dom, inte hennes. Nu känns det som att om jag väljer den ringen ändå, så kommer hon att ha något att säga om det och kanske även t.o.m. se mig på ett annat sätt. Jag vet inte, där och då fick hon mig att känna mig som en "golddigger"...

    Hans föräldrar är världens snällaste och jag har verkligen inget emot dom, tycker väldigt mycket om dom. Men där gick hon lite över gränsen tyckte jag.

    Förlåt för ett superlångt inlägg, behövde vädra ur mig. Vad gör man nu liksom? :/ Hur hade ni reagerat i den situationen?

  • Svar på tråden Svärmor "godkänner" inte priset på vigselringen
  • JMF
    Äldre 25 Jul 09:41
    #1

    Nej, gud vilken tråkig reaktion! :(

    Nummer ett: Välj den ringen du vill ha och som du och din man känner har ett rimligt pris. Vill ni lägga vad andra tycker är hutlösa summor på ringar, så gör det. Så länge du och din man är överens om pengarna.

    Nummer två: Bestäm dig för den ring du vill ha, och blir det den du såg eller en i samma prisklass tycker jag ni ska prata med din svärmor tillsammans. Förklara att det är faktiskt era pengar och att ni vill ha just de ringarna som symbol för er kärlek. Förklara att ni kommer ha ringarna på er varje dag i resten av era liv och vill älska ringarna på samma sätt som ni älskar varandra, därför vill ni ha ringar som betyder något för er. Det gör kanske inget om du betonar att du kommer vara med och betala för ringen för att undvika golddigger-tankarna (vilket jag absolut inte tycker du är!). Jag tycker det är viktigt att din man stöttar dig i detta inför sin mamma och att ni inte undviker ämnet om ni tror att det kommer komma upp igen. Helt enkelt för att inte du ska gå och oroa dig över vad din svärmor tycker om det. Kram!

  • Äldre 29 Jul 15:01
    #2

    Håller med, din svärmor gick verkligen över gränsen!
    Allt som har med ett bröllop att göra är egentligen en väldigt privat smaksak, om ni vill lägga halva bröllopsbudgeten på ringarna, då är ni i er fulla rätt att göra det! Det är ni som avgör vad allt får kosta.

    Jag tycker att du ska bortse från hennes reaktion helt, det här är något mellan dig och din blivande man. Fråga HONOM vad HAN tycker, och tycker han som du, att den ringen är värd sitt pris, så ska ni ta den.
    Jag hoppas att han inte är av den typen som nu, bara för att mamma sa det, börjat "fundera om den inte är lite dyr i alla fall". (Så kan min man vara ibland).
    Om det är rätt ring för er, se till att du och maken är överens, då spelar svärmors åsikt ingen roll.

  • Mon 11 Sep 2023 11:49
    #3

    Ja tråkig reaktion. Men som du säger du/ ni betalar den själva inte hon. Det är du som ska bära den inte hon. Skit i vad hon tycker det är inte henne du gifter dig med 

Svar på tråden Svärmor "godkänner" inte priset på vigselringen